239389

آیا شاهد انحصار جدیدی در حوزه اکتشافات خواهیم بود؟/ تکالیف ایمیدرو روی میز «ومعادن»

دنیای معدن: کارنامه شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات باعث شده تا ایمیدرو بر این موضوع که اکتشافات اولویت نخست این مجموعه باشد تاکید کند.

به گزارش دنیای معدن، توسعه اکتشافات امروز از مهمترین دغدغه هایی است که وزرات صنعت، معدن و تجارت به همراه بازوهای اجرایی خود از جمله سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو)، سعی بر توسعه آن و جبران عقب ماندگی ها دارد.

عدم توجه به توسعه این بخش باعث شد تا امروز صنایعی همچون صنعت فولاد نگران تحقق برنامه های پیش روی خود باشند.

در این بین اما شرکت هایی در بخش خصوصی، با در اختیار داشتن توانمندی های بسیار در تلاش هستند تا اکتشافات را توسعه و با بهره برداری از ذخایر موجود اقدام به تامین مواد اولیه کنند. اما این موضوع مستلزم سرمایه گذاری خواهد بود.

البته با وجود مشکلات بسیاری که در مسیر توسعه اکتشافات وجود دارد بخت با برخی شرکت ها از جمله شرکت توسعه معادن و فلزات یار بوده تا بتواند با تغییر در استراتژی خود، در کنار حضور و سرمایه گذاری در زنجیره ارزش فولاد، با ورود به حوزه های دیگر فصل جدیدی از فعالیت های خود را کلید زند.

اما اهمیت توسعه اکتشافات به اندازه ای افزایش یافته که حالا ایمیدرو در جلسه ای با مدیران این شرکت بر اولویت نخست ومعادن برای اکتشافات تاکید کرده است.

این تاکید نشان می دهد که ومعادن تقریبا جایگاهی متفاوت از دیگر بخش های خصوصی دارد و حالا ایمیدرو در زمینه توسعه اکتشافات روی توانمندی های آن حساب کرده است.

شاید همین موضوع باعث شده تا در یک سال اخیر ومعادن در عمده مزایده های مهم اکتشافی برنده و حضور خود در شرق و نواحی مرکزی ایران گسترش داده و با ورود به حوزه مس و همچنین عناصر نادر خاکی، بتواند در رقابت با دیگر مجموعه ها موفق باشد.

امروز مجموعه ایمیدرو می داند که باید برای تحقق توسعه، مسیر ورود بخش خصوصی به فعالیت های معدنی به ویژه اکتشافات را تسهیل بخشیده و بخشی از کار را به آنها بسپارد اما نکته مهم آن است که تمام فعالان بخش خصوصی دارای اهلیت و توانمندی باید مورد توجه قرار بگیرند. در غیر این صورت شاهد انحصاری جدید در بخش معدن خواهیم بود که می تواند کار را برای سایر مجموعه های بخش خصوصی دشوار کند. اما در کنار این موضوع ذکر این نکته مهم است که در یک سال اخیر تغییر نگاه در ومعادن باعث شده تا مورد توجه ایمیدرو قرار بگیرد. نگاه به عملکرد این شرکت نشان می دهد، برنامه ریزی کارشناسی و دقیق باعث شده تا حوزه های جدید با دقت انتخاب و برای ورود به آنها برنامه ریزی شود. به عنوان مثال ورود این مجموعه از طریق زیرمجموعه خود یعنی شرکت پروژه محور تجلی به حوزه مس می تواند منجر به انقلاب معدنی در سیستان و بلوچستان شود.

از سویی دیگر اعتقاد این مجموعه به حرکت به سمت معدنکاری دیجیتال نشان می دهد که با نگاهی جدید برنامه ها در حال اجرا است همانطور که ایجاد مجموعه تجلی به عنوان اولین شرکت پروژه محور توانست به اجرای پروژه ها سرعت بخشد.

هرچند کارنامه ومعادن گواه موفقیت این مجموع در یکسال اخیر است و استقبال از سهام این مجموعه و همچنین شرکت تجلی هم مهر تایید بر این موضوع است اما همانطور که تاکید شد، ایمیدرو باید این مسیر را برای تمامی مجموعه های توانمند بخش خصوصی فراهم کند تا توسعه اکتشافات با سرعت بالایی اجرایی شود.تیتر۲۰

 

دیدگاهتان را بنویسید