239131

ارزش معاملات را رصد کنید

ادامه حرکت صعودی بورس؟ /پیش بینی بازار سهام

دنیای معدن: بورس حرکتی که روز یکشنبه آغاز کرده بود را در روز دوشنبه هم با قدرت کمتر ادامه داد، اما برای ادامه دار شدن این وضعیت باید ارزش معاملات خرد افزایش یابد.

به گزارش دنیای معدن، دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام تقریبا 5 درصد نسبت به روز یکشنبه افزایش یافت و به رقم 3380 میلیارد تومان رسید. اما این عدد همچنان برای اینکه بازار نزولی شود کم است.

ارزش معاملات خرد همان طور که دو هفته قبل به بیش از 4-5 هزار میلیارد تومان رسیده بود، باید به بالای این اعداد برسد تا عرضه هایی که انجام می شود، منجر به افت قیمت سهم ها نشود. اما فعلا چنین چیزی در بازار سهام دیده نمی شود.

دیروز گرچه بازار مثبت بود و شاخص ها رشد کردند، اما کاملا مشخص بود که عرضه ها در هر نمادی زیاد می شود، خریداران توان مقاومت ندارند و قیمت ها افت می کنند. اما درصورتی که نقدینگی در بازار چرخش بیشتری داشته باشد و پول جدید به بورس تزریق شود، این مشکل نیز حل خواهد شد و عرضه ها به راحتی نمی توانند قیمت هر نمادی را پایین ببرند.

خروج مجدد پول حقیقی ها از بازار

رشد 5 درصدی ارزش معاملات خرد در معاملات دیروز گرچه فعلا برای رشد بورس کافی نیست، اما همین که این رشد اتفاق افتاده، می توان آن را نشانه ای مثبت دانست. با این حال دو نشانه منفی هم در بازار ظاهر شد که می تواند در تصمیم گیری سرمایه گذاران اثرگذار باشد.

در ابتدا می توان به خروج حدود 150 میلیارد تومان پول حقیقی ها از بازار اشاره کرد؛ اتفاقی که نشان می دهد دوباره سرمایه گذاران حقیقی نسبت به آینده بازار ناامید شده اند. این خروج پول در شرایطی رخ داده که دیروز حقیقی ها زنجیره خروج پول از بازار را با تزریق 80 میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار، قطع کرده بودند.

دیروز همچنین قدرت خریداران حقیقی کاهش یافت. شاخ قدرت خریداران حقیقی که یکشنبه رقم 1.1 را ثبت کرده بود، دیروز به عدد 0.94 رسید و فروشندگان دوباره قدرت بیشتری نسبت به خریداران پیدا کردند.

ارزش معاملات را رصد کنید

با وجود تمام این موارد، می توان نشانه های منفی که دیروز در بازار آشکار شدند را خیلی جدی نگرفت و تنها به این دقت کرد که ارزش معاملات خرد چه روندی را طی می کند. اکنون که بورس در یک روند صعودی کوتاه مدت قرار دارد، طبیعی است که ورود و خروج پول و قدرت خریداران و فروشندگان نوساناتی داشته باشد اما همه این ها درصورت بالا رفتن ارزش معاملات خرد، خنثی می شود.

با این حساب برای بازار امروز می توان آغازی متعادل را متصور شد و با توجه به تعداد برابر نمادهای مثبت و منفی، انتظار داشت که دوباره بازار به سمت بالا حرکت کند اما این حرکت رو به بالا درصورتی تداوم خواهد داشت که ارزش معاملات خرد نیز افزایش یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید