248354

بورس بیش از 20 هزار واحد رشد کرد

دنیای معدن: بورس تهران امروز تحت تاثیر دو عامل کاهش قیمت دلار و سقوط قیمت سهام در روزهای گذشته، فرصت خرید شناسایی کرد و سبزپوش شد. به این ترتیب، طی معاملات روز جاری، حجم و ارزش معاملات خرد اندکی افزایش یافت و تراز پول حقیقی مثبت شد.

قیمت دلار امروز روند کاهشی دو روز گذشته خود را ادامه داد و به کف کانال 51 هزار تومانی رسید. به این ترتیب بازار ارز توانست سیگنال کاهش ریسک‌های سیاسی را به بازار سهام ارسال کند و خوش‌بینی معامله‌گران بورس تهران را به دنبال داشته باشد.

به گزارش دنیای معدن، در همین حال، با توجه به ریزش قیمت سهام طی روزهای اخیر، بسیاری از سهم‌ها به کف رسیده و بر همین اساس در سایه خوش‌بینی نسبی معامله‌گران، 77 درصد از نمادهای بازار سبزپوش شدند. اگرچه همچنان ارزش صف‌ها فروش بازار بر صفوف خرید، می‌چربد!

به این ترتیب شاخص‌های بازار سهام امروز روندی افزایشی را طی کردند با این حال، همچنان فرضیه شاخص‌سازی در این بازار مطرح است. چرا که امروز با وجود رشد بیش از 20 هزار واحدی شاخص کل، ارزش و حجم معاملات خرد در جغرافیای رکودی بازار باقی ماند! با این حال اما برخی تحلیلگران خوش‌بین هستند که همین مثبت‌ها در بازار بتواند به‌عنوان محرکی برای ورود دوباره سرمایه‌گذاران به بازار سهام عمل کند.

عملکرد شاخص‌ها

امروز شاخص کل بورس تهران با رشد 20 هزار و 261 واحدی، معادل 1.03 درصد بالا رفت و به ارتفاع یک میلیون و 981 هزار و 572 واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز 11 هزار و 112 واحد رشد کرد و با افزایش 1.69 درصدی، در سطح 670 هزار و 117 واحد رسید. شاخص کل فرابورس هم امروز 279 واحد بالا رفت و در سطح 24 هزار و 340 واحد قرار گرفت.

نمادهای موثر

امروز بورس تهران صحنه قدرت‌نمایی نماد فولاد بود که توانست به تنهایی شاخص کل را دو هزار و 765 واحد بالا ببرد. پس از آن نیز شستا هزار و 130 پله دیگر به رشد شاخص کل کمک کرد. نمادهای شپنا، بوعلی، خودرو، وبملت و نوری هم به رشد شاخص کل در روز جاری کمک کردند. در همین حال امروز خگستر، سصفها، خودرو، شستا، ثشاهد، فاذر و خساپا، پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند.

در آن سوی بازار، امروز نمادهای شگویا، خاور، وسپهر، صبا، خدیزل، زاگرس و انتخاب، بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل فرابورس داشتند. در همین حال، نیان، خاور، کرمان، اوان، گدنا، بمولد و فزر، پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند.

ارزش و حجم معاملات خرد

امروز حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی نسبت به روز گذشته اندکی رشد داشت و به 6 میلیارد و 400 میلیون برگه سهم رسید. در همین حال، ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی هم با افزایش، نسبت به روز گذشته در سطح سه هزار و 830 میلیارد تومان قرار گرفت که البته هنوز هم از رکود در بازار خبر می‌دهد.

گفتنی است امروز تراز پول حقیقی در بازار سهام مثبت شد و حقیقی‌ها بیش از 89 میلیارد تومان وارد بازار کردند. صندوق‌های درآمد ثابت نیز امروز شاهد خروج 189 میلیارد تومان پول حقیقی بودند.

دیدگاهتان را بنویسید