240033

پیش‌بینی بلند مدت از روند بورس

دنیای معدن: مریدالسادات؛ کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس بین‌الملل به دلیل جذابیت بالا با استقبال گسترده‌ای روبرو می‌شود اما موانع بزرگی هنوز بر سر راه است.

به گزرش دنیای معدن، بورس بین الملل در کشورمان بیش از ۲ دهه که در حد حرف مانده است. در حال حاضر حدود ۶۰ بازار بورس بزرگ در جهان وجود دارد که ورود به هر کدام از آن‌ها جذابیت‌های خاص خودش را دارد. بورس جهانی فارکس یک بازار بین المللی است که همه مردم دنیا می‌توانند به سادگی در آن سرمایه‌گذاری کنند. خبرنگار گسترش نیوز با حسین مریدالسادات؛ کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به گفتگو نشسته است که در ادامه می‌خوانیم.

جذابیت بالای بازار بورس بین الملل

حسین مریدالسادات؛ کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: آنقدر ریسک بر سر بورس وجود دارد که دیگر جایی برای پرداختن به بورس بین‌الملل نمی‌ماند. بورس بین‌الملل وعده‌ای است که خیلی بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها محقق شود. خیلی بلند پروازانه است در این موقعیت درباره بورس بین الملل صحبت کنیم اما قطعا راهکار پر پتانسیلی برای بازار خواهد بود و به دلیل جذابیت بالا با استقبال گسترده‌ای روبرو خواه شد. بورس بین‌الملل در مناطق آزاد قرار بود آغاز شود اما به دلیل وجود ریسک‌های مختلف، هنوز نمی‌توان به این موضوع ورود کرد. لازم به ذکر است که در مجموع ساز و کار جذابی برای بورس خواهد بود.

چرا به بورس بین الملل وارد نشده‌ایم؟

وی افزود: در مورد دلایل‌عدم ورود به بورس بین الملل عوامل زیادی مطرح است. انواع و اقسام ریسک‌ها پیش روی بورس بین‌الملل است و اگر قرار باشد بورس بین الملل داشته باشیم، باید در ابتدا مشکلات‌مان را در مبحث منطقه‌ای حل کنیم. اگر چنین ریسکی کاهش پیدا کند، ایجاد جذابیت خواهد کرد. با توجه به اینکه سالیان سال است که در تحریم به سر می‌بریم و پیش نیاز بورس بین الملل، حضور سرمایه گذار خارجی است. زمانی که از بین‌الملل صحبت می‌شود، یعنی شرکت غیرایرانی فعالیت خواهد کرد. در کشور ما در حال حاضر قطعا هیچ شرکت خارجی، جذابیتی برای ورود به سرمایه‌گذاری نمی‌بیند. یعنی چه در بورس بین الملل و چه در بخش‌های دیگر فعلا پتانسیل ورود برای سرمایه گذار خارجی وجود ندارد.

پتانسیل صنایع کشور برای ورود به بورس بین الملل

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در صورت رفع موانع برای بورس بین الملل، صنایع مختلفی پتانسیل ورود سرمایه گذاران خارجی را خواهد داشت. صنعت پتروشیمی، فراورده‌های نفتی و صنایع فولادی در گروه حوزه‌های جذاب کشورمان است. معرفی طرح‌های توسعه‌ای در این صنایع می‌تواند برای سرمایه گذار خارجی جذابیت ایجاد کند. بنابراین این اتفاق یک معامله ۲ سر برد خواهد بود، هم برای سرمایه گذار خارجی به عنوان یک پروژه سودآور و هم برای کشور ما که تولید ناخالص ملی را می‌تواند، بالا ببرد. بورس بین الملل گزینه خیلی جذابی است و احتمالا بورس ایران، ارزان‌ترین بورس منطقه را دارا باشد، با توجه به ریزش‌هایی که تجربه کرده است. بنابراین این قابلیت وجود دارد که در این حوزه فعالیت کنیم اما موانع هم در جهت رسیدن به این هدف، باید حل شود.

وضعیت کلی بازار بورس

مریدالسادات درباره روند کلی بورس در چند ماه اخیر گفت: رفتار بازار در مورد صعود و نزول یک رفتار منطقی است، هر زمانی یک ریسک جدید بر پیشانی بازار محتمل می‌شود، بازار واکنش نشان می‌دهد. بازار به نسبت محدود کنونی رشد قابل توجهی را داشته است. خیلی از سهامداران در ضررهای چند ۱۰ درصدی هستند و شاید امیدوار هستند که بازار به قیمت‌های قدیم برگردد اما باید بپذیریم که بورس ۱۳۹۹ را باید فراموش کنیم و در انتظار رفتار منطقی‌تر از سمت بازار باشیم.

وی تاکید کرد: هر زمان ریسک جدیدی در بازار خلق می‌شود، مثل خبر توقف عرضه خودرو در بورس کالا که نقل قول از طرف یک نماینده مجلس بود و به صورت قاطعانه از طرف سازمان بورس تکذیب شد اما در بازار مشاهده کردیم که گروه خودرویی‌ها به این خبر واکنش شدیدی را داشتند. بازار خبری در حال پیش رفتن است، بازار با محرک دلار حرکت می‌کند و بازار تورم را در بازارهای موازی درک کرده است. همین الان با توجه به اینکه رشد خوبی را بازار دارد، فروشنده فرعی در تابلوی معاملات نمی‌بینیم، یعنی میل بازار بیشتر به سمت بالا رفتن است تا پایین آمدن و امیدواریم این روند کماکان ادامه داشته باشد.

پیش بینی بلند مدت از روند بورس

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: پیش بینی وضعیت بلند مدت بورس، یک معادله چند مجهولی است و نمی‌توان به سادگی پیش بینی کلی کرد. عوامل بسیار زیادی تاثیرگذار است بر روند بازار، بودجه ۱۴۰۲ در پیش است که یک معمای عجیب و غریب برای بورس است. هنوز چیزی از بودجه مشخص نشده است، باید دید دولت چقدر بر بازار بورس برای فروش اوراق حساب باز کرده است. بحث فروش خودرو در بورس کالا مطرح است که آیا اجازه داده می‌شود، فروش خودرو در بورس ادامه داشته باشد یا گروهی که رانت فروش خودرو از کارخانه را دارند این اجازه را نمی‌دهند. بحث قیمت دلار نیز مطرح است که در چه وضعیتی ادمه خواهد داشت. همه این عوامل تاثیرگذار باعث می‌شوند که نتوانیم پیش بینی بلند مدتی از وضعیت بازار داشته باشیم. باید قدم به قدم حرکت کرد.

توصیه کارشناس بازار سرمایه به سهامداران

مریدالسادات در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در حال حاضر شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد هدف اول است و حمایت از یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحد نیز در پیشانی بازار قابل مشاهده است. باید دید میل بازار به کدام سمت است و چطور رفتار خواهد کرد و آیا بازار به ثبات تعادل می‌رسد یا خیر. به سهامداران توصیه می‌کنیم، حد سود و یک حد ضرر را در بورس مد نظر داشته باشند، بورس در حال حاضر ارزان‌ترین بازار مالی ایران است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید