240133

نرخ ارز توافقی در بورس؛ آیا بازار سرمایه قیمت دلار را کنترل می کند؟

دنیای معدن: ؛ روز گذشته شرکت بورس کالای ایران در ابلاغیه‌ای با عنوان «ابلاغیه نرخ ارز محاسباتی در قیمت پایه محصولاتـ» به کارگزاران اعلام کرد که از روز دوشنبه مورخ ۱۲/۱۰/۱۴۰۱ برای محصولاتی که نرخ ارز در قیمت پایه آنها محاسبه می‌شود، مانند آلومینیوم، روی، مس، سرب، گروه محصولات پتروشیمیایی و …، عرضه کنندگان می‌توانند قیمت پایه خود را بر اساس نرخ دلار نیما (دلار حواله سنا) تا دلار توافقی (بازار متشکل ارز ایران) محاسبه و اعمال نمایند.

به گزارش دنیای معدن، ناظران اقتصادی عنوان می‌کنند که این اقدام تازه بورس کالا را می‌توان در راستای تحولات ارزی کشور دانست. طی دو ماه گذشته قیمت دلار نوسانات زیادی را تجربه کرده و حالا در قله‌ تاریخی بیش از ۴۰ هزار تومان قرار گرفته است.

این در حالی است که قیمت دلار نیمایی که مبنای محاسبه عملیات شرکت‌های بورسی است اندکی خود را به ۳۰ هزار تومان نزدیک کرده و همچنان فاصله زیادی با قیمت واقعی دلار دارد.

این شکاف قیمتی هر گونه جذابیت برای عرضه ارز شرکت‌ها در سامانه نیما را از بین برده است؛ پیشتر بانک مرکزی برای حل این مشکل اعلام کرده بود که صادرکنندگان در شرایطی می‌توانند ارز خود را به قیمت توافقی بفروشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید