241507

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری خراسان جنوبی:

۱۴ واحد معدنی کوچک مقیاس در خراسان جنوبی احیا شد

دنیای معدن- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در شش ماهه سال ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی، ۱۴ معدن کوچک مقیاس احیا و راه اندازی شده است.

به گزارش دنیای معدن، علیرضا عباس زاده صبح پنج شنبه در جلسه کارگروه طرح احیا و فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس بیان کرد: معادن کوچک مقیاس باید بتوانند با هم افزایی مثبت، زنجیره ارزش ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه در شش ماه سال ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی ۱۴ معدن کوچک مقیاس احیا و راه اندازی شده است، اظهار کرد: از مجموع معادن کل کشور ۹۸.۳ درصد کوچک مقیاس هستند که ۸۵ درصد اشتغال بخش معدن و ۶۵ درصد تولید این صنعت را بر عهده دارند.

عباس زاده با بیان اینکه شورای معادن استان تلاش می‌کند با ایجاد تفاهم نامه‌های همکاری بین این واحدها در جهت احیای آنها گام بردارد، گفت: همچنین باید در شورای معدن تمهیداتی اندیشیده شود که مراحل واگذاری معادن تغییر کند تا در صورت عدم فعالیت معدن، پروانه بهره برداری معدن کار لغو گردد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نباید معادن به صورت نامحدود واگذار شود، گفت: باید با بهره‌گیری از ظرفیت صندوق بیمه سرمایه گذاری معدن، مشکلات نقدینگی معادن کوچک مقیاس حل شود.

ظرفیت شورای معدن برای احیا معادن بکارگیری شود

وی با بیان اینکه خواستاریم همه توان و ظرفیت شورای معدن استان در خدمت فعال‌سازی واحدهای معدنی کوچک مقیاس قرار گیرد، افزود: خراسان جنوبی در بخش معدن از ظرفیت بالایی برخوردار است و در تنوع معدنی هم از استان‌های برتر در سطح کشور قرار دارد.

عباس زاده با بیان اینکه بر اساس ذخایر ثبت شده ۷۵۲ معدن استان در ابعاد کوچک مقیاس بوده که از این تعداد ۲۱۸ عدد غیر فعال است، گفت: باید تلاش کرد تا این واحدها بر اساس برنامه زمان بندی شده احیا و یا تعیین تکلیف شوند.

وی بیان کرد: یکی از معضلات حوزه معدن آن است که برخی از افراد محدوده معدنی را اکتشاف و ثبت نموده اما آن را را فعال نکرده‌اند.

عباس زاده ادامه داد: بنابراین بخش چشمگیری از ظرفیت معدنی استان معطل مانده که باید تلاش کرد با بهره‌گیری از ظرفیت شورای معادن استان آنان را تعیین تکلیف نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید