239029

اقدامات حمایتی دولت از بورس

دنیای معدن- سهم مالیات دولت از فروش سهام از ۰.۵ به ۰.۱ درصد کاهش می‌ یابد که این امر علاوه بر روان‌تر شدن معاملات، هزینه معاملات برای سهامداران خرد بازار سهام کاهش خواهد داشت.

به گزارش دنیای معدن ، پس از ارائه بسته ۱۰ بندی حمایتی از بورس و رهایی گام به گام صنایع از جمله خودرو، تایر، سیمان و... از قیمت گذاری دستوری، اقدامات دولت برای بازگشت اعتماد به بازار سهام ادامه دارد و طی روزهای گذشته کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به تصویب رسید.

 

در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و با پیگیری سازمان بورس و به منظور حمایت از سهامداران، کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام به تصویب رسید تا سازمان بورس یک اقدام عملی دیگر در راستای حمایت از سهامداران و از بین رفتن بی اعتمادی به بازار سرمایه انجام داده باشد.

 

پس از آغاز حمایت های جدی دولت از بازار سهام و احیای روند معاملات از سه هفته گذشته و بهبود شرایط بازار، اقدامات دولت ادامه دارد تا به فعالان بازار سرمایه اثبات شود که این بازار در اولویت برنامه های اجرایی دولت قرار دارد.

 

* مالیات معامله در بورس چقدر شده است؟

در گذشته نرخ خرید و فروش سهام ۱.۲۵ درصد بود که با کاهش ۸۰ درصدی این رقم به ۸۵ صدم درصد می ‌رسد و این موضوع موجب کاهش کارمزد برای نوسان ‌گیران و معامله ‌گران می ‌شود. یعنی سهم مالیات دولت از فروش سهام از ۰.۵ به ۰.۱ درصد کاهش می‌ یابد که این امر علاوه بر روان‌تر شدن معاملات، هزینه معاملات برای سهامداران خرد بازار سهام کاهش خواهد داشت.

 

به عبارت دیگر، اکنون معامله ‌گران پس از خرید سهام ۱.۰۳ درصد از ارزش سهام خریداری شده آن‌ ها کم می‌شود و تا سربه‌ سر شود زمان می‌برد که با اعمال این مصوبه معامله‌گران به سود بیشتری دست خواهند یافت و این مهم موجب ترغیب معامله‌گران برای خرید و فروش سهام خواهد شد. انتظار می ‌رود که تراکنش‌ها با این قانون افزایش پیدا کنند.

 

* کاهش هزینه مبادله راهی برای رونق بورس

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام که در جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تصویب رسیده است، بدون شک خبری مثبت و محرک برای ورود نقدینگی جدید به بازار است و به زودی ارزش این اقدام یعنی کاهش هزینه مبادلات در بازار سهام را در روند معاملات مشاهده خواهیم کرد.

 

برخی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه می گویند: کاهش مالیات و کاهش هزینه ‌های معاملاتی می‌تواند به افزایش انگیزه‌های معاملاتی در فعالان بازار و همچنین افزایش ارزش معاملات و افزایش کارایی بازار منجر شود.

 

برخی از کارشناسان معتقدند که این کاهش مالیات مقدمه ‌ای برای تصویب مالیات بر عایدی سرمایه است و احتمال می ‌دهند که در بودجه ۱۴۰۲ مالیات بر عایدی سرمایه برای بورس تصویب شود که در این صورت اگر فردی در سال ۳۰ درصد از بازارسرمایه سود کسب کند باید ۲۵ درصد آن را به دولت بدهد. کاهش مالیات منوط بر اینکه بهانه ‌ای برای اعمال مالیات بر عایدی سرمایه نباشد به نفع بازارسرمایه خواهد بود.

 

* افزایش رقابت پذیری بورس با سایر بازارهای مالی

حمید مقدم، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با تاکید بر اینکه یکی از معضلات بازار سرمایه نرخ بالای کارمزد و مالیات است، گفت: این موارد به صورت مستقیم نقدشوندگی بازار را تحت تاثیر قرار داده است. البته در شرایط فعلی اولویت‌های دیگری هم در بازار وجود دارد که درحال بررسی هستند، اما سهم مالیات دولت از فروش سهام از زمان قدیم جذابیت بازار را کم کرده است.

 

وی ادامه داد: با توجه به کاهش ارزش نیم درصدی معاملات روزانه، این مصوبه می‌ تواند مشوق خوب و در عین حال عاملی برای رقابت پذیری این بازار با بازارهای رقیب مانند سپرده ‌های بانکی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: : با توجه به عدم دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی، در عمل بازار بانکی به محلی امن برای سپرده گذاری تبدیل شده که بررسی نتایج حاصل از نحوه هزینه کرد و استفاده از این سپرده‌ ها در سال‌ های گذشته ناکارآمدی سیستم مذکور را نشان می دهد، البته هر چند این اقدام می تواند یک سیگنال مثبت برای بازار سرمایه باشد، ولی ضروری است تا شرکت ‌های پذیرفته شده در بورس با مشوق‌ های مالیاتی بیشتر همراه شوند تا سودآوری عملیاتی این شرکت ‌ها بتواند جذابیت مضاعفی ایجاد کند.

 

رحمانی افزود: انتظار می‌رود با تصویب کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام، در گام نخست به نقدشوندگی بازار کمک کند. در گام بعدی نیز باعث افزایش ارزش معاملات شود. از آنجاکه در بازار ایران بین ارزش معاملات و شاخص کل همبستگی وجود دارد، می ‌توان انتظار داشت که کاهش مالیات فروش سهام به رشد بازار کمک کند.

 

* مالیات بر نقل ‌و انتقال سهام چیست؟

مالیات بر نقل ‌و انتقال سهام به سهام‌ قابل واگذاری در بورس مربوط می ‌شود و واگذار کننده آن سهام به این دلیل که از این واگذاری درآمد کسب می‌ کند، باید این نوع مالیات را پرداخت کند که از هر مبادله سهام و سهم ‌الشرکه مالیات مقطعی به میزان چهار درصد ارزش اسمی آن‌ ها وصول می ‌شود و وجه دیگری به عنوان مالیات فوق، مطالبه نخواهد شد.

 

برای انجام این کار، کارگزار بورس موظف است که مالیات نقل و انتقال سهام را در زمان انتقال، از انتقال ‌دهنده وصول و به حساب مشخص شده سازمان امور مالیاتی واریز کند و درمدت زمان ۱۰ روز از تاریخ انتقال سهام، رسید آن را همراه با تعداد و مبلغ فروش سهام مورد انتقال را به اداره امور مالیاتی محل ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید