238731

پیش‌ بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱

دنیای معدن: شاخص کل بورس تهران دیروز با رشد بسیار مطلوب وارد محدوده ۱.۴ میلیونی شد. با وجود این رشد معاملات فردای بورس چگونه خواهد بود؟

به گزارش دنیای معدن، شاخص کل بورس سه‌شنبه توانست رکورد شکنی کند و وارد محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی شود. شاخص کل بورس با رشد ۱۷ هزار و ۹۸۸ واحدی در محدوده یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحدی ایستاد. همچنین شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل حرکت کرد و به سطح ۳۹۶ هزار واحدی رسید.

ارزش معاملات بازار سرمایه به محدوده ۵ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان رسید و در حدود ۴۰۲ میلیارد تومان خروج نقدینگی از معاملات داشتیم.

شاخص کل بورس تهران از چهارشنبه هفته گذشته تا به امروز رشد بیش از ۹ درصدی را ثبت کرد و توانست از کانال ۱.۲ میلیونی وارد کانال ۱.۴ میلیونی شود. این صعود تنها در ۴ روز کاری کاملا دور از انتظار بود. کارشناسان نیز می‌گویند که بخشی از این رشد می‌تواند غیر واقعی باشد. ارزش معاملات توانست بهتر از دیروز و با ثبت عدد ۶۷۱۶ میلیارد تومانی، رکورد ۵.۵ ماهه جدیدی را برای بورس تهران به ارمغان بیاورد.

ارزش معاملات خرد در ابتدا با ورود پول حقیقی همراه بود، ولی با گذشت از نیمه معاملات و افزایش فروش در بازار خروج پول شدت گرفت و نهایتا حقیقی‌ها ۴۰۹میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

محرک‌های بورس چیست؟

چند روزی می‌شود که قیمت دلار در بازار آزاد روند صعودی به خود گرفته و به نوعی رکورد شکنی کرده است. این افزایش قیمت دلار باعث شده که بخشی از سهامداران نسبت به بورس و سرمایه‌گذاری در آن تشویق شوند. درست است سهام بازار سرمایه بر اساس دلار نیمایی معامله می‌شوند، اما افزایش قیمت در بازار آزاد یک محرک قوی برای ورود نقدینگی به بورس است.

قیمت دلار نیمایی اکنون در محدوده ۲۷ هزار تومان و دلار بازار آزاد در آستانه ۳۷ هزار تومانی شدن قرار گرفته است. این تفاوت ۱۰ هزار تومانی می‌تواند گردش نقدینگی را در بازار سرمایه تغییر دهد و به نوعی پول بیشتری در بازار به گردش در بیایید.

فشرده شدن فنر قیمت دلار توسط سیاست‌های پولی بانک مرکزی پس از کم‌رنگ شدن احتمال احیای برجام، این پیش‌بینی را قوت بخشیده بود که پس از مدت کوتاهی این فنر رها شده و شاهد رشد قابل توجهی در قیمت این ارز خواهیم بود. این موضوع بار دیگر بورس تهران را وارد یک دوره صعود تورمی کرده و قدرت آن به قدری بالاست که به تمامی ابهامات و عدم اطمینانی که طی ماه‌های گذشته درباره آن صحبت شده بود، بی‌توجه شده است. یکی از نگرانی‌ها، اما بحث نرخ دلار نیما و احتمال تبدیل آن به یک دلار ۴۲۰۰ تومانی جدید است.

فاصله بین دلار نیمایی و بازار آزاد به محدوده ۱۰ هزار تومان رسیده است. این موضوع در صورت وقوع می‌تواند تبعات زیادی برای شرکت‌های صادراتی داشته باشد. با این وجود روند صعودی دلار نیما و همچنین تجربه تلخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، احتمال وقوع چنین سیاستی را به حداقل می‌رساند. قیمت دلار نیما نیز این چند روز به صورت نوسانی رشد کرده و همین موضوع باعث افزایش اعتماد سهامداران نسبت به بورس شده است.

پیش‌بینی بازار امروز

با وجود این رشد‌های پی درپی انتظار می‌رود که معاملات همانند دیروز مثبت باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید