240010

پیش بینی بورس شنبه ۳ دی ماه ۱۴۰۱

دنیای معدن: نماگر بازار سرمایه در حالی پاییز را در ارتفاع یک میلیون و ۴۹۶ واحدی به پایان برد که روز شنبه بورس هفته متفاوتی را آغاز خواهد کرد.

به گزارش دنیای معدن- در روز پایانی آذرماه، نمای اولیه بورس تهران به رنگ سبز بود. افزایش وزن تقاضا در روند بازار به راحتی قابل لمس بود به طوری که مجموع ارزش دو برابری صف‌های خرید در مقابل صف‌های فروش، خود حاکی از برتری قابل ملاحظه خریداران بود.

روند صعودی تا پایان معاملات ادامه داشت تا بدین ترتیب شاخص کل بورس در پایان آذرماه با رشد ۰.۲۸ درصدی ضمن افزایش ۴ هزار و ۱۰۴ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحدی قرار گیرد.

شاخص هم‌وزن هم با سبقت از نماگر اصلی در حرکتی همسو موفق به ثبت رشد ۰.۷۵ درصدی شد. در روزی که حال عمومی سهام متوسط و کوچک بازار بهتر از نماد‌های شاخص‌ساز بود نماگر هم‌وزن بورس تهران آذرماه را با قرار گرفتن در محدوده ۴۴۵ هزار و ۷۲۰ واحد به پایان رساند.

روز گذشته برخلاف عملکرد نسبتا مطلوب شاخص کل بورس، اعداد و ارقام بازار سرمایه نظیر ارزش و حجم معاملات افت کردند. ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) در این روز در محدوده ۴ هزار و ۱۶۹ هزار میلیاردی قرار گرفت تا کاهش ارزش معاملات نسبت به روز سه‌شنبه در آخرین روز آذرماه حس شود. نکته مهم دیگر حجم معاملات بود که در محدوده ۹ میلیارد و ۳۸۰ میلیون برگه سهم معامله شده قرار گرفت.

شاخص کل معیار قابل اعتمادی است؟

به طور کلی با وجود موارد مطرح شده توسط کارشناسان تکنیکالیست، به نظر می‌رسد نباید وزن زیادی به اعداد و ارقام شاخص کل بورس داد. چرا که در هفته‌ای که گذشت چندین بار شاهد گام بلند شاخص بودیم در حالی که کلیت بازار سهام در محدوده خنثی در حال نوسان بودند. در واقع با چند نماد شاخص‌ساز بزرگ کنترل نماگر اصلی تالار شیشه‌ای امکان‌پذیر است. این همان نقدی است که همواره از سوی کارشناسان مطرح می‌شود و شائبه شاخص‌سازی در برخی مقاطع را به ذهن متبادر می‌سازد.

بنابراین ورود شاخص کل به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار و یا کانال‌های دیگر از این دست نمی‌تواند برای ورود به معاملات به تنهایی قابل اتکا باشد. در حال حاضر با نظاره رفتار بازار در این روز‌ها می‌توان نتیجه گرفت هنوز در مرحله‌ای هستیم که بیم و امید در بازار وجود دارد. به طور مثال با افزایش نرخ دلار کلیت بازار به رنگ سبز درمی‌آید در حالی که تنها اگر در شرایط معمول بودیم این تغییرات قابل توجیه بود.

افزایش نرخ دلار تاثیر یکسانی بر تمام نماد‌ها دارد؟

در حال حاضر هنگامی که چند صنعت مهم کشور با قطعی گاز مواجه است به نظر نمی‌رسد فرمول‌های کلی که بین اهالی بازار سرمایه رایج است نظیر “درصورت رشد دلار، پتروشیمی‌ها با افزایش روبه‌رو خواهند شد. ” به کار آیند.

در حال حاضر احتمال اینکه به فرض شرکتی از صنعت یاد شده با قطعی گاز مواجه شود و تبعا نتواند تولید داشته باشد وجود دارد. با این وجود افزایش نرخ دلار چه کمکی به افزایش ارزش شرکت خواهد کرد که بر اساس آن انتظار داشته باشیم با افزایش دلار آزاد و به دنباله آن نیما روند این‌گونه شرکت‌ها متحول شود؟

اهمیت بررسی بنیادین هر شرکت از صنایع مختلف

از طرفی در چنین شرایطی وزن و اهمیت وضعیت هر شرکت افزایش پیدا می‌کند. به همین علت، تحلیل وضعیت شرکت و صورت‌های مالی آن کمک بیشتری به سهامداران برای اتخاذ تصمیمات بهینه خواهد کرد. به طور مثال در بحث سیمان بعضی از شرکت‌های این صنعت، گاز و بعضی دیگر به سوزاندن مازوت برای تامین انرژی مشغولند. همچنین برخی از شرکت‌ها محصول خود را به خارج از کشور صادر و برخی دیگر در بازار داخلی عرضه می‌کنند؛ بنابراین افزایش نرخ دلار، قطعی گاز و دیگر متغیر‌ها تاثیر یکسانی بر وضعیت تمام شرکت‌ها نخواهد داشت.

پیش‌بینی بورس شنبه

در روز‌های اصلاحی بازار در هفته‌ای که سپری شد به این نکته اشاره شد که وضعیت نزولی بازار تداوم نخواهد داشت. آمار معاملات که نسبت به گذشته رشد کرده است نشان از آن دارد که خریدار در بازار وجود دارد. مردم با جاماندن از رشد دلار در آستانه ۴۰ هزار تومان و سکه ۱۹ میلیونی، بازار سهام را مامنی برای مقابله با خوی وحشی تورم این روز‌های کشور یافته‌اند. برای هفته آتی نیز کارشناسان بر این نظرند که تعادل حاکم بر بازار ادامه یابد و سهام ارزشمند راه هموارتری برای صعود پیش‌روی خود داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید