242668

جهش ۶۴ هزار و ۹۲۳ واحدی شاخص بورس

دنیای معدن: شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه با افزایش ۶۴ هزار و ۹۲۳ واحد همراه شد که در نوع خود رکورد بی نظیری به شمار می‌رود.

به گزارش دنیای معدن از دانشجو، بورس اوراق بهادار تهران امروز هم در روند نوسانی رو به رشد قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۶۴ هزار و ۹۳۲ واحد نسبت به روز قبل به رقم ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۳۸۷ واحد رسید.

همچنین شاخص هم‌وزن با افزایش ۲۵ هزار و ۴۸۰ واحد به رقم ۶۷۶ هزار و ۵۴۷ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران بیش از ۸ میلیون و ۱۵۷ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۲۲.۵ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب بیش از ۱.۰۹ میلیون معامله و به ارزش ۱۵ هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی ۳.۰۴ درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن ۳.۹۱ درصد افزایش یافتند.

شاخص آزاد شناور ۲.۷۰ درصد افزایش یافت. شاخص بازار اول بورس ۳.۴ درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس ۲.۶ درصد افزایش یافت.

امروز نماد‌های فولاد مبارکه، ملی مس، شستا، سرمایه گذاری امید، پتروشیمی پارس، هلدینگ معدنی خاورمیانه و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین به ترتیب بیشترین اثر افزایشی را در شاخص بورس را داشته است.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با ۸۶۹ واحد افزایش به رقم ۲۷ هزار و ۵۹ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون ۴۸۶ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس ۴۵۰ هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز بیش از ۱۱.۰۵ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۷۵ هزار فقره معامله و به ارزش ۶۲ هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز نماد‌های پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی مارون، بیمه پاسارگاد، فولاد هرمزگان، جهان فولاد سیرجان، پتروشیمی تندگویان و مالی سپهر صادرات به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.

گفتنی است امسال شاخص بورس تهران رو به رشد قرار گرفته و امروز هم رکورد شکنی کرد. قله ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۳۸۷ واحدی فتح شد. در عین حال نباید از ریسک و نوسان بازار غافل شد.

بازار سرمایه یکی از مکان‌های مهم برای تأمین نقدینگی در بازار است و دولت با حمایت از بورس تلاش دارد، در کنار بانک‌ها بورس را هم به عنوان منبع تأمین مالی شرکت‌ها قرار دهد.

برای رونق تولید چاره‌ای جز رونق فعالیت شرکت‌های تولیدی و بورسی و توسعه خطوط تولید نیست، برای تامین مالی تولید هم باید از بازار سرمایه تامین مالی صورت گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید