245851

پیش بینی بورس امروز ۲ مرداد ۱۴۰۲

دنیای معدن: در معاملات دیروز بازار تا پیش از سقوط دقایق پایانی، روند پرنوسانی داشت. دیگر نکته منفی معاملات دیروز افت نسبی معاملات خرد بود. ارزش معاملات خرد با کاهش ۹ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ۵ ماه اخیر است.

به گزارش دنیای معدن، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص کل بورس ریزش کرد، اما شاخص هم وزن رشد کرد. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه ۲ مرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل ۶ هزار و ۱۸۹ واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن ۲ هزار و ۶۰ واحد رشد کرد. همچنین شاخص کل فرابورس ۸۶ واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس افزایش ۷۵۹ واحدی داشت.

 

در پایان معاملات روز یکشنبه، ۳۰۰ نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام ۲۸۸ نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، ۵۱ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۴۹ درصد بازار افت قیمت داشتند.

 

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس بانک اقتصاد نوین (ونوین)، شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر (زکوثر) و شرکت مپنا (رمپنا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت رایان هم افزا (رافزا)، شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک) و شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان (غگلستا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

 

بیشترین کاهش قیمت

 

در بورس نماد‌های ونفت (شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت)، شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و بکام (شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان)، شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا) و شرکت صنعتی دوده فام (شصدف) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

 

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، ۵۸ نماد صف خرید داشتند و ۷۰ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۲۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۸۷ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۶۶ درصدی به ۲۸۵ میلیارد تومان رسید.

 

پیش بینی بورس امروز

معاملات دیروز بورس تهران با روند نزولی شاخص کل آغاز شد. در ۱۰ دقیقه ابتدایی بیش از ۲ هزار واحد ریزش کرد. پس از آن بالا آمد و تا ساعت ۱۲ ریزش ۴۰۰ واحدی نسبت به روز قبل داشت. اما در ۲۰ دقیقه پایانی و بازگشایی نماد شبندر، این نماد نیز به جمع قرمزپوشان گروه پالایشی پیوست و با افت قیمت ۱۰ درصدی به تنهایی شاخص کل را ۴ هزار و ۵۶۸ واحد پایین کشید.

 

بدین ترتیب شاخص کل قرمز شد، اما شاخص هم وزن بیش از ۲ هزار واحد رشد کرد. در پایان، تعداد نماد‌های سبزپوش بازار نیز اندکی بیشتر بود و ۵۱ درصد نماد‌ها سبزپوش بودند.

 

نماد‌های شبندر، فارس، شتران، ومعادن، شبریز و شیراز بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. در مقابل رمپنا، حکشتی و وبملت بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند.

 

دیروز سرانه فروش بیشتر از سرانه خرید حقیقی بود. سرانه خرید هر کد معاملاتی حقیقی ۲۲ میلیون تومان و سرانه فروش ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود.

 

اما برای سومین روز متوالی تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۱۸۵ میلیارد تومان از بازار خارج شد. نماد‌های وآیند، شبندر، پی‌پاد، نوری، ونوین و خمهر بیشترین خروج سرمایه را داشتند. در مقابل نماد‌های رمپنا، گلدیرا، حکشتی، زکوثر و سیمرغ بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند.

 

در معاملات دیروز بازار تا پیش از سقوط دقایق پایانی، روند پرنوسانی داشت. دیگر نکته منفی معاملات دیروز افت نسبی معاملات خرد بود. ارزش معاملات خرد با کاهش ۹ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ۵ ماه اخیر است. با روند فعلی، به نظر می‌رسد بازار در یأس و رکود به سر می‌برد؛ بنابراین نیروی صعودی در بازار غایب است و بازار برای صعود به نیروی جدیدی نیاز دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید