243400

ورود 8 هزار میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سرمایه/ بورس نقدینگی را به سمت تولید هدایت می‌کند

دنیای معدن: کارشناسان بازار سرمایه معتقدند سهامداران مجددا به بازار سرمایه اعتماد کرده‌اند و بورس می‌تواند نقدینگی را به جای بازارهای غیرمولد، به سمت تولید هدایت کند.

به گزارش دنیای معدن از فارس، بازار سرمایه در هفته دوم اردیبهشت‌ روندی کاملا صعودی داشت و توانست یکی از جدی‌ترین مقاومت‌های پیش روی خود را بشکند. در این هفته شاخص کل بورس به کانال 2.5 میلیون واحدی وارد شد.

بورس در این هفته به دلیل ورود پول حقیقی با رشد ارزش کل معاملات و معاملات خرد همراه شدریال این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرد که رکورد بورس در حوزه ارزش معاملات خرد از ابتدای سال 1401 باز هم شکسته شد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند، نزدیکی به فصل مجامع، رقابت در محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی در بورس کالا، انتظارات افزایش نرخ برای صنایع ریالی، انتظارات تورمی و همینطور افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو مهمترین عوامل اثرگذار در رشد بورس در هفته آینده خواهند بود.

به نظر می‌رسد بورس در هفته‌های آینده نیز روندی صعودی داشته باشد و بازهم سهام کوچک بازار از نمادهای شاخص ساز پیشی بگیرند و همین مساله نیز رشد بیشتر شاخص کل هم‌وزن نسبت شاخص کل را در پی داشته باشد.

* بازگشت اعتماد به بورس با ورود پول حقیقی

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره دلایل رشد بورس در هفته‌های گذشته، گفت: همانطور که رئیس سازمان بورس طی روزهای گذشته بیان کرده، مهم‌ترین عامل رونق بورس و ورود نقدینگی به این بازار در سال ۱۴۰۲، بحث بازگشت اعتماد سهامداران به بورس بوده است.

وی با اشاره به اینکه رونق معاملات در بورس کالا با قیمت‌های نزدیک به واقعیت‌های اقتصاد ایران و جهان می‌تواند تاثیرگذار بر شرکت‌های تولیدکننده بورسی باشد، ادامه داد: تداوم عرضه با قیمت‌های منصفانه در بورس کالا اثرات زیادی را در صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدی خواهد گذاشت و فرصت سوءاستفاده را در بازار کالاها از دلالان و واسطه‌ها خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که افزایش نرخ رشد بخش واقعی اقتصاد در سال ۱۴۰۲ بهتر از ۱۴۰۱ باشد که این موضوع می‌تواند ضامن رشد بازار سهام باشد.

دانشی، کنترل و هدایت نقدینگی برای سال ۱۴۰۲ را یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه دانست و تصریح کرد: ایجاد ثبات در نرخ ارز، کنترل نرخ بهره در کنار سایر سیاست‌های پولی و انضباط مالی می‌تواند رشد نقدینگی را کند کرده و آن را به جای هدایت به سمت بازارهای غیرمولد به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

* رشد 6.3 درصدی شاخص کل بورس

شاخص کل روز شنبه 9 اردیبهشت توانست 73 هزار و 266 واحد رشد کند و در روز یکشنبه 10 اردیبهشت نیز 40 هزار و 786 واحد بالا آمد. این شاخص روز دوشنبه هزار و 300 واحد افزایش یافت و روز سه شنبه 12 اردیبهشت نیز 37 هزار و 692 واحد رشد کند. اما شاخص کل در روز چهارشنبه 3 هزار و 658 واحد افت کرد.

شاخص کل بورس در دومین هفته اردیبهشت‌ ماه بازدهی 6.3 درصدی را ثبت کرد. شاخص کل طی هفته گذشته با رشد 149 هزار و 386 واحدی توانست به سطح دو میلیون و 514 هزار و 673 واحدی برسد. نکته مهم اینجاست که شاخص کل در این هفته توانست از قله دو میلیون و 500 هزار واحدی عبور کند و خود را در این کانال تثبیت کند.

* بازدهی شاخص کل هم‌وزن بازهم بیشتر از شاخص کل

همانند هفته‌های گذشته شاخص کل هم‌وزن وضعیت بسیار خوبی را تجربه کرد و در روز شنبه 14 هزار و 465 واحد رشد کرد و در روز یکشنبه 15 هزار و 566 واحد بالاتر ایستاد و روز دوشنبه نیز 8 هزار و 436 واحد افزایش یافت. شاخص کل در روز سه شنبه 20 هزار و 434 واحد بالاتر ایستاد و در روز چهارشنبه نیز 10 هزار و 491 واحد رشد کرد.

در این هفته شاخص کل هم‌وزن توانست بازدهی 8.82 درصدی را در کارنامه خود ثبت کند. بر همین اساس شاخص هم‌وزن با رشد 69 هزار و 392 واحدی توانست به سطح 855 هزار و 887 واحدی برسد.

شاخص کل فرابورس نیز هفته صعودی را پشت سر گذاشت و شاخص کل این بازار توانست از  سطح 29 هزار و 743 هزار واحدی در هفته گذشته به تراز 31 هزار و 966 واحدی در این هفته برسد. در نهایت شاخص کل فرابورس در دومین هفته اردیبهشت رشد 7.4 درصدی را تجربه کرد.

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

میانگین ارزش کل معاملات در هفته دوم اردیبهشت ماه به 88 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است که نسبت به هفته گذشته کاهش 27 درصدی داشته است.

میانگین ارزش معاملات خرد نسبت به هفته‌های گذشته افزایشی بود و مجموع ارزش معاملات این هفته به رقم 105 هزار و 603 میلیارد تومان رسید که به طور میانگین ارزش این معاملات 21 هزار و 120 میلیارد تومان بوده است و نسبت به هفته ابتدایی اردیبهشت ماه رشد 18 درصد داشته است.

* افزایش 151 درصدی ورود پول حقیقی به بورس

در دومین هفته اردیبهشت به واسطه رشد شاخص کل، شاهد ورود روزانه پول حقیقی به چرخه معاملات بودیم. بر همین اساس روز شنبه دو هزار و 694 میلیارد تومان، روز یکشنبه هزار و 306 میلیارد تومان، روز دوشنبه 824 میلیارد تومان، روز سه‌شنبه هزار و 438 میلیارد و در نهایت روز چهارشنبه نیز هزار و 798 میلیارد تومان وارد بازار شد.

در مجموع در هفته‌ای که امروز روز پایانی آن است، 8 هزار و 60 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد که میانگین هزار و 612 میلیارد تومان را نشان می دهد که رشد 151 درصدی داشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید