243807

تحلیل یک کارشناس از وضعیت بورس

دنیای معدن: یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی وضعیت این بازار پرداخت و گفت: وضعیت بازار با سال ۱۳۹۹ متفاوت است و می‌توان گفت کلیت بازار دچار حباب نیست.

به گزارش دنیای معدن، سید محمدرضا اعلمی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: همگرایی مثبت شاخص کل و شاخص هم وزن بر روی حمایت دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی در حالی شکل گرفت که شاخص کل با حجم معاملاتی بالا در حدود ۷۲ هزار واحد مثبت را تجربه و امیدها را برای برگشت بازار و ادامه‌ روند صعودی زنده کرد. نکته حائز اهمیت روند معاملات بازار سرمایه در روز گذشته، فارغ از در نظر گرفتن روند کلی بازار، میزان حجم معاملات است که نشان از زنده بودن بازار دارد. این در حالی است که بسیاری از سهام‌ بازار بورس ارزنده هستند و هنوز قیمت‌های روی تابلو با قیمت واقعی آنها فاصله دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازار حباب دارد یا خیر، گفت: کلیت بازار دارای حباب نیست و این حباب مربوط به بخشی از بازار است که به لحاظ مالی دارای عملکرد ضعیفی بودند. وقتی جریان پول به صورت ناهمگون وارد قسمتی از بازار می‌شود که شایسته دریافت آن نیست، سبب می‌شود عرضه در آن بخش تقویت شود. اتفاقی که در هفته‌ گذشته افتاد و  تقویت عرضه در بخشی از بازار که سود شناسایی کرده بودند، سبب افت شاخص کل شد و به لحاظ بررسی‌های مالی-رفتاری وقتی فشار عرضه زیاد و کلیت بازار منفی شود، دامنگیر همه می‌شود، حتی سهامی که دارای  بنیاد خوبی هستند و این تفاوت تحلیلی رفتار هفته گذشته بازار با ریزش بازار در سال ۱۳۹۹ است.

 این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بسیاری از سهام‌ از نظر صورت‌های مالی دارای عملکرد خوبی هستند، اظهار کرد: روند سودسازی این سهام چه به لحاظ بررسی سودآوری فصلی نسبت به فصل مشابه سال گذشته و چه به لحاظ روند سود آوری دوره‌های سه ماهه، مناسب سرمایه گذاری هستند. اما به هر حال لحاظ آیتم‌های  MARKET DIRECTION از اهمیت ویژه برخوردار است. یکباره ۹۵ هزار واحد منفی شدن بازار در یک روز و سپس ۱۲۵ هزار واحد منفی شدن آن در روز بعدش سبب ایجاد مقاومت معتبر  روی عدد دو میلیون و ۵۴۸ هزار واحدی شاخص کل شد که با حمایت روز گذشته از بازار و حرکت به سمت مقاومت ذکر شده نیاز به توان و انرژی بیشتر برای شکستن آن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید