243679

ثبت مالکیت معنوی دستاوردهای پژوهشی و فناورانه

دنیای معدن: آزمایشگاه فرآوری مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به عنوان یکی از مجهزترین مجموعه‌ها در خاورمیانه بیش از 600 طرح پژوهشی و خدماتی را برای افزایش بازیابی طلا و امکان‌سنجی استحصال و بهینه‌سازی فرآوری عناصر نادر مانند تیتانیوم تا تولید آسفالت ویژه و ... را به انجام رسانده است.

به گزارش دنیای معدن، رییس آزمایشگاه فرآوری مواد معدنی ایران در گفت و گویی، تاکید کرد  ،آزمایشگاه فرآوری مواد معدنی مرکز تحقیقات فرآوری جزو مجهزترین آزمایشگاه های خاورمیانه محسوب می‌شود که با بسیاری از تجهیزات رایج تخصصی رشته فرآوری تجهیز شده است. انتخاب تجهیزات آزمایشگاهها و پایلوت با همکاری  شرکت  BHP و  AMDEL استرالیا  و همکاری موسسه تحقیقات و کاربرد مواد معدنی ایران انجام شده است. غلامرضا پرواره یادآوری کرد: بخش فرآوری مواد معدنی به عنوان هسته اصلی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی، شامل دو بخش آزمایشگاه فرآوری و پایلوت است که بسته به طرح‌های مرکز اغلب این دو بخش به صورت یکپارچه با هم کار می‌کنند و مکمل همدیگر قبل از اجرا در مقیاس صنعتی به شمار می روند.

 

به گفته وی،‌ ابتدا مطالعات امکان‌سنجی و بهینه‌سازی در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده و سپس فلوشیت بهینه فرآوری در مقیاس آزمایشگاهی تعیین میشود. انجام بیش از 600 پروژه تحقیقاتی و خدماتی از بخش دولتی و خصوصی سند راهبردی پنج‌ساله مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران که از امسال اجرایی شده است، به اولویت‌هایی مانند «بازفرآوری باطله های معادن و کارخانه های صنایع معدنی و استفاده بهینه از آنها، عارضه‌یابی فرآیندی و اصلاح و استانداردسازی کارخانه های فرآوری، پرعیارسازی مواد معدنی کم‌عیار، توسعه پژوهش‌های کاربردی در زمینه فرآوری و تولید عناصر راهبردی و همچنین ژئومتالورژی» اشاره دارد. در همین پیوند، رییس آزمایشگاه فرآوری مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از جذب و انجام بیش از 600 طرح تحقیقاتی و خدماتی از بخش دولتی و خصوصی در زمینه فرآوری انواع مواد معدنی از معادن کوچک و بزرگ خبر داد و تاکید کرد: در سال‌های گذشته تلاش این بخش در زمینه تحقیق و مطالعه فرآوری مواد معدنی، منجر به کسب دانش فنی بومی در زمینه استحصال عناصر باارزش و راهبردی مختلف شد. به گفته وی، «مطالعه فرآوری بیتومین استان کرمانشاه به منظور کاهش گوگرد و خاکستر برای تولید آسفالت ویژه در مقیاس آزمایشگاهی» یکی از طرح‌های اجرایی در آزمایشگاه فرآوری مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران بوده است. 

 

پرواره ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های ما به مطالعات بهینه‌سازی فرآوری عناصر نادر خاکی و راهبردی از کانسنگ آنومالی 5 ساغند در مقیاس آزمایشگاهی و نیز اجرای طرح‌های استحصال عناصر اسکاندیوم، ساماریوم و لوتیتیوم از محلول لیچینگ کنسانتره مربوط می‌شد که توانستیم نتایج را در اختیار این بخش از صنایع معدنی قرار دهیم. «شناسایی و امکانسنجی فنی  استحصال تیتانیوم و عناصر نادر خاکی از باطله گل قرمز کارخانه بوکسیت جاجرم در مقیاس آزمایشگاهی» و «امکان‌سنجی شناسایی و حذف انواع گوگرد با هدف افزایش بازیابی و کاهش خاکستر محصول نهایی در ناحیه پروده4 و پروده شرقی طبس» از دیگر اقدامات آزمایشگاه فرآوری بوده که به تولید دانش فنی بومی منجر شد. شکوفایی صنایع معدنی با پرعیارسازی رییس آزمایشگاه فرآوری مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران «انجام خدمات تحقیقاتی فنی اقتصادی و مطالعات آزمایشگاهی برای ساخت کارخانه فرآوری سیدریت و هماتیت کم‌عیار مجتمع سنگ‌آهن سنگان» و «انجام مطالعات فرآوری نمونه های اکتشافی سنگ‌آهن‌های پلاسری شرکت معدن فرآوران کویر سروش» را از مهمترین فعالیت‌ها طی سه سال گذشته اعلام کرد.

 

 گذار از تحقیق و توسعه (آر اند دی) به ارتباطات و توسعه (سی اند دی) پرواره با اشاره به موافقتنامه با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، از آغاز عملیات اجرایی «طرح افزایش بازیابی طلا از کانسنگ زرشوران با بهبود شرایط فرآیند اکسیداسیون در مقیاس آزمایشگاهی و بنچ» خبر داد. به گفته وی، در مقیاس آزمایشگاهی امکانسنجی استحصال وانادیم از سرباره های فولادسازی شرکت فولاد مبارکه و همچنین امکان‌سنجی فرآوری غبارهای اف.تی.پی فولادسازی مجتمع فولاد  مبارکه انجام شده و طرح استحصال وانادیوم از کنسانتره تیتانیوم کهنوج به پایان رسیده است.

 

این مسوول، تربیت و جذب نیروی انسانی متخصص در مرکز را یکی از الزامات توسعه فعالیت‌ها و پژوهش‌های کاربردی در عرصه فرآوری مواد معدنی دانست و گفت: برگزاری سومین دوره تکنسینی فرآوری مواد معدنی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و حمایت ایمیدرو در مرکز انجام شد. ثبت مالکیت معنوی دستاوردهای پژوهشی و فناورانه رییس آزمایشگاه فرآوری مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اعلام کرد ثبت مالکیت معنوی دستاوردهای پژوهشی و فناورانه به طور جدی در دستور کار مرکز قرار دارد. پرواره گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، گواهی ثبت اختراع برای دو طرح کلان شامل «پروژه گل قرمز» و « پروژه فلوتاسیون نانو حباب» گرفته شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر اقدامات حقوقی و قانونی لازم برای تداوم این مسیر صورت گرفته و پنج دستاورد پژوهشی و فناورانه مرکز در سامانه الکترونیکی مربوطه، ثبت شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید