234999

جاذبه داخلی و دافعه جهانی مس

دنیای معدن- شکیبا خیرخواهان : پیشی‌گرفتن تقاضا از عرضه مس در بورس‌کالای ایران همچنان ادامه دارد. به عقیده برخی از فعالان بازار، افزایش پی‌‌‌درپی بهای ارز آزاد نسبت به ارز نیمایی دلیل اصلی جذب خریداران برای رقابت بر سر کاتد مس در بورس‌کالاست. بازار جهانی اما رویه‌‌‌ای متفاوت را در پیش گرفته است. کمبود تقاضا در هفته اخیر همچنان سبب کاهش قیمت فلز سرخ شده است.

به گزارش دنیای معدن، به عقیده تحلیلگران، ترس از رکود مانع اصلی تولیدکنندگان برای خرید این فلز بوده، به‌‌‌گونه‌ای که حتی رونق تولید در چین نیز نتوانسته است، جبران‌کننده کمبود تقاضا باشد. تالار مس بورس‌کالای ایران روز یکشنبه، میزبان عرضه ۴‌هزار تن فلز سرخ بود؛ در حالی که میزان تقاضا همچون هفته‌‌‌های اخیر بیشتر از عرضه بود و با برتری بیش‌از ۹۰ درصدی نسبت به عرضه به ۷‌هزار و ۶۸۰تن رسید. عدم‌تناسب بین عرضه و تقاضا موجب شد بهای هر کیلوگرم از کاتد مس به قیمت پایه ۲۱۱هزارتومان با رقابت حدود ۲۷هزارتومانی به ارزش حدود ۲۳۸‌هزار تومان معامله شود. با بررسی آمار‌های قبلی می‌‌‌توان دریافت که این رقابت حتی سنگین‌تر از قیمت رقابتی حدود ۲۰ هزارتومانی است که هفته گذشته در بورس‌کالا برای خرید هرکیلوگرم از فلز مس رخ داد. برخی تحلیلگران دلیل جذابیت بالای کاتد مس برای خریداران را افزایش بهای دلار ‌‌‌می‌‌‌دانند. حذف ارز ۴‌هزار و ۲۰۰تومانی در اوایل سال‌جاری و همچنین سیگنال‌های دریافتی متفاوت از نتیجه مذاکرات برجام از عوامل افزایش نوسانی نرخ ارز بوده است.

باوجود افزایش قابل‌‌‌توجه نرخ ارز آزاد، ارز نیمایی افزایش قیمت محسوسی نداشته است و برخی معتقدند بازار این ارز همچنان توسط دولت نظارت می‌شود. حال به‌نظر می‌رسد، اختلاف مشهود در بهای دو ارز توجه خریداران نوظهور در بازار مس را به خود جلب کرده است. به عقیده برخی از کاشناسان بازار آزاد، اختلاف بین دو ارز سبب شده است تا افزایش خرید کاتد مس از سمت تولیدکنندگان با ‌‌‌انگیزه رونق تولید و توسعه نباشد، بلکه برخی فعالان این حوزه به دنبال استفاده از تفاوت نرخ دو ارز و انجام فعالیت‌های غیرمولد برای کسب سود‌های کلان هستند. ترس از رکود در بازار جهانی فلز مس همچنان حکمفرمایی می‌کند. تورم فزاینده در غرب و افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو و سایر بانک‌های جهانی موجب کاهش تقاضای فلزات صنعتی از سمت تولیدکنندگان در جهان شده است.

باوجود کاهش تعطیلی‌های کرونایی در چین و بازگشت رونق به اقتصاد این کشور در ماه میلادی گذشته که موجب صعودی شدن روند معاملات کاتد مس در بورس‌کالا لندن شده بود، سایه رکود مجددا سبب کاهش قیمت فلز سرخ شد. در ۲۴ ژوئن سال‌جاری افزایش بهای مس به‌‌‌دلیل جنب و جوش دوباره در اقتصاد چین آغاز موجب افزایش حدود ۳درصدی در قیمت این فلز شد. اما به‌‌‌دلیل احتمال رکود از سمت سرمایه‌گذاران بر اثر افزایش نرخ بهره، حتی فعالیت‌های دوباره در شرق آسیا و افزایش شاخص مدیران خرید در چین به بالای نرخ ۵۰ نیز نتوانست نجات‌دهنده بازار این فلز صنعتی باشد. بهای مس در هفته اخیر روند کاهشی را از سرگرفت؛ به‌‌‌گونه‌ای که قیمت آن در بورس فلزات لندن به ۷‌هزار و ۹۷۵دلار به ازای هر تن رسید. بررسی داده‌های بورس لندن نشان می‌دهد که ارزش این فلز به پایین‌‌‌ترین مقدار خود از اوایل سال گذشته میلادی رسیده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید