239371

کشف دو ماده معدنی کاملاً جدید در یک شهاب سنگ

دنیای معدن: محققان دو ماده معدنی را که قبلاً هرگز روی زمین دیده نشده بود، در داخل شهاب سنگ ۱۵ تنی El Ali شناسایی کردند.

به گزارش دنیای معدن، پژوهشگران دو ماده معدنی را که قبلاً هرگز روی زمین دیده نشده بود، در داخل یک شهاب سنگ ۱۵ تنی به نام «El Ali» شناسایی کردند. این شهاب سنگ در سال ۲۰۲۰ در سومالی با زمین برخورد کرد. یافته های جدید پژوهشگران می تواند سرنخ های مهمی در مورد چگونگی شکل گیری سیارک ها ارائه بدهد.

دو ماده معدنی کاملاً جدید در داخل یک تکه ۲.۵ اونسی (۷۰ گرمی) از شهاب سنگ ۱۵ تنی El Ali شناسایی شده است. دانشمندان نام این کانی ها را از روی نام شهاب سنگ و نام Lindy Elkins-Tanton، مدیر پروژه بین سیاره ای دانشگاه آریزونا و محقق اصلی مأموریت ناسا که کار بررسی را روی این مواد معدنی انجام می دهد، انتخاب کرده اند.

«کریس هرد»، پروفسور دپارتمان علوم زمین و جو می گوید: «هرگاه کانی جدیدی پیدا کردید، به این معنی است که شرایط واقعی زمین شناسی، شیمی سنگ با آنچه قبلاً کشف شده بود، متفاوت شده است.»

وی در دانشگاه آلبرتا در بیانیه ای به این نکته اشاره کرد که شناسایی دو ماده معدنی جدید در این شهاب سنگ خاص بسیار هیجان انگیز است.

پژوهشگران El Ali را به عنوان یک شهاب سنگ پیچیده آهنی IAB طبقه بندی کرده اند که در واقع نوعی آهن شهاب سنگی است که از تکه های ریز سیلیکات ساخته شده. در حین بررسی برش شهاب سنگ، جزئیات مواد معدنی جدید، توجه دانشمندان را به خود جلب کرد. با مقایسه کانی ها با نسخه هایی از آن ها که قبلاً در آزمایشگاه سنتز شده بودند، پژوهشگران توانستند به سرعت مواد معدنی جدید را به عنوان موادی تازه ثبت شده در طبیعت شناسایی کنند.

بر اساس مطلب منتشره در وبگاه لایو ساینس، پژوهشگران قصد دارند شهاب سنگ ها را بیشتر مورد بررسی قرار دهند تا شرایط شکل گیری سیارک مادرشان را بهتر درک کنند. کریس هرد می گوید: «این تخصص من است که فرایند های زمین شناسی و تاریخ زمین شناسی سیارکی را مورد بررسی قرار بدهم. هرگز فکر نمی کردم که به واسطه کار روی یک شهاب سنگ، مواد معدنی جدیدی کشف شوند.»

 

دیدگاهتان را بنویسید