244007

«ناسا» بهره‌برداری از ابزار نقشه‌برداری معدنی مدارگرد مریخ را متوقف کرد

دنیای معدن: سازمان فضایی «ناسا» پس از ۱۷ سال بهره‌برداری از ابزار نصب شده روی مدارگرد شناسایی مریخ برای شناسایی مواد معدنی را متوقف کرد.

به گزارش دنیای معدن از «سای تک دیلی»، یکی از ۶ ابزار نصب شده روی «مدارگرد شناسایی مریخ» سازمان فضایی «ناسا» ابزار موسوم به «طیف‌سنج فشرده تصویربرداری شناسایی مریخ» (CRISM) بود که نقشه‌های جهانی از مواد معدنی روی سطح سیاره سرخ‌ را تهیه می‌کرد.

این ابزار مدیریت شده توسط لابراتوار فیزیک کاربردی دانشگاه «جانز هاپکینز» نقشی حیاتی در تهیه نقشه‌های معدنی با وضوح بالا از سیاره مریخ داشت و به دانشمندان در شناخت تاریخچه قدیمی هیدرولوژیک این سیاره از طریق شناسایی مواد معدنی مانند هماتیت (نوعی سنگ آهن) و سولفات کمک می‌کرد.

دو ردیاب این ابزار قادر به مشاهده در نور مرئی و مادون قرمز بودند که به آن اجازه می‌داد تا آثار شیمیایی مواد معدنی تشکیل یافته در حضور آب را شناسایی کند. این ابزار همچنین به ناسا اجازه می‌داد تا سایت‌ها یا اماکن مناسب برای فرود را شناسایی و انتخاب کند.

«ریچ زوریک» از دانشمندان پروژه مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) در لابراتوار نیروی جت سازمان ناسا می‌گوید: پایان دادن به کار ابزار CRISM برای ما به معنای پایان یک دوران است. این ابزار فاش کرده است که آب کجا و چگونه مریخ را در گذشته‌های دور متحول کرده است. داده‌های تهیه شده توسط CRISM توسط دانشمندان تا سال های آینده مورد استفاده خواهد بود.

سازمان ناسا همچنین از ابزار یادشده برای شناسایی و انتخاب بهترین سایت‌های فرود بر سطح مریخ از لحاظ علمی استفاده می‌کرد مثلا در مورد سایت «گیل کریتر» که مریخ‌نورد «کنجکاوی» (Curiosity) از سال ۲۰۱۲ مشغول کاوش در آنجا بوده است.

اولین نقشه مواد معدنی مرتبط با آب از مریخ دربردارنده ۵.۶ گیگاپیکسل بوده که وضوح فضایی برابر با ۱۸۰ متر در پیکسل داشته و ۸۶ درصد مریخ را پوشش می‌دهد. دانشمندان از سال گذشته انتشار این تصاویر را در بخش های مختلف شروع کردند. نقشه دوم نیز با وضوح فضایی بالاتری تهیه شده و قرار است ماه سپتامبر (شهریور) منتشر شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید