240354

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۷ دی ۱۴۰۱

دنیای معدن: پایان هفته برای بورسی‌ها با کاهش ارتفاع نماگرها پایان بود. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش دنیای معدن: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران روز چهارشنبه بار دیگر روندی نزولی به خود گرفت و شاهد کاهش دوباره نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای بودیم به طوری که شاخص کل کاهش ۰.۷۷ درصدی را تجربه کرد. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن به دلیل عملکرد بهتری که برخی صنایع و سهام به ثبت رساندند، با کاهش کمتری مواجه شد و به یک افت ۰.۴۷ درصدی بسنده کرد تا دومین هفته زمستان ۱۴۰۱ برای بازار سهام با رنگی سرخ به پایان برسد. ارزش معاملات نیز طی بازار چهارشنبه کاهش زیادی نسبت به روزهای گذشته داشت و با رسیدن به ۶۷۱۰ میلیارد تومان، از اوج خود در هفته گذشته فاصله گرفت. با این حال اما برخلاف روزهای قبل‌تر شاهد ورود پول هرچند اندک ۳۱ میلیارد تومانی بودیم که البته در برخی صنایع به خصوص صنعت بانکی خلاصه شده بود.

طی هفته‌ای که گذشت، بورس تهران روزهای نوسانی زیادی را پشت سر گذاشت و حتی سرعت تغییر رنگ نمادها به چند ساعت کاهش یافت و امروز نیز شرایط تقریبا یکسانی سپری شد که نشان از افزایش دوباره ابهامات و فضای عدم‌ اطمینان دارد. با این حال اما همچنان به نظر می‌رسد که بازار سهام مسیرهایی برای فرار از ریزش بیشتر و بازگشت به مسیر صعودی را پیش پای خود می‌بیند که برای دریافت تاییدیه از آن‌ها به مقداری زمان نیاز دارد.

چسبندگی دلار به ۴۰ هزار تومان

دلار در بازار آزاد طی هفته قبل که کاهشی از سقف خود را تجربه کرده بود، چند روزی است در مرز ۴۰ هزار تومان نوسان می‌کند و با وجود صحبت‌ها و خبرهایی که از سیاست‌های جدید ارزی و پولی توسط بانک مرکزی و رئیس جدید آن منتشر می‌شود، علاقه‌ای به کاهش بیشتر را از خود نشان نمی‌دهد. صحبت‌های نه چندان امیدوارکننده در رابطه با مذاکرات هسته‌ای و احتمال احیای برجام، ناترازی سیستم بانکی، چشم‌انداز بودجه ۱۴۰۲ و کسری بودجه و ... همگی دست به دست هم داده است تا بازار ارز به عنوان یکی از هوشمندترین بازارها در رابطه با وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور، همچنان از انتظارات تورمی بالا خبر بدهند.

این موضوع باعث می‌شود که فعلا بازارهای سرمایه‌گذاری در کلاس‌های دارایی مختلف، فعلا چشم‌انداز تورمی کشور در روزهای پیش رو را بسیار مهم‌تر از دیگر مسائل در نظر بگیرد و وزن چندانی به صحبت‌ سیاستگذاران و اهدافی که آن‌ها درباره آن صحبت می‌کنند، ندهد. بنابراین بورس تهران نیز که به صورت تاریخی این موضوع را یکی از مهم‌ترین محرک‌های رالی‌های صعودی خود می‌داند، فعلا دلیلی برای عدم ریزش و حتی رشد دوباره داشته باشد.

فصل گزارش‌های ۹ ماهه

یکی دیگر از راه‌های عبور بورس تهران از شرایطی کنونی، انتشار صورت‌های مالی ۹ ماهه و عملکرد پاییز شرکت‌هاست که طی دو هفته آینده در سامانه کدال قرار خواهد گرفت. اگر به رفتار صنایع و گروه‌های مختلف بازار در روزهای گذشته نگاهی بیاندازیم، به نظر می‌رسد که سرمایه حاضر در بازار، بین گروه‌های مختلف در حال چرخش است. برای مثال امروز بسیاری از گروه‌های کوچک مورد توجه بودند که در اوج آن‌ها گروه بانکی قرار داشت. این گروه از لحاظ خبری فعلا شرایط خاصی را دنبال نمی‌کند و برجام نیز که به عنوان یکی از مهم‌ترین محرک‌های بانکی‌ها شناخته می‌شود، ‌ وضعیت مناسبی ندارد. با این حال اما به نظر می‌رسد که گزارش‌های اخیر بانکی‌ها برای ماه‌های گذشته و چشم‌اندازی که از عملکرد پاییزی آن‌ها وجود دارد، بخشی از سرمایه‌های موجود در بازار را به سمت این گروه هدایت کرده باشد.

از صنایع خوب بورس این روزها می‌توان به گروه خودرویی اشاره کرد که همچنان به دلیل عرضه محصولات در بورس کالا با توجه زیادی مواجه هستند و تقاضا مختص به خود را دارند. برخی از نمادهای گروه‌هایی همچون دارویی، کاشی و سرامیک، زراعت، غذایی و... نیز همچنان پرتقاضا هستند و می‌توانند گزارش‌های خوبی را روانه کدال کنند. کارشناسان عنوان می‌کنند شرکت‌هایی که فارغ از بحث ارز نیمایی، ‌ قطعی انرژی، ‌ بودجه ۱۴۰۲ و... کسب و کار خود را پیش می‌برند، می‌توانند عملکرد بهتری را در ادامه مسیر داشته باشند.

شاخص بورس در محدوده نوسانی

شاخص کل بورس مدتی است که در یک محدوده کوچک و نوسانی حبس شده و روزهای خود را با تغییر رنگ‌های سریع پشت سر می‌گذارد. اگر به نمودار تکنیکالی شاخص بورس نگاهی بیاندازیم، پیداست که کندل‌ها چند روزی را بین دو مرز ۱.۵۸ تا ۱.۶ میلیون واحدی نوسان می‌کنند و روز چهارشنبه بار دیگر به مرز پایینی برخورد کردند. با این حال، با توجه به نکات ذکر شده در بالا و همچنین رنج‌های مثبتی که در اواخر بازار روز چهارشنبه در برخی از صنایع دیده شد، احتمال برگشت دوباره بازار به سمت بالا بیشتر است اما اینکه بتواند مقاومت ۱.۶ میلیون واحدی را پشت سر بگذارد، به محرک مهمی نیاز دارد. در سمت دیگر اما اگر مرز ۱.۵۸ میلیون واحدی به سمت پایی شکسته شود، احتمال تشدید فشار عرضه‌ها تا محدوده ۱.۵۲ میلیون واحدی دور از ذهن نیست.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین باتوجه به نکات ذکر شده در بالا، پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا روز متعادل و سبزی را در پیش بگیرد که این رنگ سبز، خود را بیشتر در گروه‌های کوچک بازار نمایش خواهد داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید