238691

واردات برخی از خوراک‌ اولیه معدنی همیشه مطرح بوده/ اولویت هدف‌گذاری برای واردات معدنی، کشورهای همسایه است

دنیای معدن: معاون معدنی وزیر صمت با اشاره به اینکه شرکت‌های ایرانی به دنبال مشارکت در پروژه‌های معدنی افغانستان هستند، گفت: اولویت هدف‌گذاری برای واردات معدنی، با کشورهای همسایه است و باتوجه‌به نیاز کشور واردات برخی از خوراک‌های اولیه معدنی همیشه مطرح بوده است.

به گزارش دنیای معدن، رضا محتشمی‌پور معاون معدنی وزیر صمت در حاشیه نشست خبری خود درباره برنامه این وزارتخانه برای واردات خوراک معدنی و مواد اولیه برای صنایع تولیدی اظهار کرد: در زمینه واردات مواد اولیه معدنی همیشه برنامه‌هایی وجود داشته و ما کشوری هستیم که دو ویژگی خاص در زمینه انرژی داریم.

وی ادامه داد: اول اینکه کشوری صاحب انرژی و معادن هستیم و دوم اینکه صنایع متنوعی برای فراوری و انتقال این محصولات معدنی را داریم؛ لذا پتانسیل مواد اولیه زیادی که داریم که ممکن است مقداری از این پتانسیل در دسترس نباشد و یا دسترسی به آن فعلاً مقرون‌به‌صرفه نباشد.

 

کشور ما سهم خوبی از واردات مواد اولیه دارد که درصدی از این واردات هم شامل مواد معدنی می‌شود و هم اکنون کشور ما هم در زمینه سرب و روی و هم در زمینه آلومینیوم و هم دررابطه‌با مواد اولیه صنایع فولادی و حتی زغال‌سنگ اقدام به واردات مواد اولیه معدنی می‌کند.

 

این مدیر وزارت صمت توضیح داد: کشورهای زیادی هدف واردات ما هستند که یکی از آنها استرالیا است؛ ولی نظر ما این است که واردات از مقاصد نزدیک‌تری عملیاتی شود که تا حدی تصمیم‌های نهایی دررابطه‌با واردات این نوع محصولات به بخش دیپلماسی اقتصاد کشور بر می‌گردد تا با فعالیت‌های بیشتر اتفاقات خوبی که افتاده تقویت شود.

وی با اشاره به افزایش واردات زغال‌سنگ از روسیه گفت: این نوع مواد اولیه می‌تواند موجب عملکرد بهتری در صنایع وابسته را به دنبال داشته باشد و برای مطلوب‌تر است که به‌جای مسیرهای دور از ظرفیت‌های کشورهای همسایه استفاده کنیم.

شرکت‌های ایرانی به دنبال مشارکت در پروژه‌های معدنی افغانستان هستند

وی در زمینه فعالیت‌های معدنی ایران در افغانستان گفت: ترجیح ما این است تا نهایی‌شدن یک فعالیت در آن زمینه توضیحی ارائه نکنیم؛ ولی شرکت‌های ایرانی در مزایده‌های معدنی این کشور شرکت کرده‌اند و اگر مسئولین وقت این کشور با تفکر اقتصادی به حضور این فعالان حوزه معدن نگاه کنند در نهایت سودی دوطرفه برای هر دو کشور رقم خواهد خورد.

معاون معدنی وزیر صمت گفت: کنسرسیومی که تعدادی از شرکت‌های معدنی و فولادی برای مشارکت در صنایع معدنی افغانستان تشکیل داده‌اند حرکت خوبی است؛ ولی این موتور خاص روی یک معدن و یک منطقه تمرکز دارد و در کل تا کنون مشکل خاصی با مسئولین طالبان در زمینه معدنی نداشتیم و تمام این رویه در دوره طالبان مطرح و پیگیری شد. راه دانا

 

دیدگاهتان را بنویسید