237692

کارنامه طلایی «کومیدکو»

دنیای معدن: مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی کردستان جزئیات مشارکت در سرمایه‌گذاری در معادن طلا را تشریح کرد.

پری‌‌‌ناز وکیلیان : با وجود دشواری‌‌‌های سرمایه‌گذاری در حوزه معدن از جمله کمبود زیرساخت‌‌‌های موردنیاز و بی‌‌‌بهره‌‌‌ماندن از دانش و تکنولوژی روز دنیا در سال‌های اخیر؛ ایمیدرو با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی سعی در تکمیل زنجیره ارزش در بخش معدن و صنایع معدنی دارد. یکی از نمونه‌‌‌‌‌‌های موفق این ارتباط، مشارکت در تاسیس شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی کردستان (کومیدکو) با هدف سرمایه‌گذاری و انجام اکتشاف ذخایر پلی‌‌‌متال (چندفلزی) در پهنه‌‌‌های معدنی غرب ایران است.

[کارنامه طلایی «کومیدکو»]

پهنه‌‌‌های معدنی استان کردستان در پایان مرحله اکتشاف

پدرام پیروی نسب؛ مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی کردستان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: شرکت کومیدکو با مشارکت شرکت توسعه و تجهیزات معادن امداد همچنین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سال ۱۳۹۵ با رویکرد اکتشاف و بهره‌برداری از ذخایر معدنی با اولویت فلزی و پلی‌‌‌متال در دو پهنه اکتشافی قروه و بیجار استان کردستان، اکتشاف و بهره‌برداری از معادن جدید در کشور و ایجاد صنایع پایین‌‌‌دستی آن تشکیل شده است. در بازه زمانی سه ساله از زمان تاسیس شرکت؛ مجموعا ۱۷ محدوده معدنی به نام شرکت کومیدکو در سامانه کاداستر وزارت صمت به ثبت رسیده است. از این تعداد به غیر از ۳ محدوده معدنی که به‌‌‌دلیل قرار گرفتن در منطقه حفاظت شده محیط‌زیست و نیز اراضی در اختیار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نتوانسته مجوز‌‌‌های قانونی انجام عملیات معدنکاری را دریافت کند، محدوده‌‌‌های اکتشاف شده دیگر موفق به اخذ مجوزهای قانونی شامل پروانه اکتشاف و گواهی کشف شده‌‌‌اند. همچنین یکی از موفقیت‌‌‌های مهم شرکت، اکتشاف یک ذخیره غنی و قابل‌توجه طلا در منطقه غرب کشور بوده که در حال حاضر، مطالعات اکتشاف تفصیلی و تخمین ذخیره آن در جریان است. با توجه به کسب نتایج امیدوارکننده طی اکتشافات مقدماتی و مطالعات آزمایشگاهی، شرکت کومیدکو در نظر دارد به منظور اخذ گواهی کشف، عملیات اکتشاف تفصیلی محدوده را تا پایان مهرماه سال‌جاری به پایان رسانده تا مرحله بهره‌‌‌برداری از یک معدن طلای بسیار غنی در منطقه غرب و شمال غرب کشور آغاز شود.

بدیهی است بهره‌‌‌برداری از این معدن می‌تواند موفقیتی مثال زدنی در حوزه اکتشافات معدنی ایران باشد و تا پایان سه‌ماهه سوم سال‌جاری در خصوص کمیت و کیفیت ذخیره طلای این محدوده معدنی اطلاع‌‌‌رسانی جامعی صورت می‌‌‌پذیرد. همچنین پیش‌بینی‌‌‌های اولیه با هدف سرمایه‌گذاری و احداث کارخانه تولید شمش طلا در منطقه صورت گرفته است. همچنین ۶ محدوده معدنی از محدوده‌‌‌های یاد شده دارای ذخایر سنگ آهن بوده که با تکمیل اکتشافات تفصیلی تا قبل از پایان سال‌جاری، قابل بهره‌‌‌برداری خواهند بود و امید است در آینده نزدیک این معادن، تامین‌‌‌کننده بخشی از خوراک موردنیاز مجموعه‌‌‌های فولادسازی کشور باشند. البته اولویت اول؛ تامین خوراک موردنیاز زنجیره فولادسازی تعریف شده در استان کردستان است و مذاکرات پیرامون این موضوع در جریان است.

زیرساخت‌‌‌های فعلی پاسخگوی صنایع معدنی نیست

پدرام پیروی نسب در ادامه به زیرساخت‌‌‌های موردنیاز اشاره کرد و گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در بخش اکتشاف موادمعدنی در استان کردستان، متاسفانه زیرساخت‌‌‌های این استان به‌ویژه در زمینه حمل‌ونقل ریلی که از شاخص‌‌‌های مهم حمل‌ونقل صنایع معدنی به شمار می‌رود دچار کاستی است. یکی از چالش‌های کارخانه فولاد‌سازی کردستان عدم‌امکان تامین خوراک از استان‌‌‌های دیگر است، به همین دلیل اهمیت اکتشافات در زمینه معادن سنگ آهن در استان کردستان دوچندان است. شرکت کومیدکو از تجمیع حمایت‌‌‌ها از سوی وزارت صمت، ایمیدرو و شرکت ملی فولاد جهت بهره‌‌‌برداری هر چه زودتر معادن سنگ آهن برخوردار است. اما به‌‌‌طور خاص بحث فقر زیرساخت‌‌‌های استان کردستان بسیار جدی است که اگر شرایط ادامه‌‌‌دار باشد تعریف پروژه‌‌‌های جدید با مشکل روبه‌‌‌رو می‌‌‌شوند.

وی در ادامه افزود: در بحث تامین انرژی موردنیاز معادن و صنایع معدنی کردستان، شرایط به‌‌‌دلیل وجود خط لوله گاز امیدوار کننده‌‌‌تر است اما تامین آب موردنیاز صنایع معدنی با توجه به بحران آب در آینده، دچار مشکل خواهد بود. همچنین با هدف رونق فعالیت‌های مرتبط با معدن و صنایع معدنی استان و حمایت از فعالان بخش خصوصی، شرکت کومیدکو تصمیم به واگذاری امتیاز بهره‌‌‌برداری از محدوده‌‌‌های معدنی در اختیار خود که اکتشافات آنها به اتمام رسیده و دارای پروانه اکتشاف هستند، به متقاضیان فعال حوزه معدنی در استان ارائه کرده است. با تکمیل عملیات اکتشافی و اخذ پروانه اکتشاف محدوده‌‌‌های معدنی، در واقع ریسک سرمایه‌گذاری را برای فعالان معدنی و علاقه‌مندان بخش‌خصوصی به حداقل رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهرماه سال‌جاری، واگذاری ۵ محدوده معدنی دارای پروانه اکتشاف از طریق مزایده عمومی محقق شود. همچنین در ارتباط با بهره‌‌‌برداری از معدن طلا و احداث کارخانه تولید شمش طلا، با توجه به ابعاد بزرگ پروژه، آمادگی مشارکت با مجموعه‌‌‌های واجد شرایط داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری، ارائه خدمات مهندسی، بهره‌‌‌برداری و ساخت فراهم خواهد بود.

چشم‌انداز روشن سرمایه‌گذاری در حوزه معدن

پدرام پیروی نسب گفت: فعالیت‌های شرکت کومیدکو از ابتدای سال ۱۴۰۲ در بخش طلا و اواخر سال‌جاری در بخش سنگ آهن حتما به درآمدزایی خواهد رسید و با وجود کریدور صادراتی که در نزدیکی مناطق اکتشافی کردستان وجود دارد اولویت این شرکت تامین خوراک داخلی است ولی در بخش سنگ‌‌‌های ساختمانی و بازار فعال مناطق کردستان عراق نیم‌نگاهی به صادرات این محصول وجود دارد.

وی در ادامه افزود: در بخش معدن‌کاری و فرآوری طلا به دلایلی همچون فرآیند پیچیده فرآوری، مطالعات زیست‌‌‌محیطی قوی‌‌‌تر، الزام استفاده از تکنولوژی روز دنیا، تجربه همکاری‌‌‌های موفق در سال‌های گذشته و البته توانمندی برای تامین منابع مالی موردنیاز انگیزه مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی و استفاده از تجربه و دانش آنها وجود دارد. در صورت عدم‌امکان مشارکت با بخش خارجی، مشارکت با سرمایه‌گذاران و فعالان داخلی در دستور کار خواهد بود.

معدن‌کاری دیجیتال

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی کردستان با اشاره به انقلاب صنعتی چهارم گفت: اگر اقدام درستی در زمینه مباحث دانش‌بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی از جمله معدن‌کاری دیجیتال صورت نگیرد، این حوزه از بازی بزرگان جا خواهد ماند و مسوولیت آن بر عهده مدیریت بخش معدن کشور است که باید خود را با بحث‌‌‌های دانش‌بنیان و مکانیزاسیون همراه کند. ایران در حالی که حدود یک‌درصد جمعیت دنیا را در اختیار دارد، در عین حال دارای ۵‌درصد کل ذخایر معدنی شناخته شده در دنیاست، این آمار واقعا تأمل برانگیز است. در حالی که با یک مدیریت درست و بهره‌‌‌گیری از استعداد معدنی کشور، به واقع می‌توان یک انقلاب اقتصادی ایجاد کرد. اما در حال حاضر در تمامی زمینه‌‌‌های مرتبط با معدن‌کاری از جمله اکتشاف، استخراج و فرآوری موادمعدنی ضعف فنی همچنین نقیصه امکانات و تجهیزات وجود دارد. به‌‌‌طور مثال هنوز دسترسی به تکنولوژی لازم برای استخراج اقتصادی ذخایر عمیق امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهند تنها تا ۱۵ سال آینده ذخایر فعلی و در دسترس سنگ‌آهن کشور می‌تواند جوابگوی تامین خوراک کارخانه‌‌‌های فولادسازی کشور باشد و برای تداوم تولید آنها، اکتشاف و استخراج ذخایر عمیق در کشور ضروری است. بنابراین برای جبران این نقص باید از دانش و تکنولوژی روز دنیا و البته ظرفیت سرمایه‌گذاران خارجی بهره برد. وی در پایان افزود: در مجموعه کومیدکو با مشارکت معاونت علمی ریاست جمهوری؛ واحدی دانش‌‌‌بنیان شکل گرفته که حمایت مادی و معنوی خود را از مجموعه‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان دارای ایده‌‌‌های نو در بحث معدن‌کاری دیجیتال ابراز می‌دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید