242110

گسترش صنایع و معادن؛ پیشران توسعه استانی

دنیای معدن- بومی سازی قطعات و تجهیزات صنعت فولاد علاوه بر خودکفایی و جلوگیری از خروج ارز که توسط جوانان و صنعتگران ایرانی محقق شده است به منزله پیشران توسعه استانی قلمداد می شود.

به گزارش دنیای معدن، این رویکرد بومی سازی باعث شده است تا طرح های توسعه فولادی در استان های کشور روندی شتابان به خود بگیرند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان توسعه و نوسـازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: در مدت فعالیت دولت سیزدهم ۲۶ هزار قطعه ماشین آلات در صنایع فولادی کشور بومی سازی شد و برای سال آینده در تلاش هستیم تا طرح اجرا و مهندسی فولاد را نیز بومی سازی کنیم.

وجیه الله جعفری در جریان سفری که به چهارمحال و بختیاری داشت، افزود: در نیمه نخست سال آینده سه طرح فولادی وارد مدار بهره برداری می شود که ظرفیت تولید فولاد در کشور را به میزان حدود سه میلیون افزایش می دهد.

به گفته وی، تاکنون ۴۵ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور ایجاد شده است و تلاش می شود تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید فولاد در کشور تا ۵۵ میلیون تن افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: سه طرح فولادی در کشور دارای پیشرفت اجرایی بالایی است که هریک از این طرح ها در حدود ۸۰۰ تا یک میلیون تن ظرفیت تولید دارد در ۶ ماهه نخست امسال بهره برداری می شود.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در ادامه با اشاره به طرح توسعه فولادسفیدشت، اظهار داشت: با توجه به اینکه سهامدار اصلی این طرح صنعتی فولاد مبارکه است و حمایتی که در زنجیره بالادستی و پایین دستی می شود به سرعت در حال اجراست و در مقایسه با طرح های هفتگانه فولادی کشور از پیشرفت بیشتری برخوردار است.

صرفه جویی در بخش معدن

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان توسعه و نوسـازی معادن و صنایع معدنی ایران به عملکرد دولت در این بخش طی سالجاری اشاره کرد و گفت: ایمیدرو با شناسایی ۱۴ عنصر جدید معدنی در سالجاری نیاز کشور را به این عناصر تامین کرد و در همین راستا بیش از یک میلیون دلار برای کشور صرفه جویی داشته است.

حعفری به دیگر فعالیت های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سالجاری اشاره کرد و گفت: تکمیل تعدادی از طرح های نیمه تمام، پیشرفت در تکمیل زنجیره فولاد، مس و طلا، تولید ۱۰ هزار مگاوات برق از طریق شرکت های تابعه و اجرای سه خط جدید تامین و انتقال آب از دریا از جمله این فعالیت ها به شمار می رود.

طرح گوهرسنگ و توسعه مشاغل خانگی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، طرح گوهرسنگ و توسعه مشاغل خانگی در کشور را از دیگر برنامه های مهم این وزارتخانه در سالجاری برشمرد و گفت: در این طرح افراد با هزینه بسیار اندک مشغول به کار می شوند به طوری که در چهارمحال و بختیاری در سالجاری یک دوره آموزشی برای ۲۰ نفر اجرا و ۵۰ درصد این افراد شاغل شدند.

جعفری در ادامه از تهیه نقشه های زمین شناسی اقتصادی برای تمامی استان های کشور خبر داد و گفت: این طرح تاکنون در ۲ استان خراسان جنوبی و کردستان اجرایی شده است و طبق برنامه ظرف ۲ سال آینده برای تمامی استانهای کشور این نقشه تهیه و ذخایر این استانها شناسایی می شود.

وی ارزش ذخایرمعدنی کشف شده در کشور طی طول ۲ سال اخیر را ۱۴ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این شاخص رشد قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته است.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، خاطرنشان کرد: در سالجاری رشد تولیدات این شرکت نسبت به سال گذشته از سه تا هشت درصد رشد داشته است.

سپرده گواهی طلا در راه بورس

معاون وزیر خبر داد که ، بر اساس توافق نامه جدید بین ایمیدرو، بانک ملت و بورس کالا به زودی مردم می توانند از یک دهم گرم تا هر میزان در قالب سپرده طلا مردم از بورس کالا خریداری کنند.

حعفری ادامه داد: تا امروز طلای تولید شده در ایمیدرو که به بورس داده می شد در قالب یک کیلوگرمی بود و مردم نمی توانستند آن را بخرند اما بر اساس توافق نامه جدید بین ایمیدرو، بانک ملت و بورس کالا به زودی مردم می توانند از یک دهم گرم تا هر میزان در قالب سپرده طلا مردم از بورس کالا خریداری کنند.

وی تصریح کرد: این گواهی قابل فروش، قابل افزایش و قابل انتقال است و این طرح هم اثر مردمی دارد و هم نقدینگی را در جهت تولید مدیریت می کند.

ظرفیت طرح های فولادی چهارمحال و بختیاری

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: برای بهره گیری از ظرفیت های استان در حوزه معادن و همچنین تکمیل زنجیره فولاد، تصمیمات خوبی گرفته شده است که با جلب حمایت ایمیدرو در اجرای این برنامه ها، رونق اشتغال را در استان شاهد خواهیم بود.

غلامعلی حیدری اظهار داشت: در استان ظرفیت های قابل توجهی در حوزه معادن وجود دارد که با بهره گیری از آن یکی از چالش های جدی استان که همان نرخ بالای بیکاری است، تا حدی رفع و زمینه برای اشتغال جوانان فراهم می شود.

وی ادامه داد:در همین راستا نقاطی برای اکتشاف در استان شناسایی و با حمایت دولت وارد فاز اجرا می شود که چنانچه نتیجه بخش باشد می تواند نقش موثری در پویایی و تحرک این بخش ایفا کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری تکمیل طرح های نیمه تمام فولادی را از دیگر برنامه ها و تصمیمات گرفته شده در این حوزه عنوان کرد و گفت: در راستای توسعه صنعت فولاد در استان برنامه های مهمی در دستور کار قرار دارد که در آینده اطلاع رسانی می شود.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس ایمیدرو هفته گذشته برای نظارت میدانی بر نحوه پیشرفت طرح توسعه فولاد سفیددشت به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید