240180

ارزش صادرات بخش معدن فارس ۱۲۸ درصد افزایش یافت

دنیای معدن- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: با وجود تصمیم بر کاهش صادرات مواد خام به ویژه مواد معدنی، شاهد افزایش صادرات در بخش معادن و صنایع معدنی استان فارس هستیم و بنا بر آمارها، میزان صادرات در این بخش در هشت ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، ۱۲۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش دنیای معدن، حمیدرضا ایزدی افزود: طی این مدت، ۲۵۸ میلیون تن از مواد و فرآورده های معدنی استان فارس با ارزش ۳۷۲ میلیون دلار به خارج کشور صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای دولت سیزدهم جلوگیری از خام فروشی محصولات و مواد معدنی است، اظهار داشت: طی ماه های اخیر گام های بسیار بزرگی جهت جلوگیری از خام فروش مواد معدنی استان برای ایجاد صنایع معدنی برداشته شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس یادآور شد: هرچند عمده مواد معدنی استان در صنایع مصرف کننده استان و کشور مورد استفاده قرار می گیرد اما صادرات مواد خام معدنی از جمله سنگ های تزئینی از نقاط ضعف این بخش محسوب می شود.

ایزدی افزود: خام فروشی منابع معدنی به نوعی هدر رفت ثروت ملی است و هرچند که این مساله در کوتاه مدت درآمد خوبی را نصیب کشور خواهد کرد، اما این، یک درآمد پایدار نیست و روزی به پایان خواهد رسید و فرصت طلایی ایجاد ارزش افزوده و رشد درآمدهای عمومی را نیز از اقتصاد کشور خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در استان فارس نیز جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی از سیاست های اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت است و با این هدف، ایجاد واحدهای صنایع معدنی، توسعه فعالیت های صنایع فعلی، ایجاد زیرساخت برای معادن از جمله پروژه های برق رسانی به معادن سنگ آهن شمال استان، آسفالت جاده معادن خاک نسوز و صنعتی شمال استان و همکاری و هماهنگی با واحد دانش بنیان در حال انجام است.

او اضافه کرد: احداث واحدهای کاشی و سرامیک در شمال استان نیز با هدف ایجاد ارزش افزوده در خاک های نسوز و صنعتی شمال استان انجام می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید