244717

مخاطرات عوامل زیانبار محیط کار در بخش معدن و صنایع معدنی توسط مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی بررسی می شود

دنیای معدن: مسئول فنی بهداشت حرفه ای مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت : یکی از برنامه های جدی ، حفاظت کارکنان در مقابل خطرات ناشی از عوامل زیان آور فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، ارگونومی و ایمنی محیط کار در پروژه های در حال انجام است.

به گزارش دنیای معدن، مهتا فولادی در گفت و گو با روابط عمومی مرکز افزود: امروز مهندسی بهداشت حرفه ای شاخه ای از علم بهداشت و برای ارتقا و حفظ بالاترین درجه رفاه جسمی، روانی و اجتماعی کارگران در همه مشاغل محسوب می شود.

 

ودکتر فولادی ، پیرامون اهداف مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران توضیح داد: حفظ و ارتقای سلامت کارگران ، بهبود محیط کار برای مساعد شدن شرایط ایمنی و سلامت کارگران و همچنین توسعه سازمان های مرتبط با کار و فرهنگ های کاری که منعکس کننده سیستم های ارزشی در حمایت از کارگران است.

وی خاطرنشان ساخت: یکی از پروژه های در دست اقدام توسط مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، پروژه اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار شرکت فولاد مبارکه اصفهان بوده که دانش آموختگان این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با پتانسیل بالای علمی و فنی در آن مشغول به کارند.

وی گفت: نیروهای مستقر در این پروژه افرادی با تجربه، علاقمند، متعهد و سازگاربا محیط کاری سخت فولاد مبارکه بوده و دلسوزانه در جهت پیشبرد هرچه بهتر این پروژه تلاش می کنند..

وی یاداور شد: یک کارشناس نمونه بردار عوامل شیمیایی محیط کار با آماده سازی جاذب ها، فیلتر ها و کالیبراسیون پمپ های نمونه برداری روزانه فعالیت خود را در قالب برنامه مشخص شده با انتقال ۵ تا ۶ پمپ به سایت کلید می خورد.

به گفته وی ، پس از اتصال پمپ های نمونه برداری به هریک از کارگران در طول روز باید در کنار کارگران حضور دایم داشته باشد تا از صحت نمونه برداری اطمینان یابد.

وی اضافه کزد: کارشناس نمونه بردار دایم در قسمت های مختلف سایت برای سرکشی از پمپ ها و چگونگی کار افراد، رفت و امد دارد، غیر از زمان استراحت ، در واقع کارشناس کل ساعت کاری کارگر را در کنار او در کلیه شرایط سخت کار اعم از آلودگی های گوناگون و شرایط نا ایمن حضور خواهد یافت.

وی تصریح کرد: با توجه به این که حفظ جان و سلامت نیروی انسانی مهم‌ترین هدف یک کارشناس بهداشت حرفه ای است و یک کارشناس در صنعت با انواع مختلف عوامل شیمیایی، فیزیکی و ارگونومی محیط کار در طول روز مانند کارگران در تماس بوده اما هیچ بررسی ویژه ای در مورد سخت بودن این شغل تا به حال انجام نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید