243165

تدوین Action Plan (برنامه های عملیاتی ) سند استراتژیک در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران

دنیای معدن: مدیر برنامه ریزی و توسعه فناوری مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: برنامه عملیاتی لیستی از مراحل یا فعالیتهایی است که برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده باید انجام شود و براین اساس برنامه عملیاتی قسمتی اساسی از فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک است و به بهبود برنامه‌ریزی و انجام کار تیمی کمک می‌کند. وی توضیح داد: برنامه‌های عملیاتی در مدیریت و کنترل پروژه ها کاربرد دارند و می‌توان از آنها برای تهیه استراتژی‌های مفید به منطور دستیابی به اهداف نیز استفاده کرد.

به گزارش دنیای معدن از روابط عمومی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، همایونی گفت: از مهمترین اجزای برنامه های عملیاتی می توان به توصیف کاملا مشخص از اهدافی که باید محقق شود ، تشریح برنامه های استراتژیک و ارتباط آن ها با اهداف، تعریف برنامه های عملیاتی مرتبط با استراتژی و اهداف، فعالیتها و مراحلی که در تحقق برنامه می بایست صورت پذیرد، افرادی که مسئول انجام هریک از کارهای موردنیاز خواهند بود، اشاره نمود.

وی در ادامه  ، تعیین منابع مالی و انسانی مورد نیاز برای انجام فعالیت ها، تعیین زمان شروع و پایان برای مراحل هر برنامه، تعیین شاخص ها و معیارهای کلیدی عملکرد KPI  ، دوره های پایش و وضعیت پیشرفت و تعیین درصد پیشرفت فیزیکی تجمعی به دو صورت برنامه ای و کنترلی را از دیگر اجزای مهم برنامه عملیاتی نام برد.

وی افزود: بعضی اوقات، کسب‌ و کارها پیش از اقدام به نوآوری، وقت بسیاری را به تهیه طرح‌های عملیاتی خود اختصاص نمی‌دهند که این موضوع در بیشتر موارد به شکست آنان منجر می‌شود. وی افزود:  در واقع، برنامه‌ریزی به افراد و سازمان ها کمک می‌کند تا برای روبه‌رو‌شدن با موانع احتمالی آماده شوند و آنها را در مسیر درستی برای دستیابی به اهدافشان هدایت می‌کند؛ همچنین با استفاده از یک برنامه عملیاتی مؤثر می‌توان بهره وری را در طول مسیر موردنظر حفظ کرد. 

همایونی تصریح کرد: مهم‌ترین مزایای برنامه های عملیاتی عبارتند از: تعیین مسیر مشخص و تعیین دقیق مراحل مورد نیاز برای رسیدن به هدف، تعیین زمان انجام‌دادن و به پایان‌رساندن تمام فعالیتها، اطلاع از مهمترین کارهای ضروری برای تحقق اهداف و برنامه ها، دلیلی برای ایجاد انگیزه و متعهد ماندن به تمام مراحل کار و اندازه گیری میزان پیشرفت برنامه ها و ارزیابی اهداف بر اساس معیارهای SMART آن.

مدیر برنامه ریزی و توسعه فناوری مرکز تحقیقات فرآوری موادمعدنی ایران گفت: این مرکز، برای تحقق اهداف و برنامه استراتژیک پنج ساله خود که در زمستان سال گذشته تدوین شد، و نیز بر اساس انعقاد تفاهم نامه های همکاری مشترک در حوزه نوآوری و فناوری در اسفند ماه سال گذشته با شرکت هایی نظیر فولاد سنگان، مس جانجا، فروکروم جغتای، گروه کسب و کارهای نوین آن و... همچنین بر اساس برنامه های ابلاغی سامانه Pointer ایمیدرو در سال جاری، برنامه های عملیاتی خود را تعریف و مشخص ساخته است.

وی تاکید کرد: موفقیت تحقق اهداف زمانی قابل دستیابی است که تاکتیک ها و برنامه های عملیاتی مرتبط با اهداف مرکز شناسایی و برای انجام آن با یک نگرش سیستمی، جامع و نظام مند و بهبود مستمر،  اقدام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید