242919

رشد ۳۴ درصدی استخراج از شاخص ترین معدن خاک نسوز خاورمیانه دراستان چهارمحال وبختیاری

دنیای معدن: استخراج بوکسیت و آرژیلیت از معدن شهید نیلچیان شهرکرد بعنوان شاخص ترین ذخیره خاک نسوزخاورمیانه ۳۴ درصد رشد یافته است.

به گزارش دنیای معدن، سرپرست صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت:در یکسال اخیر بیش از ۱۹ هزار تن بوکسیت و آرژیلیت از معدن شهید نیلچیان بعنوان شاخص ترین ذخیره خاک نسوزخاورمیانه استخراج شده است.

فضل ا... رحمتی افزود: مواد استخراج شده ازمعدن شهید نیلچیان شامل دو نوع ماده معدنی به نام های آرژیلیت و بوکسیت باعیار حداکثر ۶۷ درصد است که درایران و خاورمیانه ازنظرعیار، بی نظیر است.

وی گفت: این مجموع نسبت به مدت مشابه سال قبلش ۳۴ درصد رشد داشته است

رحمتی تصریح کرد: معدن شهید نیلچیان باحفاری۳۱ حلقه چاه به طول پنج هزار متر در محدوده ای به وسعت ۲۰۰ هکتار اکتشاف شده و با حفاری فضای زیرزمینی بالغ بر ۵ کیلومتر در سه افق مجزا در حال بهره برداری است که از نظر نوع، کیفیت ومرغوبیت تولید به عنوان بهترین معدن خاک نسوز ایران هم مطرح است.

رحمتی افزود: سرمایه گذاری این معدن با احتساب نرخ تورم بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال است که جهت افزایش رشد تولید نیازمندافزون بر ۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری دیگر است.

وی با اشاره به اینکه خاک نسوز استخراج شده، برای تولید آلومینیوم و مصارف صنایع دیرگداز و نسوز مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: هم اکنون ۳۹ معدنچی به صورت مستقیم در این معدن فعالیت می کنند و به طور میانگین سالانه ۱۵هزارتن خاک نسوزازمعدن شهید نیلچیان درمنطقه باجگیران و دوپلان چهارمحال وبختیاری استخراج می شود.

گفتنی است ،براساس گمانه زنی ها و مطالعات کارشناسان ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی خاک نسوز تا عمق ۵۵۰ متری زمین در این منطقه وجود دارد که با توسعه معدن در مناطق باجگیران و دوپلان، میزان تولید مواد معدنی آرژیلیت و بوکسیت سالانه به ۲۵ هزار تن قابل افزایش است.

معدن شهیدنیلچیان درفاصله۹۰کیلومتری جنوب غربی شهرکرد درارتفاعات پشتکوه بختیاری قرارگرفته وعملیات بهره برداری آن ازسال ۴۸ درمنطقه باجگیران ودو پلان چهارمحال و بختیاری آغازشده است.

شهید نیلیچیان قبل از جنگ تحمیلی در مقاطعی مدیریت این معدن را عهده دار بود

 

دیدگاهتان را بنویسید