244041

سرمایه گذاری سنگین «ومعادن» در پانزده پروژه توسعه محور و پیشران

دنیای معدن: محمدحسین قائمی راد؛ معاون برنامه ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت های گروه سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، ضمن تشریح هشت پروژه پیشران این مجموعه، در خصوص مهم ترین و بهینه ترین روش های تامین مالی و سرمایه در گردش پروژه های معدنی و فولادی و سایر پروژه های در دست اقدام، توضیحاتی را ارایه کرد.

به گزارش دنیای معدن، شرکت و انتخاب مدیرعامل و هیئت مدیره است، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی کرمانشاه است. این پروژه ها، به استثناء طرح نیروگاه کرمانشاه که در حال ارزیابی و بررسی است، در کنار پروژه های پیشران، حدود ۱۵ پروژه می شود که سهم شرکت «ومعادن» در میزان سرمایه گذاری در آن ها، ۱۱۱ هزار میلیارد تومان است.

او در بخش دیگری از صحبت هایش درباره بهترین روش های تامین مالی برای پروژه های شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، گفت: در ابتدا باید بررسی کرد که منابع درآمدی شرکتی مانند «ومعادن» چیست؟ یکی از مهم ترین این منابع DPS است؛ یعنی سود توزیع شده شرکت های زیرمجموعه که باید وارد مجموعه ما شود. همچنین یکی دیگر از منابع درآمدی مهم ما خرید و فروش سهام است که به عنوان درآمد عملیاتی این شرکت محسوب می شود.

قائمی راد عنوان کرد: یک شرکت توانمند سعی می کند از طریق مدیریت پرتفوی خود کسب درآمد کند. همه شرکت های زیرمجموعه ما پروژه دارند. حتی اگر سود تقسیم شود به صورت حسابداری می توانیم درآمد آن ها را شناسایی کنیم ولی این جزو افزایش سرمایه محسوب می شود. باید درصد مالکیت پرتفوی مان خیلی کاهش پیدا نکند تا با توجه به شرایط بازار بتوانیم برای پروژه ها تامین مالی کنیم. یک بخش از مشکلات ما تامین ارز است. شرکتی مثل چادرملو که پروژه دارد، صادرات انجام می دهد و ارز حاصل از آن را صرف پروژه های خود می کند اما شرکت سرمایه گذاری «ومعادن» این قابلیت را ندارد؛ این شرکت باید ثبت سفارش انجام دهد و از بانک مرکزی تخصیص بگیرد که آنجا نیز محدودیت منابع و تخصیص دارد؛ ما در تلاش هستیم که این مسئله و محدودیت تخصیص حل شود. طبیعتا اگر میزان تخصیصی که مورد نیاز است، انجام نشود، در اجرای پروژه ها و واردات بخشی از ملزومات به مشکل خواهیم خورد. از نظر قانونی امکان خرید ارز از بازار برای شرکت ما وجود ندارد و تنها راه، حل مسئله محدودیت تخصیص ارز است.

قائمی راد در پایان تصریح کرد: قوانین و مقررات همیشه باید بر اساس شرایط تصویب و اجرا شود. سال قبل بخشنامه ای تصویب شد که به یک باره از صادرات گندله جلوگیری شد. این مصوبات خلق الساعه است. همچنین ۵ درصد حق انتفاع که تعیین شد، سود شرکت ها را بسیار پایین می آورد. برای قوانین باید شرایط کل کشور دیده شود. از فولادی ها و معدنی ها نظر بخواهند و بگویند تاثیر این مصوبات و قوانین روی فعالیت شما چیست. در خصوص برق و گاز، شرایط پیش آمده برای ما عدم انتفاع قابل توجهی را ایجاد کرد که حتی به ناچار ژنراتور خریدیم. البته برخی اقدامات برای تامین انرژی صنایع صورت گرفته که می تواند کمک کننده باشد. شعار امسال هم «مهار تورم و رشد تولید» است. آنچه که تورم را مهار می کند، رشد تولید است. وقتی تولید ما بالا باشد، سود ایجاد می کند و اگر بازار صادراتی مناسب ایجاد کنیم، عرضه بیشتر می شود و تقاضا را کنترل می کند و در نتیجه تورم مهار می شود.معدن ۲۴

 

دیدگاهتان را بنویسید