236909

ویدئو: چهار منطقه ویژه اقتصادی ایمیدرو فرصتی برای سرمایه گذاری

حجم ویدیو: 3.45M | مدت زمان ویدیو: 00:01:54 دانلود ویدیو

­دنیای معدن-معاون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از سرمایه گذاری ۳۶ هزار میلیارد تومانی برای تامین و توسعه زیرساخت‌ها در چهار منطقه ویژه اقتصادی ایمیدرو خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، حسام مقدم علی معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) در نشست کارشناشی میز صنعت و معدن خبرگزاری صداوسیما گفت: یکی از مباحثی که در عرصه داخلی و بین المللی اهمیت دارد بحث مناطق ویژه اقتصادی است؛ مناطق ویژه اقتصادی در مجموعه ایمیدرو دارای ۴ منطقه است که قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین آن‌ها در کشور، منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس است.

 

وی افزود: در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، صنایع مادر مثل آلومینیوم المهدی، هرمزگان، مات پوش وجود دارد که از صنایع پیشرو هستند و در حال حاضر از تولید خوبی برخودار هستند.

معاون سازمان ایمیدرو در ادامه اظهار داشت: زمانی اسکله این منطقه را بازاری رقابتی در کشور برای فروش سنگ آهن توسعه داده بودند تا حرفی برای گفتن در کشور داشته باشد و امروز این اسکله دقیقا برعکس عمل می‌کند یعنی می‌تواند واردات سنگ آهن را برای کشور داشته باشد، چون ما توانستیم از مرحله سنگ آهن عبور کنیم و بالغ بر ۳۰ میلیون تن تولید فولاد داشته باشیم.

مقدم علی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در سطح ملی و بین المللی شناخته شده است کما اینکه برای تحویل زمین به سرمایه گذاران ما با مشکل مواجه هستیم، اما این سوال که یک منطقه چقدر میزان بارگذاری از لحاظ زیست محیطی و مسائل اجتماعی را داراست، حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: در این حوزه برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته تا زمینی را به این منطقه الحاق کنیم که نیاز به آماده سازی زیرساخت‌هایی دارد و در حال اقدام است.

معاون سازمان ایمیدرو افزود: منطقه ویژه اقتصادی پارسیان یکی دیگر از مناطق ویژه اقتصادی معدنی است که منطقه‌ای ژئوپلتیک و ارزشمند است و در این منطقه یک مجموعه بندرگاهی وجود دارد که با تلاش مجموعه ایمیدرو و قرارگاه خاتم الانبیا، قراردادی به ارزش ۱۷۰ میلیون یورو منعقد شده و تاکنون حدود ۶۸ درصد از این قرارداد نیز عملیاتی شده است.

 

مقدم علی در ادامه گفت: به زعم کارشناسان و متخصصان که حرفی برای گفتن در حوزه بندر دارند اگر طرح‌های باقیمانده را به همین منوال پیش ببریم بندر پارسیان بندری منحصر بفرد خواهد شد که قرارگاه خاتم الانبیا با توان ملی به سرانجام رسانده را می‌توان به مشتری‌های بین المللی معرفی کرد.

وی اظهار داشت: دو پست اسکله در حال افتتاح است و قرار است که نوزده پست اسکله در مجموعه بندرگاهی پارسیان ایجاد شود؛ در حال حاضر یک پست به صورت فله مشغول به فعالیت است که پودر آلومینا را وارد کشور می‌کند.

معاون سازمان نوسازی و صنایع معدنی افزود: مساحت منطقه ویژه اقتصادی پارسیان حدود ۹ هزار هکتار است که بحث توسعه برق به میزان ۵۰۰ مگاوات در نظر گرفته شده و مناقصه آن در حال برگزاری است، موضوع آب شیرین کن و خط انتقال آب از دیگر طرح‌های این منطقه است که در فاز نخست حدود ۳۶ میلیون مترمکعب آب باید شیرین شود تا به منطقه لامرد که تقریبا ۷۸ کیلومتر فاصله دارد، منتقل شود و احداث آزاد راه لامرد- پارسیان از دیگر طرح‌های برنامه ریزی شده است.

وی لامرد را سومین منطقه ویژه اقتصادی ایمیدرو با مساحت حدود ۹ هزار هکتار برشمرد و گفت: در حال حاضر آلومینیوم جنوب در لامرد با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم در این منطقه ایجاد شده که قابل توسعه است.

 

مقدم علی چهارمین منطقه ویژه اقتصادی را کاشان نامید و افزود: این منطقه اقتصادی حدفاصل مسیر ریلی و اتوبان قرار گرفته و فرصتی است برای سرمایه گذاری که اقدامات مثبتی هم اجرا شده است و موضوع انتقال پساب شهر کاشان برای تامین منابع آب و همچنین موضوع بندر خشک از جمله این اقدامات است.

معاون سازمان ایمیدرو در پایان گفت: تا سال ۱۴۰۵ برنامه ریزی برای چهار منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است و برآورد‌ها نشان می‌دهد که ۳۶ هزار میلیارد تومان باید در این مناطق با برنامه ریزی ۵ ساله هزینه شود تا زیرساخت‌ها تامین و توسعه یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید