242004

آوار دلار؛ کاهش نرخ ارز، شاخص بورس را نزولی می کند؟

دنیای معدن: دولت در هفته های اخیر با آزادی معاملات ارز صادرات پتروشیمی ها و معادن در صرافی ها به تعدیل قیمت ارز کمک کرده اما بازار سهام واکنش منفی نگرفته است.

به گزارش دنیای معدن، شاخص کل بورس همچنان بالای یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد باقی مانده است و شاخص هم وزن هم روی قله سال ۹۹ در حال درجا زدن است و این مسأله در حالی رخ داده که قیمت ارز به ۵۰ هزار تومان نزدیک شده و با توجه به اینکه بانک مرکزی اعلام کرده خرید منابع حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی و معدنی در چهارچوب تالار حواله ارز علاوه بر صرافی‌های بانکی در صرافی‌های تضامنی نیز مجاز شده عرضه دلار در بازار شدت گرفته است و چشم انداز آغاز مذاکرات جدید برجام بار دیگر ترس در دل دلال های دلار ایجاد کرده و باعث شده تا سرمایه ها از بازار ارز فاصله بگیرند.

    اگر کف قیمت دلار نرخ حواله ارزی شرکت ها باشد، یعنی قیمت دلار تا زمانی که بالای ۳۸ هزار تومان است روند سودسازی شرکت های صادراتی صعودی خواهد بود

از طرف دیگر با توجه به اینکه معاملات دلار در مرکز مبادلات ارز و طلا با قیمت ۴۳ هزار تومان انجام و در حواله های ارزی هم دلار با نرخ ۳۸ هزار تومان معامله می شود عملا کف قیمت دلار را همین حوالی ۳۸ هزار تومان در نظر می گیرند، به همین دلیل افت دلار بر بازار سرمایه تاثیری نخواهد داشت.

سود ارز مبادلاتی در گزارش مالی فصل بهار

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه فروش ارز صادراتی با نرخ مرکز مبادلات ارزی باعث رشد سودسازی شرکت های صادرکننده در صورت های مالی فصل بهار آنها خواهد شد، گفت: به همین دلیل بازار همچنان در یک روند صعودی خواهد بود، هرچند در یک طی روند نزول هم خواهد داشت اما برآیند حرکت شاخص مثبت است.

    کف سازی شاخص هم وزن بر قله قبلی باعث شده این احتمال را تقویت کند که در نوسانات شاخص سازها در روزهای آتی برخی نمادهای کوچک و متوسط شرایط رشد پیدا کنند

محمود مرادی با بیان اینکه در چند روز اخیر بعد از یک صعود شارپ توسط شاخص کل شاهد معاملات متعادل هستیم و این موضوع نشان می دهد که بازار اصلاح قیمتی نخواهد کرد، افزود: همچنین کف سازی شاخص هم وزن بر قله قبلی باعث شده این فرضیه را به وجود بیاورد در نوسانات شاخص سازها در روزهای آتی برخی نمادهای کوچک و متوسط شرایط رشد داشته باشند.

او با تاکید بر اینکه بازار طلا و ارز در روزهای اخیر اصلاح جزیی داشته اما همچنان روند صعودی را حفظ کرده اند، اظهار کرد: معاملات منفی طلا .‌ارز کمک می کند تا نقدینگی بیشتری وارد بازار سرمایه شود و به جبران عقب ماندگی سهام کوچکتر کمک می کند.

او با بیان اینکه در روزهای پایانی هفته اخیر احتمالا شاخص بورس منفی خواهد شد، تصریح کرد: این مسأله واکنش به بازار ارز و همچنین پولبک شاخص به مقاومت شکسته شده است اما به نظر نمی رسد اصلاح شارپی اتفاق بیفتد و این همان نکته مثبت بازار نسبت به سایر بازارها موازی است.

دو علامت مثبت در معاملات سهام

گزارش معاملات روزهای اخیر نشان داد که سرانه خرید حداقل دو میلیون بالاتر از سرانه فروش است و این یک نشانه مثبت بر جابه جایی سهام بین نوسان گیرها و خریداران جدید است برخی کارشناسان بازار سرمایه سرمایه معتقدند در مقطع کنونی خرید بالای حقوقی ها به معنای خروج سرمایه حقیقی ها از بازار نیست و به نوعی حمایت از قیمت سهم است و احتمالا به زودی قیمت های بالاتری را خواهد کرد.

    به گفته کارشناسان مذاکرات برجام فرایندی پیچیده و طولانی است، به همین دلیل یک بیانیه یا مصاحبه نمی تواند تغییرات جدی در بازار به وجود بیاورد

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به سیگنال توافق اخیر آژانس انرژی اتمی با ایران، تصریح کرد: دو گروه خودرویی و بانکی به دلیل احتمال گشایش های جدید در معاملات خارجی با تقاضای بالایی روبرو شده اند و همچنین تک سهم های ریالی هم پیرو رشد این گروه ها در حال حرکت رو به بالا هستند.

علیرضا سادات با بیان اینکه هرچند معاملات چند روز اخیر یک واکنش اولیه نسبت به سفر نماینده آژانس انرژی اتمی به ایران بود، اظهار کرد: مذاکرات فرایندی پیچیده و طولانی است، به همین دلیل یک بیانیه یا مصاحبه نمی تواند تغییرات جدی در بازار به وجود بیاورد اما از همین جوهای خبری عده ای سود می برند و نوسان گیری می کنند.

او با تاکید بر اینکه البته نباید فراموش کرد برخی اروپایی ها به دنبال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام هستند، اطهار کرد: این مسأله با وجود اینکه سیگنال تورمی برای بازار سرمایه را تقویت می کند اما به دلیل اینکه همکاری خارجی شرایط های ایرانی با بازارهای خارجی را محدود می کند، به همین دلیل بازار دچار شوک قیمتی می شود و شرکت های صادراتی هم با اصلاح روبرو می شوند.

براساس این گزارش بازار سهام در روزهای آینده با قطعنامه جدید غربی ها مواجه می شود و اگر آینده مذاکرات برجام را تیره و تار کند برنامه دولت برای کاهش نرخ ارز را با چالش مواجه می کند، با این حال سیاستمداران ایرانی برای تخریب هژمونی دلار فعلا نرخ آن را کنترل می کنند به همین دلیل احتمالا در ماه های پیش رو تقاضا برای خرید سهام ریالی افزایش پیدا می کند، بنابراین شاخص کل بورس اصلاح چندانی نخواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید