241951

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تصریح کرد:

افزایش جذابیت صادرات با راه اندازی سامانه مبادلات ارزی

دنیای معدن-محمدصادق چیت ساز گفت: تا قبل از راه اندازی سامانه مبادلات ارزی، شرکت های صادرکننده ناچار بودند دلار خود را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان بفروشند و همین موضوع منجر به کاهش انگیزه برای صادرات شده بود.

 به نظر می رسد راه اندازی سامانه مبادلات ارزی هم به سبب نگرانی بابت همین افت صادرات بوده است. با فراهم شدن امکان عرضه ارز شرکت های صادرات محور بر اساس نرخ توافقی، صادرات هم افزایش خواهد یافت. مخصوصا که قیمت شمش و میلگرد ایران از قیمت های جهانی پایین تر است و همین موضوع می تواند جذابیت های صادرات را افزایش دهد. یکی از راه های کمک به بازار ارز حمایت از صادرات به منظور افزایش درآمدهای ارزی کشور است.

محمدصادق چیت ساز، عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفت وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) در خصوص تاثیر افزایش نرخ ارز بر سودآوری فولادی ها بیان کرد: افزایش نرخ ارز در چند هفته اخیر و همینطور راه اندازی سامانه مبادلات ارزی و امکان عرضه ارز صنایع صادرات محور در این سامانه، حتماً روی سودآوری شرکت های فولادی اثر مثبتی خواهد داشت؛ اما این تاثیر، بلافاصله خود را نشان نداده و باید منتظر باشیم تا در گزارش تولید و فروش اردیبهشت ماه کم کم اثر این افزایش نرخ ها مشخص شود.

این کارشناس صنعت فولاد با اشاره به افزایش جذابیت صادرات در نتیجه افزایش نرخ ارز اظهار کرد: تا قبل از راه اندازی سامانه مبادلات ارزی، شرکت های صادرکننده ناچار بودند دلار خود را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان بفروشند و همین موضوع منجر به کاهش انگیزه برای صادرات شده بود. به نظر می رسد راه اندازی سامانه مبادلات ارزی هم به سبب نگرانی بابت همین افت صادرات بوده است. با فراهم شدن امکان عرضه ارز شرکت های صادرات محور بر اساس نرخ توافقی، صادرات هم افزایش خواهد یافت. مخصوصا که قیمت شمش و میلگرد ایران از قیمت های جهانی پایین تر است و همین موضوع می تواند جذابیت های صادرات را افزایش دهد. یکی از راههای کمک به بازار ارز حمایت از صادرات به منظور افزایش درآمدهای ارزی کشور است.

چیت ساز در خاتمه گفت: وضعیت بازار فولاد نسبتاً متعادل است و بورس کالا نقش مثبتی در این تعادل بازار ایفا می کند. کما اینکه تا قبل از راه اندازی بورس کالا محصولات فولادی در نقاط مختلف کشور به قیمت های متفاوت عرضه می شد و نظمی نداشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید