243155

معاون وزیر صمت خبر داد:

صادرات ۱۰ میلیارد دلاری مواد معدنی و فلزی کشور در سال ۱۴۰۱

دنیای معدن- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات حدود ۱۰ میلیارد دلاری مواد معدنی و فلزی کشور در سال ۱۴۰۱، رشد چهار درصدی از نظر وزنی را نشان می دهد.

به گزارش دنیای معدن، «علیرضا پیمان پاک» در گفت و گویی افزود: در سال ۱۴۰۱ به‌ دلیل جنگ اوکراین قیمت کالاهای اساسی نظیر روغن، کنجاله و دانه‌های روغنی و نهاده‌ها افزایش چشمگیر در برخی موارد تا ۱۰۰ درصد داشته است و در مقابل برخی کالاهای ایرانی نظیر مواد معدنی و فولاد کاهش قیمت چشمگیری را تجربه کرده است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح‌ کرد: در سال گذشته صادرات مواد معدنی و فلزی کشور به ۱۰ میلیارد دلار رسید که هرچند از نظر وزنی چهار درصد رشد داشته است، اما از نظر ارزشی ۶ درصد کاهش یافت.

پیمان پاک خاطرنشان‌ کرد: این آمارها نشان می‌دهد استدلال «عبدالناصر همتی» و سایر منتقدان مشابه دقیقا برعکس بوده است و به زیان خودشان در حوزه تجارت خارجی صحبت می کنند.

وی ادامه‌ داد: علاوه بر این، بیشترین واردات ایران مواد اولیه تولید و کالاهای سرمایه‌ای است که رشد تولید را به‌ دنبال دارد و واردات کالاهای مصرفی در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۰ کاهش جدی داشته است.

 روز گذشته «عبدالناصر همتی» رییس کل اسبق بانک مرکزی در توییتی نوشت: با منفی شدن ۶.۵ میلیارد دلاری تجارت خارجی، بیشترین کسری در سه سال اخیر در سال ۱۴۰۱ ثبت شد.

وی در ادامه این توییت نوشته است: وجود ادعای جهش صادرات غیرنفتی، افزایش صادرات به خاطر رشد قیمت جهانی محصولات صادراتی بوده، نه وزن آن.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی همچنین مدعی شد: گزارش بانک مرکزی نحوه تامین کسری و عدم برگشت بخشی از ارز صادراتی را با ارز نفت نشان خواهد داد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید