239091

بسته سرمایه گذاری معدنی کشور برای نخستین بار در زنجان تعریف شد

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: برخی از معادن به دلیل پایین بودن ظرفیت و عدم توجیه اقتصادی، در مزایده شرکت کننده ای ندارند و برای رفع این مشکل بر مبنای سیاست اعلامی از سوی وزارت صمت، زنجان نخستین استانی بود که اولین بسته سرمایه گذاری معدنی را در کشور تعریف کرد.

به گزارش دنیای معدن، ناصر فغفوری شامگاه یکشنبه در دیدار با معاون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) افزود: دومین بسته سرمایه گذاری معدنی استان نیز در حال تهیه است.

وی یادآورشد: استفاده از ظرفیت های ایمیدور جهت ایجاد زیرساخت برای مجتمع های معدنی در استان ضروری است که در همین خصوص توافقات کاربردی با این سازمان انجام شد که برای استان خیر و برکت به دنبال خواهد داشت.

فغفوری با اشاره به اینکه اسکن جدیدی از پتانسیل های معدنی کشور بنا به دستور وزیر صمت در حال تهیه است اظهار داشت: متولی این کار سازمان زمین شناسی همچنین ایمیدور بوده که تامین اعتبارات آن اولویت بندی شده بود تا نقشه های یک ۵۰ هزار را ا ز طریق ژئوشیمیایی برای ۴۰ تا ۷۰ عنصر شناسایی شده در استان، مشخص کنند که این کار بزرگی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی جزو اولویت ها بود که کار در این زمینه را آغاز کرده اند، اضافه کرد: با پیشنهاد نماینده مجلس زنجان و ایمیدرو استان زنجان نیز که در اولویت قرار نداشت جزو اولویت دوم در این خصوص قرار گرفت.

فغفوری با بیان اینکه سازمان ایمیدرو انجام این عملیات را در استان بر عهده خواهد گرفت و این اقدام به سازمان زمین شناسی کشور داده نمی شود، تصریح کرد: سازمان زمین شناسی کشور محدودیت هایی دارد که برگزاری مزایده و دیگر روندهای آن زمان بر است.

وی با بیان اینکه برای پهنه بندی نیز منطقه ای به وسعت ۲۵۰ کیلومتر مترمربع در شمال شهرستان طارم ( منطقه پاسار) در این منطقه پهنه ای تعریف شده و در اختیار ایمیدور قرار خواهد گرفت، چراکه واگذاری به غیر ایمیدرو باید از طریق مزایده انجام شود.

اظهار داشت: مناطق دیگری در استان که بتوان در قالب پهنه بندی تعریف کرد، نیز بلافاصله با هماهنگی ایمیدرو تعریف و از وزارتخانه درخواست می شود در اختیار ایمیدرو قرار گیرد تا کارهای اکتشاف و پیگیری را انجام دهد بعد از تعریف مناطق برخی پهنه ها را خود ایمیدرو کار کند و دیگر مناطق به مزایده گذاشته شده و تقسیم کار و فرآیندهای آن انجام می شود.

این مسوول با بیان اینکه که حدود ۹ معدن بصورت مجتمع در شهرستان ماهنشان قرار دارد و اولین مزایده نیز در قالب بسته سرمایه گذاری در آن انجام خواهد شد اضافه کرد: فرد شرکت کننده می تواند در مزایده هر ۹ معدن را در اختیار داشته باشد که شرط این کار احداث واحد فرآوری است.

فغفوری افزود: درزمان حاضر اقدامات لازم انجام شده و به مرحله فراخوان نیز رسیده است که منتظر ابلاغیه وزارتخانه و برگزاری مزایده هستیم.

وی اظهار داشت: طبق تصمیم گیری مقرر شد در صورتی که معادن متروکه و یا غیر فعالی که همین وضعیت را دارند در قالب بسته دوباره به ایمیدرو معرفی شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید