241976

تضعیف ایمیدرو به نفع چه کسانی است؟

دنیای معدن: روز یازدهم آبان ماه سال جاری بود که رهبر معظم انقلاب در جمع دانش آموزان اقدامات دولت سیزدهم را در بخش معدن امیدوار کننده توصیف کردند. و دقیقاً از همان زمان هجمه ها بر علیه حوزه های فعال در بخش معدن و صنایع معدنی، به ویژه سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران آغاز شد. نگاهی گذرا به اقدامات ایمیدرو در سال های اخیر نشان می دهد که این سازمان جزء سازمانهای پیشرو در امر جلوگیری از خام فروشی، ارز آوری، اشتغال زایی، زیر ساختها و حمایت از مجموعه های دانش بنیان بوده است.

به این آمارها توجه کنید:

1- سرمایه گذاری در مرز 24 میلیارد دلار در بخش معدن و صنایع معدنی تا پایان  1401

2- توسعه اکتشاف معدنی و افزایش 28 میلیارد دلاری ذخایر جدید

3- طرح توانمند سازی فارغ التحصیلان بخش معدن و صنایع معدنی (فاجد)با همکاری سازمان نظام مهندسی معدن با اجرای دوره های آموزشی و بسترسازی فرصت های شغلی فراگیر؛ در آستانه اجرا

4- جذب 9میلیارد دلارسرمایه از بخش خصوصی و نتیجه بخش شدن 4 میلیارد دلار(تکمیل طرح ها)

5- عبور صادرات بخش معدن و صنایع معدنی از مرز 11میلیارد دلار در یازده ماه 1401(به رغم چالش های تامین برق در تابستان و گاز در زمستان)

6- تکمیل 750 میلیون دلار طرح با اشتغال زایی 2180 نفر در سال 1400 و برنامه راه اندازی 1280 میلیون دلار در سال 1401 با اشتغال زایی 3370 نفر

7- تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه"شمش طلا" با همکاری بانک ملت و بورس کالا با هدف هدایت نقدینگی به سمت تولید و بورس

8- اجرای تفاهم نامه ساخت حداقل 10 هزار مگاوات نیروگاه برای صنایع و معادن و راه اندازی نخستین نیروگاه در سمنان و آماده شدن نیروگاه دوم فولاد مبارکه

 

  9- توسعه زیر ساخت های آب، گاز،جاده و نیروگاه در مناطق ویژه زیر مجموعه ایمیدرو(خلیج فارس، پارسیان،لامرد و کاشان)

10- سرمایه گذاری 16 هزارمیلیارد ریالی در توسعه راه سازی و برق رسانی معادن به طول 498 کیلیومتر(طول مسیر برق رسانی:261 کیلومتر، طول مسیر راه سازی:2371 کیلومتر)

11- سرمایه ایمیدرو در 82 درصد از مناطق کم برخوردارکشور(با احتساب فعالیتهای اکتشافی)

این آمارها نشان می دهد که ایمیدرو در سالهای اخیر با جهشی چشمگیر در حوزه مأموریت خود روبرو بوده است و حتی چشم انداز این سازمان در سالهای آینده نیز خبر از شکوفایی در بخش معدن و صنایع معدنی می دهد. اما قسمت عجیب ماجرا آنجاست که علیرغم این پیشرفتها، عده ای به بهانه اموری که اصلاً جزء وظایف قانونی ایمیدرو نیست، (از جمله واگذاری معادن) به دنبال تضعیف سازمان توسعه هستند. مهمترین علت را می توان در قسمت ابتدایی این نوشتار جستجو کرد. به این معنا که تفکری این روزها برای تضعیف دولت نقاط قوت آن را تخریب و به عنوان نقطه ضعف جا می زند، و از آنجا که معدن و صنایع معدنی و در جهت محرومیت زدایی، با ایجاد اشتغال پایدار و مولد جزء نقاط قوت این دولت بوده جهت انتفاع عده ای به هر شکل و شیوه ای می بایست تخریب شود.

البته حساب منتقدین دلسوز در حوزه معادن از این افراد جداست. چرا که این منتقدین سالهاست به صورت تخصصی، علمی و عادلانه نسبت به روند مدیریت بر معادن کشور نقدهایی دارند که از قضا درست بوده و نیازمند اصلاح است.

اما آنچه این روزها شاهد آن هستیم، هجمه به سازمانی است که در سالهای اخیر یکی از پیشروان عرصه معدن و صنایع معدنی بوده است که قطعاً این تخریبها به نفع کشور و مردم عزیز ایران نخواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید