227315

علیزاده: سازمان بورس درگیر حواشی است/تزریق اعتماد مهمترین نیاز بازار سرمایه است

دنیای معدن: عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با اشاره به حمایت های مد نظر دولت در بودجه ۱۴۰۱ برای ایجاد آرامش در بازار سرمایه در عین حال گفت: در حال حاضر سازمان بورس درگیر حواشی است که اگر کار به همین منوال ادامه پیدا کند اتفاقات تلخی را در بازار سرمایه همچون دولت سابق شاهد خواهیم بود.

به گزارش دنیای معدن، محسن علیزاده در گفت وگویی در تحلیلی از وضعیت بورس گفت: آنچه توسط مدیران و ارکان بازار سرمایه، وزیر اقتصاد و رئیس جمهور تا به امروز برای بازار سرمایه و بورس وعده داده شده، محقق نشده است. هر چند رویکردهای ایشان در ابتدای شروع به کار دولت و شروع به کار هیئت مدیره جدید خوب بوده اما تا زمانی که اثر خود را در بازار نشان ندهد نمی تواند مثمر ثمر باشد.

وی افزود: زیاد وعده های خوب شنیدیم. تصمیمات خوبی در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفته شد و در زمان شروع به کار دولت سیزدهم از زبان رئیس جمهور و همچنین در زمان شکل گیری هیئت مدیره جدید سازمان بورس رویکردهای خوبی را شنیدیم اما اتفاقی رخ نداده است.

رئیس کمیته بازار سرمایه مجلس خاطر نشان کرد: با توجه به حمایت هایی که دولت برای بازار سرمایه در نظر دارد می توان انتظار داشت که قدری آرامش بازار برگردد که دولت نمونه آن را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آورد. لازمه رسیدن به این هدف آن است که تمام ارکان مرتبط در بازار در وهله اول شناخت عمیقی از مشکلات پیدا کنند.

علیزاده توضیح داد: هیئت مدیره ای که چند ماه است کارش شروع شده، هنوز به شناخت و عمق مشکلات بازار سرمایه پی نبرده پس طبیعتا نمی تواند راهکاری برایش تعریف کند. ضمن آنکه تعریف راهکار از مواردی است که باید در برنامه خود داشته باشد. آن سازمان به عنوان رکن اصلی ناظر بر بازار سرمایه درگیر حواشی است که متأسفانه آن حواشی اجازه نمی دهد کار اصلی اش را دنبال کند. پس اگر به همین شکل بخواهد ادامه پیدا کند در این دولت هم اتفاقات تلخ را مثل دولت قبل در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود. از طرفی دیگر اگر رویکردهای اعلامی براساس واقعیت باشند و رخ دهد، نکات مثبتی را برای بازار به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به افزایش شاخص بورس در چند روز گذشته گفت: اگر شاخص بورس از سقف یک میلیون و ۴۰۰ بگذرد شاید بتوان تأثیرات مثبت تری را در بازار سرمایه شاهد باشیم چون این سقف مقاومی است.

بازار سرمایه به تزریق اعتماد نیاز دارد

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با تأکید بر لزوم ایجاد اعتمادسازی در بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه قبل از هر چیزی به تزریق اعتماد نیاز دارد. دولت در تلاش است با تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت بازار آرامش ایجاد کند. این آرامش در صورتی ایجاد می شود که قبل از هر چیزی اعتماد به بازار تزریق شود. به همین منظور به دنبال آن هستند که سایر بازارهای موازی با بازار سرمایه را ناامن یا محدود کنند. نمونه آن بازار رمزارزهاست که خیلی از مردم در این بازار پر ریسک سرمایه گذاری انجام داده اند.

علیزاده اضافه کرد: البته ما با محدودسازی مخالفیم و می گوییم باید بازار رمزارزها هم ساماندهی شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل کمک به بازار سرمایه علاوه بر تزریق اعتماد نظارت دقیق و عمیق بر بازار سرمایه است. شاید در گذشته سازمان بورس برای هر ۱۰ سهم به یک ناظر نیاز داشت اما امروز برای هر سهم حتی شاید به ۱۰ ناظر نیاز دارد تا بتواند آن را کنترل کند. متأسفانه برخی از سهامداران بزرگ ما در بازار راه های فرار نظارت ها را متوجه شده و از این نظارت ها شانه خالی کرده که همین باعث سلب آسایش در بازار سرمایه می شود.

مالیات بر عایدی سرمایه اثری بر بازار سرمایه ندارد

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره احتمال تأثیر قانونی شدن مالیات بر عایدی سرمایه بر بازار بورس گفت:  ما زمانی که طرح مالیات بر عایدی سرمایه را در کمیسیون اقتصادی دنبال کردیم تأکید بر این شد که این طرح بدون تسری بر بازار سرمایه باشد لذا بازار سرمایه مستثنا شد. مطمئنا این طرح نمی تواند اثر منفی در بازار سرمایه داشته باشد.

انتهای پیام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید