238537

عربستان معدن‌کاران استرالیا را به این کشور می‌‌‌آورد

دنیای معدن: عربستان ۱۷۰میلیارد دلار برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در کشور خود سرمایه‌گذاری می‌کند تا از وابستگی اقتصاد خود به بخش نفت بکاهد. سران این کشور درصدد جذب شرکت‌های استرالیایی و استفاده از دانش فنی آنها در این طرح هستند. به گزارش «اکوایران»، عربستان درصدد است تا شرکت‌های بزرگ معدنی استرالیایی را برای حضور در کشور خود و اکتشاف و استخراج ذخایر معدنی جذب کند.

به گزارش دنیای معدن، بندر بن ابراهیم الخرایف، وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی می‌‌‌گوید این کشور بیش از ۳/ ۱تریلیون دلار ذخیره معدنی دست‌نخورده شامل مس، روی، فسفات و طلا دارد. وی هفته گذشته به استرالیا سفر کرد تا مشارکت شرکت‌های معدنی استرالیایی را برای حضور در کشورش جذب کند.  عربستان‌سعودی در چشم‌‌‌انداز اقتصادی خود برای سال ۲۰۳۰ کاهش اتکا به کسب درآمد از مسیر سوخت‌‌‌های فسیلی را دنبال می‌کند و در نظر دارد بر میزان تولیدات معدنی و همچنین توسعه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر در این کشور بیفزاید. سران عربستان در نظر دارند تا ۱۷۰میلیارد دلار برای استخراج از معادن این کشور سرمایه‌گذاری کنند که حدود ۶۰‌درصد آن از سوی شرکت‌های خصوصی و مابقی از سوی نهادهای دولتی تامین خواهد شد.  وزیر نفت عربستان که از شاهزادگان عربستانی است، روز سه‌‌‌شنبه اول نوامبر طی مصاحبه‌‌‌ای در سیدنی استرالیا گفت: معدنچیان استرالیایی باید به عربستان بیایند و کاوش و استخراج کنند؛ همان کاری که اینجا انجام می‌دهند. 

الخرایف گفت که پیش از این با تعدادی از معدنچیان کوچک‌تر استرالیایی ملاقات کرده و امیدوار است با بازیگران بزرگ‌تری مانند بی‌‌‌اچ‌‌‌پی و ریوتینتو ملاقات کند.  وی افزود: سرمایه‌گذاران سعودی به حضور در بخش معدن علاقه‌‌‌مند هستند؛ اما این کشور فاقد تخصص معدنی لازم برای بهره‌‌‌برداری از ذخایر داخلی این کشور است. الخرایف افزود: ما نیز شرکایی داریم که این بخش را به‌خوبی بشناسند و بدانند چگونه می‌‌‌توان از منابع آن استفاده کرد.  در حال حاضر عربستان، بخش معدنی بسیار کوچکی دارد که زیرنظر دولت فعالیت می‌کند. وزیر نفت عربستان از عزم کشورش برای به‌کارگیری مدل استرالیا در ایجاد شرکت‌های معدنی و توسعه آنها خبر داد. وی افزود: سرمایه‌گذاران زیاد جوانی در عربستان هستند که به حضور در بخش معدن تمایل دارند و از همکاری با شرکت‌های استرالیایی استقبال می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید