246042

پیش بینی بورس فردا/ بورس فردا چگونه خواهد بود؟

دنیای معدن: بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه امیدوارند که با اصلاح برخی از سیاست‌های اقتصادی و افزایش شفافیت در بازار سرمایه، شرایط برای رشد بازار سهام فراهم شود.

به گزارش دنیای معدن به نقل از فردای اقتصاد، در روز گذشته، شایعات و اتفاقاتی که در بازار سهام رخ داد، باعث شده‌اند که تمایل به خرید سهام کاهش یابد و همچنان عرضه‌های قویتری نسبت به تقاضا وجود داشته باشد.

در این شرایط، قیمت سهام به سمت منفی حرکت کرده و حتی با وجود اینکه شاخص‌های بازار اعداد سبزی را نشان می‌دهند، تمایل به خرید کاهش یافته است.

در پایان روز، شاخص کل بورس با تغییر ۰.۳۲ درصدی در نزدیکی ۱.۹۷۴ میلیون واحدی ایستاد و شاخص هم‌وزن نیز با تغییر ۰.۲۵ درصدی به ثبت رسید. ارزش معاملات خرد سهام نیز با خروج پول ۲۹۷ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی، در مقدار ۴۳۳۱ میلیارد تومان ایستاد.

با وجود اینکه خبرهای زیادی در رابطه با بازار سرمایه منتشر شده است، بسیاری از آنها شایعاتی بوده‌اند که حرکت خاصی در بازار ایجاد نکرده‌اند. به همین دلیل، فعالان بازار اکثراً با امید بهبود شرایط، در حال نظاره‌گری هستند. در چنین شرایطی، تمایل به خرید سهام به عنوان دارایی پرریسک، کاهش یافته و احتمالاً شرایط کنونی در کوتاه‌مدت ادامه خواهند داشت.

اگر به اتفاقات سه ماه گذشته بورس تهران نگاه کنیم، می‌توان به صورت کامل دلیل رفتار بازار را در این روزها متوجه شد. عرضه‌های سنگین در یک زمان و اتفاقاتی مانند اعمال نرخ خوراک ۷ هزار تومانی برای پتروشیمی‌ها، لغو سود شناسایی شده توسط شپنا، وضع عوارض صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام، خبرهای ضد و نقیض درباره عرضه خودرو در بورس کالا، شایعه توقف عملیات بورس کالا و بسیاری موارد دیگر، باعث شده‌اند که بازار سهام به شدت تحت تأثیر قرار گیرد.

تقریباً عدم شفافیت و انتقال خبرهای مهم به سهامدارانی که از رانت اطلاعاتی برخوردار نیستند، به امری طبیعی در بورس تهران تبدیل شده و در طول سه ماه گذشته بارها و بارها این مسئله مطرح شده است. همچنین، بسیاری از سهام‌داران نسبت به نحوه عملکرد بازار سهام احساس ناامیدی کرده‌اند و تمایل به فروش سهام خود دارند.

با این حال، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه امیدوارند که با اصلاح برخی از سیاست‌های اقتصادی و افزایش شفافیت در بازار سرمایه، شرایط برای رشد بازار سهام فراهم شود. همچنین، امیدوارند که با افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و کاهش برخی از موانع و محدودیت‌ها، بازار سهام به سمت رشد و پایداری حرکت کند.

بانک مرکزی اعلام کرده است که در روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲، مرحله اول حراج اوراق بدهی به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی اجرایی خواهد شد. این اوراق در قالب ۵ نماد با سررسیدهای ۱ تا ۳ سال و نرخ سود اسمی سالانه ۲۰.۵ درصد منتشر خواهند شد و ارزش تجمعی آن به ۳۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

اگرچه حجم این اوراق به قدری زیاد نیست که بر بازارها اثر بگذارد و به راحتی توسط بانک‌ها و نهادهای مالی خریداری خواهد شد، اما تقریبا همه اعتقاد دارند که دولت احتمالا حداقل به میزان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از طریق حراج اوراق بدهی، تامین مالی خواهد کرد. این موضوع ممکن است فشار زیادی بر بازارهای سرمایه‌گذاری و بازار سهام بیاورد.

با توجه به روند تکنیکالی شاخص کل بورس، پس از روند کاهشی قدرتمندی که روز گذشته تجربه کرد، خط روند صعودی میان‌مدت خود را از دست داده و به زیر آن نفوذ کرده است. آخرین امید شاخص کل بورس به محدوده ۱.۹۵ تا ۱.۹۷ میلیون واحد خواهد بود.

در اندیکاتور RSI نیز شاهد هستیم که این نماگر پس از برخورد با مقاومت داینامیک خود، تغییر جهت داده و در حال ورود به مدوده زیر ۳۰ واحد است. اگر بورس فردا نتواند با برگشتی مناسب همراه شود، احتمالا باید در انتظار شاخص ۱.۸۵ میلیون واحدی در کوتاه مدت باشیم.

با توجه به وضعیتی که تکنیکال شاخص کل بورس تجربه می‌کند و شایعاتی که در بدنه بازار منتشر می‌شود، پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز در صورت ثبات شرایط کنونی، روزی متعادل و کم‌نوسان را سپری کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید