238126

مدیر زیرساخت ایمیدرو اعلام کرد:

ایجاد وحدت رویه بین طرح های نیروگاهی در تعامل با سازمان پدافند غیر عامل

دنیای معدن-مدیر زیرساخت ایمیدرو اعلام کرد: وحدت رویه ای برای دریافت مجوز پدافند غیر عامل و رعایت الزامات طرح های نیروگاه های برق صنعت و معدن، در تعامل با سازمان پدافند غیر عامل ایجاد شد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از ایمیدرو، منیژه غلامرضایی در دومین همایش پدافند غیرعامل صنایع معدنی با بیان این مطلب گفت: با تعامل برقرار شده با سازمان پدافند غیر عامل، توانستیم مجوز همه ساختگاه های (سایت) نیروگاهی را به صورت مشروط از این سازمان دریافت کنیم.

وی ادامه داد: این اقدام سبب ایجاد وحدت رویه در مطالعات پدافند غیر عامل طرح های احداث نیروگاه صنعت و معدن شد و با نظارت راهبردی صورت گرفته، الزامات ساختاری به همه واحدها ابلاغ شد. این امر موجب می شود تا در طول دوره احداث به صورت متمرکز در انجام اقدامات راهبری، همسان سازی شده و در فرایند کار تسریع شود.

سهم پایین ایران در برداشت آب از خلیج فارس

مدیر زیرساخت ایمیدرو با اشاره به اینکه در دنیا روزانه حدود 107 میلیون متر مکعب و در خاورمیانه 50 میلیون متر مکعب آب شیرین می شود، گفت: آب شیرین کن های خلیج فارس حدود 24 درصد از کل این میزان را به خود اختصاص می دهند که بیشتر آن توسط امارات و سپس عربستان انجام می شود. کویت، قطر و بحرین در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: به رغم این که ایران پهناورترین کشور در امتداد خلیج فارس است، اما کمترین ظرفیت آب شیرین کن را دارد به طوری که ظرفیت خط نخست انتقال آب افتتاح شده، حدود 650 هزار متر مکعب است. وی ادامه داد: با بهره برداری از خطوط دیگر، این میزان به 2 میلیون تن متر مکعب در روز می رسد که با این همه در مقایسه، جایگاه بسیار پایینی خواهد داشت.

دستاوردهای قابل توجه در طرح های آبی

غلامرضایی با اشاره به تعامل مناسب بین ایمیدرو و سازمان پدافند غیر عامل، تصریح کرد: هماهنگی و همکاری بین این 2 سازمان در زمینه طرح های شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان، دستاوردهای قابل توجهی در مراحل مطالعات و طراحی داشته است.

افزایش 10 هزارمگاوات طرح نیروگاهی به 17 هزار مگاوت

مدیر زیرساخت ایمیدرو تصریح کرد: با توجه به محدودیت هایی که در تامین برق ایجاد شده، ایمیدرو با شرکت های بزرگ به توافق رسید که صنایع و معادن خودشان اقدام به احداث نیروگاه کنند. وی یادآور شد: ابتدا 14 ساختگاه با ظرفیت 10 هزار مگاوات معرفی شد که با توجه به پشتیبانی تسهیلات و مشوق هایی که در بسته حمایتی درج شده، شرکت ها علاقه مند به تامین برق اختصاصی در شرایط کمبود برق شدند.

وی ادامه داد: از این رو، 21 ساختگاه با ظرفیت 17 هزار مگاوات افزایش یافت که اغلب استان ها را در بر می‌گیرد.

یک افتتاحیه نیروگاهی در آذر

غلامرضایی با اشاره به پیشرفت طرح های نیروگاهی در دوره پیشبرد، گفت: میزان پیشرفت طرح ها در پیوست اولیه (10 هزار مگاوات)، 66 درصد و با الحاقیه (17 هزار مگاوات)، 22 درصد است. عملیات اجرایی حدود 5 هزار مگاوات نیز آغاز شده و پیشرفت آن 19 درصد است.

وی افزود: طرح نیروگاهی شرکت توسعه معادن و فلزات با ظرفیت 360 مگاوات، 75 درصد پیشرفت دارد و واحد گازی آن به بهره برداری رسیده است. واحد بعدی این شرکت هم در آذر افتتاح می شود. به گفته وی، طرح های نیروگاهی واحد فولاد مباکه با ظرفیت 1000 مگاوات هم 45 درصد پیشرفت دارد که پیش بینی می شود افتتاح این طرح ها از اواخر امسال یا اوایل سال آینده انجام شود.

مدیر زیرساخت ایمیدرو با بیان اینکه در حوزه پدافند غیرعامل، چالش ما در بخش صدور مجوزهاست، اذعان کرد: امیدواریم با توجه به ظرفیت 20 درصدی نیروگاه های صنایع معدنی از کل ظرفیت 80 هزار مگاواتی کشور در احداث نیروگاه، همکاری نهادها را نیاز داریم تا این نیروگاه ها در زمان مقرر به بهره برداری برسند.

 

دیدگاهتان را بنویسید