246326

مکث و انتظار در بازار سهام؛

پیش بینی بورس شنبه 21 مرداد/احتمال ورود پول حقیقی به صنایع

دنیای معدن: پیش‌بینی می‌شود که بازار سهام در امروز با افزایش تقاضا به سهام شرکت‌های صنایع سنگین و شرکت‌های پتروشیمی و فولادی آغاز شود.

به گزارش دنیای معدن، در روز چهارشنبه بازار سهام در ایران شاهد ریزش بیشتر شاخص هم‌وزن نسبت به افت تراز شاخص کل بود. در ساعت اول معاملات، شاخص کل با رشد 5 هزار واحدی همراه بود، اما از ساعت 10 صبح با تزاحم عرضه سهام، شاخص کل و هم‌وزن کاهش یافتند. در معاملات آخرین روز هفته گذشته، شاخص کل بورس تهران 40 صدم درصد و شاخص هم‌وزن 50 صدم درصد افت تجربه کردند.

در مورد فرابورس ایران، روند متفاوتی نسبت به بورس تهران داشت. در نیم ساعت ابتدایی معاملات، شاخص کل و هم‌وزن فرابورس رشد تجربه کردند، اما در ساعت 9 و نیم با افت تراز مواجه شدند. تفاوت اصلی بین روند فرابورس و بورس تهران در عملکرد نمادهای سبک فرابورس بود. شاخص هم‌وزن فرابورس در نیمه دوم معاملات کاهش تراز کمتری نسبت به رشد نیمه اول تجربه کرد و در نهایت در تراز پایانی به یک رشد 30 صدم درصدی رسید، درحالی که شاخص کل فرابورس در تراز کمتری نسبت به تراز ابتدایی قرار گرفت.

در صنایع مختلف نیز ورود و خروج پول حقیقی متفاوتی را مشاهده می‌کنیم. صنعت تولید محصولات کامپیوتری با 35 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع داشت. صنعت استخراج کانه‌های فلزی با 20.7 میلیارد تومان و صنعت محصولات غذایی با 16.8 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر، صنعت خودرو و ساخت قطعات با 58 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را نشان داد و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 57.8 میلیارد تومان و صنعت سایر محصولات کانی فلزی با 18.6 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

در مورد نسبت نمادهای مثبت و منفی، در معاملات روز چهارشنبه، به نسبت روز سه شنبه تعدیل شد. در معاملات روز سه‌شنبه، بازار 41 درصد نمادها را با رشد قیمت نشان داده بود و 59 درصد نمادها با کاهش قیمت بودند. اما در معاملات روز چهارشنبه، 61 درصد نمادها با کاهش قیمت و 39 درصد نمادها با رشد قیمت بودند، که نشان از تغییر در نسبت نمادهای مثبت و منفی در بازار است.

در روز چهارشنبه، جریان پول حقیقی در بازار سهام ادامه یافت و مالکیت سهام با ارزش 103 میلیارد تومان کاهش یافت. همچنین، 457 میلیارد تومان پول حقیقی وارد صندوق‌های درآمد ثابت شد. روند نوسانات روزانه شاخص کل نیز نشان می‌دهد که تحرکات بازار کاهش یافته است و این وضعیت باعث بلاتکلیفی فعالان بازار سهام شده است.

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات، بازار سهام در روز شنبه با هیجان آغاز خواهد شد و در نیمه دوم بازار، هیجانات معاملات افزایش خواهد یافت. به نظر می‌رسد که فعالان بازار سهام منتظر تصمیمات رسمی درباره نرخ گاز صنایع در سال جدید هستند. ارزش معاملات خرد در پایان هفته گذشته کاهش یافت و خروج جریان پول حقیقی از سهام در کنار ورود پول به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نشان می‌دهد که رکود معاملاتی به شدت در حال افزایش است و اخبار غیررسمی نمی‌توانند تأثیر زیادی بر روند معاملات داشته باشند.

با توجه به این شرایط، پیش‌بینی می‌شود که بازار سهام در امروز با افزایش تقاضا به سهام شرکت‌های صنایع سنگین و شرکت‌های پتروشیمی و فولادی آغاز شود. معاملات امروز احتمالاً با ورود پول حقیقی به سهام و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت به پایان خواهد رسید. همچنین، اعلام رسمی ابطال مصوبه نرخ جدید گاز ممکن است بازار سهام را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید