221651

آینده مهم بورسی بعد از سیگنال قیمت دستوری

دنیای معدن - چند وقتی است سیگنال های منفی سیاست گذاران اقتصادی به بازار سرمایه و صنایع بورسی باعث ایجاد ابهام در بازار سرمایه و کشیده شدن ترمز رشد گروه های مختلف شده است. صنایع بورسی بعد از قیمت گذاری دستوری چه می شوند؟

به گزارش دنیای معدن، چند وقتی است سیگنال های منفی سیاست گذاران اقتصادی به بازار سرمایه و صنایع بورسی باعث ایجاد ابهام در بازار سرمایه و کشیده شدن ترمز رشد گروه های مختلف شده است.

حالا وزیر صمت در مصاحبه ای از سامان دادن قیمت های برخی از محصولات پتروشیمی خبر داده است و این خبر بعد از سیگنال های منفی به بازار خودرو و سیمان ایجاد نگرانی برای سهام داران و فعالان بازار سهام شده است.

امید موسوی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگویی درباره اثرات قیمت گذاری دستوری در صنایع بورسی گفت: در کوتاه مدت ممکن است قیمت گذاری دستوری موجب آرامش در بازار شود و به بهبود وضعیت فعلی کمک کند اما باید سیاست گذار توجه داشته باشد اثرات میان مدت و بلندمدت آن برای اقتصاد قابل تحمل است؟

موسوی به برخی از اثرات قیمت گذاری دستوری در صنایع مختلف اشاره کرد و گفت: شکستن کمر تولید ایرانی و کارآفرین داخلی، سوبسید به وارد کننده و کالای خارجی،کاهش سرمایه گذاری در صنایع داخلی، کمیابی و احتکار کالا و محصولات از جمله اثرات مخربی است که اقتصاد دستوری در پی خواهد داشت.

موسوی می گوید قیمت گذاری دولت در صنایع مادر، زمینه ساز تورم های بعدی و شکل گیری بازار سیاه و قاچاق است. همچنین این موضوع به ایجاد اختلال در مکانیزم های بازار و رانت پاشی و آسیب به منافع سهامدان صنایعی چون خودرویی، فولادی، سیمانی، غذایی منجر می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید