241358

نشانه‌های ورود بورس به دوره رکود

دنیای معدن: کم رمق شدن معاملات بازار سهام، نشانه ورود به دوره رکود است. بورس فعلا باید کمی درجا بزند و افت کند تا دوباره شرایط برای صعود مهیا شود.

به گزارش دنیای معدن، چند روزی است که علائم ورود به یک روند نزولی در بورس تهران نمایان شده و فعلا روند معاملات نیز نشان می‌دهد سرمایه گذاران با علم به این موضوع، در حال معامله هستند.

تحرکات مشکوک در بورس

بورس از اوایل آبان ماه حرکت صعودی خود را آغاز کرد و تا اواخر دی ماه روند رو به رشد خوبی داشت. طی این مدت بسیاری از نماد‌ها از ۳۰ الی ۸۰ درصد رشد کردند که البته برخی از نماد‌ها هم جزو استثنائات بودند که رشد کمتر یا بیشتری نسبت به این رقم داشتند.

این رشد از نظر بسیاری از سرمایه گذاران رشدی مطلوب محسوب می‌شود. البته که برخی از سرمایه گذاران دیرتر وارد بازار شده اند و درصد بازدهی کمتری نسبت به رشد اخیر گرفته اند. برخی دیگر هم که سهامدار بوده اند، تنها بخشی از ضررشان جبران شده است.

به طور کلی حرکت صعودی اخیر بورس، حرکتی مطلوب بود که سرمایه گذاران هوشمند را به سود خوبی رساند. حالا پس از یک رشد مطلوب، باید انتظار مدتی افت و درجا زدن را داشت. طبیعی است که طی این مدت شاخص‌ها افت می‌کنند و قیمت نماد‌ها هم پایین می‌آید.

در انتظار تکرار سناریوی قبلی

این دفعه شاخص تا هر عددی که پایین برود، احتمالا آخرین بار خواهد بود که آن عدد را می‌بیند و دیگر برای همیشه از آن فاصله می‌گیرد.

این البته به معنای رشد عجیب و غریب شاخص پس از نزول فعلی نیست، بلکه به دلیل ذات شاخص کل بورس تهران که ماهیت صعودی دارد، و به دلیل اینکه نرخ دلار طی این مدت رشد داشته و سود شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده، بعید است شاخص این بار تا هر عددی که پایین برود، درآینده دوباره تا آن سطح کاهش داشته باشد.

همان طور که شاخص در خرداد ۱۴۰۰ تا سطح ۱.۱ میلیون واحد پایین رفت و دیگر هیچ وقت به آن عدد بازنگشت، این بار هم احتمالا همان سناریو تکرار خواهد شد.

روند نزولی است.

اما نباید فراموش کرد که فعلا در یک روند نزولی هستیم که مدت این روند نزولی مشخص نیست. اگر طبق روال دوره‌های گذشته باشد، افت شاخص تا حدود ۵ ماه طول می‌کشد و می‌توان از اواخر بهار سال آینده انتظار برگشت بازار را داشت، اما این بار شاخص می‌تواند زودتر از دفعات گذشته هم روند نزولی را به پایان برساند و دوباره وارد مسیر صعودی شود.

برای امروز با توجه به کاهش ارزش معاملات خرد در روز چهارشنبه هفته گذشته تا سطح ۴۰۰۰ میلیارد تومان، می‌توان گفت که نقدینگی فعلا از بورس رفته است. از طرفی به دلیل شیب نزولی شاخص‌ها در نیمه دوم زمان معاملات چهارشنبه، می‌توان انتظار داشت که ابتدای معاملات امروز با افت شاخص‌ها همراه باشد.

قدرت خریداران حقیقی هم که فعلا کمتر از قدرت فروشندگان است و برای امروز نمی‌توان انتظار خاصی از بازار داشت

 

 

دیدگاهتان را بنویسید