241181

شرط مهم بورس برای رشد دوباره

دنیای معدن: تحلیلگران بورس معتقدند این بازار پتانسیل رشد دارد.

به گزارش دنیای معدن، مقاومت معامله گران درباره سقوط بورس طبیعی است اما نظر تحلیلگران نیز در این رابطه متفاوت است.

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز چهارشنبه روند شاخص  بورس  پرنوسان بود.

زمانی که بورس رشد می‌کند و به قله‌ای می‌رسد که قرار است از آنجا افت کند، ابتدا معامله گران این افت را قبول نمی‌کنند. تصور می‌کنند افت تنها یک اصلاح موقت خواهد بود و بازار دوباره به شرایط خوب خود باز می‌گردد.

به همین دلیل است که در آن نقاط بالایی، همچنان تحرکات زیادی در بازار شکل می‌گیرد. اما به مرور و زمانی که بازار سهام کم کم از قله فاصله می‌گیرد، معامله گران به این نتیجه می‌رسد که بازار سهام وارد فاز نزولی شده و دیگر خبری از رشد نیست.

این همان اتفاقی بود که تابستان سال ۹۹ رخ داد. تا مدت‌ها معامله گران تصور می‌کردند بازار به زودی برمی گردد و دوباره صعودی می‌شود. اما هرچه بیشتر زمان گذشت، عمق وضعیت نزولی بیشتر بر همگان روشن شد.

این روز‌ها گرچه شرایط با تابستان ۹۹ تفاوت‌های زیادی دارد، اما به هر حال بازار به یک مقاومت مستحکم رسیده و طبیعی است که به سمت پایین حرکت کند. تا چند روز قبل افراد بیشتری بودند که امید به ادامه رشد بازار داشتند، اما در بازار روز چهارشنبه هفته گذشته اتفاقاتی رخ داد که بسیاری از این افراد امید خود را از دست دادند.  

کاهش ارزش معاملات، نگران کننده شد

مهم‌ترین رویداد بازار سهام روز چهارشنبه، کاهش ارزش معاملات تا رقم ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود. این رقم نصف رقمی است که تا دو هفته قبل در بازار معامله انجام می‌شد. نصف شدن ارزش معاملات واضح‌ترین سیگنالی است که می‌توان برای آینده بورس دریافت کرد.

حالا هم گرچه بازار همچنان شانس صعودی شدن دارد، اما این اتفاق تا زمانی که ارزش معاملات خرد بیشتر نشود رخ نخواهد داد. حالا که ارزش معاملات به ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسیده، بیش از هر زمانی معامله گران باید توجه خود را به رقم معاملات معطوف کنند.

رشد ارزش معاملات فعلا تنها علامتی است که می‌تواند نشان دهنده بازگشت بازار به روند صعودی باشد. البته رشد ارزش معاملات تنها در یک روز ارزشی ندارد و این رشد باید به صورت مداوم و در چندین روز رخ دهد.

افزیش خروج پول

به عبارتی حتی اگر شاخص چند روز هم مثبت شود و رشد‌های محدود و کوچک داشته باشد، اما ارزش معاملات به صورت متوالی بالا نرود، نمی‌توان گفت که دوره افت بازار به پایان رسیده است.

چهارشنبه البته شتاب خروج پول حقیقی‌ها از بازار هم بیشتر شد و از رقم ۸۵ میلیارد تومان در روز سه شنبه، به ۲۰۷ میلیارد تومان در روز چهارشنبه رسید. ضمن اینکه شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز دوباره به زیر عدد یک رفت.

در این شرایط و با توجه به شیب صعودی شاخص‌ها در نیمه دوم زمان معاملات روز چهارشنبه، برای امروز می‌توان در ابتدای بازار رشدی محدود در شاخص‌ها را متصور بود، اما این رشد به شرطی ادامه پیدا خواهد کرد که ارزش معاملات نیز بالا برود.

برای  پیش بینی بورس امروز  –یکشنبه ۱۶ بهمن- به روند  بازار سهام  در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل رشد اندک ۶۷۵ واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن هزار و ۴۹۴ واحد رشد کرد.  شاخص کل  فرابورس نیز ۱۵ واحد بالا آمد.  

در پایان معاملات روز چهارشنبه، ۳۱۹ نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام ۳۲۱ نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، ۴۹ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۱ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت  فولاد  امیرکبیر کاشان (فجر)، شرکت داروسازی  امین  (دامین)، شرکت بیمه البرز (البرز) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در  فرابورس  نیز شرکت  پخش  البرز (پخش)، شرکت  سرمایه گذاری مسکن  الوند (ثالوند) و شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

در بورس نماد‌های وساخت (شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران)، شسینا (شرکت صنایع شیمیایی سینا) و  واعتبار  (سرمایه گذاری اعتبار ایران) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، شرکت آ س پ (آ. س. پ) و شرکت آسیا سیر ارس (حآسا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات چهارشنبه، ۹۳ نماد صف خرید داشتند و ۵۷ نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۴ درصدی به ۵۲۴ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز ۲۰ درصد افزایش یافت و ۳۸۳ میلیارد تومان بود.

 

در پایان معاملات نماد اردستان (شرکت سیمان اردستان) با صف خرید ۲۶۷ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از اردستان، نماد‌های ثجنوب (شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب) و غدانه (شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد وساخت اختصاص داشت که ارزش صف فروش آن ۲۰ میلیارد تومان بود. پس از وساخت، نماد‌های حفارس، انرژی ۱، پسهند و  پیزد  بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

روند تغییرات شاخص‌های بورس تهران  در روز چهارشنبه پرنوسان بود.  شاخص کل بورس  از ابتدای معاملات روند صعودی پیدا کرد، اما خیلی زود نزول کرد و در یک سوم پایانی معاملات رشد کرد تا جایی که اندکی بالاتر از سطح روز گذشته بایستد.  

بدین ترتیب شاخص دومین روز صعودی متوالی را ثبت کرد و بازار اندکی از شوک ریزش سنگین روز یکشنبه فاصله گرفت.  

در پایان معاملات چهارشنبه، تعداد نماد‌های قرمز و سبز تقریبا برابر بود و بازار در تعادل نسبی قرار داشت. در نتیحه  شاخص هم وزن  بیش از شاخص کل  رشد کرد.  

از سوی دیگر سرانه خرید و فروش هر کد معاملاتی حقیقی نیز تقریبا برابر بود. سرانه فروش هر حقیقی به طور میانگین ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه خرید ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود.

در آخرین روز کاری هفته، نماد‌های شپدیس، فملی، وبملت و وپاسار بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل کگل، شستا و اخابر مانع رشد شاخص کل بودند.

 

دیدگاهتان را بنویسید