248179

استفاده غیراصولی از معادن عامل بر هم خوردن چرخه محیط‌زیست

دنیای معدن- سرپرست اداره محیط‌زیست خرم‌دره گفت: متاسفانه استفاده غیراصولی و بدون ضابطه از معادن علاوه بر افزایش شکایات مردمی سبب برهم خوردن چرخه طبیعت و محیط‌زیست شده است.

به گزارش دنیای معدن، محمدهادی کاظمی در گفت‌وگویی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مهم کاری اداره حفاظت‌ محیط‌زیست شهرستان خرم‌دره، جلوگیری از تخریب بی‌ضابطه و غیرقابل جبران طبیعت به واسطه فعالیت معادن در سطح شهرستان است، اظهار کرد: در این زمینه در ابتدای امر نسبت به پایش همه معادن به ویژه معادن فعال اقدام و ضوابط زیست‌محیطی معادن به آن‌ها ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: با توجه به موضوع بیان شده معادن در صورت تخطی از قوانین و مقررات از جمله معدن کاری در خارج از محدوده اکتشافی و تحویلی اداره منابع طبیعی، مدیریت نکردن باطله‌ها و رهاسازی آن در خارج از محدوده معدن به ویژه انسداد بستر رودخانه‌ها و مسیرهای گذر جانوران وحشی، مدیریت نکردن پساب‌های صنعتی و روغن‌ ماشین‌های سنگین، تخریب و انسداد مسیر چشمه‌ها و آبگیرها، تخریب مراتع و رستنی‌ها و ... مراتب صورت‌جلسه و به صورت جدی نسبت به طرح شکایت در مراجع قضایی تا حصول نتیجه اقدام خواهد شد.

این مسئول با اشاره به فعالیت ۱۸ معدن در سطح شهرستان خرم‌دره، عنوان کرد: از این تعداد ۱۱ معدن فعال و مابقی معادن غیرفعال هستند که برای نظارت بر فعالیت آنان برنامه مدونی در شهرستان وجود دارد که بر همین اساس به صورت ماهانه نسبت به کنترل و رعایت ضوابط محیط‌زیستی معادن اقدام خواهد شد.

سرپرست اداره محیط‌زیست خرم‌دره با توضیح اینکه معادن یک ظرفیت خدادادی محسوب می‌شوند که گاهی متاسفانه برداشت بی‌رویه و غیر اصولی از آنها موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی برای محیط‌زیست و مردم می‌شود، افزود: فعالیت غیراصولی برخی از معادن سبب افزایش شکایت‌های مردمی از فعالیت آنها شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه انسداد مسیر رودخانه‌ها یکی از تهدیدهای معادن برای محیط‌زیست و طبیعت به شمار می‌رود، متذکر شد: باطله حاصل از فعالیت‌های معدنی برخی از معادن منجر به انسداد مسیر رودخانه‌ها می‌شود که همین موضوع می‌تواند در مواقع بارش نزولات جوی موجب ایجاد سیل و افزایش خسارت‌های ناشی از آن شود.

وی به تردد ماشین‌ها در محدوده و مسیر معادن اشاره کرد و متذکر شد: این موضوع باعث ایجاد گرد و غبار در مسیر تردد می‌شود که حاصل این گردوغبار، آسیب به مراتع و زمین‌های کشاورزی است.

کاظمی با اشاره به اینکه برخی از معادن بعضاً خارج از محدوده مشخص شده و واگذار شده توسط اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری فعالیت معدنی انجام می‌دهند، اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در حوزه معدن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است احیا و بازسازی معادن است تا جایی که احیای اکولوژیکی و بازسازی معادن بخش مهمی از استراتژی توسعه پایدار را در بسیاری از کشورها تشکیل می­‌دهد.

سرپرست اداره محیط‌زیست خرم‌دره با اشاره به اینکه استان زنجان و به تبع آن شهرستان خرم‌دره از ظرفیت‌های خوبی در حوزه معدن برخوردار است، تاکید کرد: متاسفانه استفاده غیراصولی و بدون ضابطه از معادن علاوه بر افزایش شکایات مردمی سبب برهم خوردن چرخه طبیعت و محیط زیست شده است.

کاظمی با اشاره به اینکه معادن باید برای سنگ‌های باطله حاصل از فعالیت خود ترانشه ایجاد کنند، اضافه کرد: گاهی شاهد رهاسازی سنگ‌های باطله از سوی معدن‌کاران هستیم که همین موضوع سبب آسیب به باغات مردم و انسداد مسیل‌ها می‌شود.

سرپرست محیط‌زیست خرم‌دره با اشاره به اینکه ضوابط زیست محیطی معادن در شهرستان ابلاغ شده است، تصریح کرد: معادنی که ضوابط زیست‌محیطی را رعایت نکنند علاوه بر مشمول شدن به پرداخت عوارض آلایندگی، پرونده حقوقی برایشان تشکیل و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه فعالیت برخی معادن باعث تخریب محیط زیست شده است، تاکید کرد: با توجه به همین موضوع، نظارت جدی بر فعالیت معادن یکی از اولویت‌های اصلی محیط‌زیست در شهرستان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید