245596

تاب آوری شرکت های معدنی روبه اتمام است / درخواست حمایت بیشتر دولت

دنیای معدن: مدیرعامل تجلی با اشاره به بحران مشکلات مالی شرکت های معدنی و اتمام تاب آوری آنها گفت: با حمایت بیشتر دولت طرح‌های تولیدی و توسعه‌ای این شرکت ها انجام می شود.

به گزارش دنیای معدن، مرتضی علی اکبری با بیان اینکه تاب آوری شرکت‌های معدنی تمام شده و بیش از این نمی‌توانند در برابر فشار‌های مالی و اقتصادی دوام بیاورند، اعلام کرد: از نظر مالی فشار زیادی بر روی شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی وجود دارد که همین مسئله بسیار جای نگرانی دارد.

اگر تا دوسال دیگر مشکلات مالی بخش‌های مختلف معدنی برطرف نشود قطعا تحمل این بنگاه‌ها تمام شده و نمی‌توانند روند کاری را ادامه دهند. این مشکلات نه تنها مختص شرکت‌ های معدنی کوچک است و آنها را با چالش‌های گوناگونی روبرو کرده بلکه باید برای شرکت‌های بزرگی مانند چادرملو، گل گهر و فولاد مبارکه هم احساس ترس و نگرانی داشت. زیرا بر روی این شرکت‌ها هم فشار مالی زیادی وجود دارد و قطعا تا چند سال آینده با مشکلات بیشتری هم مواجه خواهند شد.

شرکت‌های بزرگ معدنی درحال انجام وظایف دولتی هستند. به همین دلیل لازم است حمایت‌های بیشتری متوجه این شرکت‌ها شود تا با مشکلات مالی دچار مشکل نشده و طرح‌های تولیدی و توسعه‌ای را انجام دهند. اگر شرایط بانک‌ها مساعد شود، بسیاری از بنگاه‌های معدنی تمایل دارند تامین سرمایه را از بانک ها انجام دهند.

البته در شرایط کنونی رویه بورس کاملا درست است و آنچه مشکل دارد راه و روش بانک ها است. چرا که اگر فضای بانک‌ها مثل بورس درست بود فضای بهتری برای تامین نقدینگی بنگاه‌ها بوجود می‌آمد. متاسفانه بنگاه‌های اقتصادی عادت نکردند تعهدات را به موقع پرداخت کنند و نسبت به پرداخت معوقه ها حساسیتی ندارند که این روشی کاملا غیراصولی است.

سال جاری برای بنگاه ها سخت است. چرا که به فاصله چهار ماه از مجامع باید سود تقسیم کنند برای همین مجبورند دوباره وام بگیرند یا اوراق بدهند که همین مسئله معضل بزرگی را برای شرکت‌ها ایجاد کرده است. مدیران باید به تاب آوری شرکت‌های معدنی توجه بیشتری داشته باشند و آن را جزو اولویت‌ های برنامه‌ای قرار دهند تا بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکلات و چالش‌های بیشتری نشده و کار و فعالیت اقتصادی را رها نکنند. چرا که تعطیلی هر بنگاه اقتصادی مشکلات فراوان دیگری را نیز به همراه می‌آورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید