237144

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران:

برجام راه سرمایه گذاری در معادن را باز می کند/ باید شرایط حضور چینی ها را بررسی کرد

دنیای معدن-رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران اظهار داشت: حضور آن ها برای کمک به ما بد نیست اما بستگی دارد که کدام گروه از چینی ها قصد آمدن به کشور را دارند آن هایی که قدرتمند هستند و صاحب تکنولوژی هستند یا آن هایی که کالای فیک تولید می کنند و به عقیده من، در حال حاضر اگر ما بتوانیم گروه اول را جذب کنیم، بسیار مناسب است زیرا چینی ها در اروپا و آمریکا هم سرمایه گذاری دارند و باید به کارنامه آن ها نگاه کرد؛ به عنوان مثال باید توجه کرد که تکنولوژی آن ها با محیط زیست ساز گار باشد.

به گزارش دنیای معدن، ابراهیم جمیلی در گفت و گویی در خصوص آخرین وضعیت معادن کشور گفت: ایران یکی از 5 کشوری است که دارای تنوع زیاد ماده معدنی است و ما چیزی حدود 67 ماده معدنی در کشور داریم که معدن آن پیدا شده و استخراج و فرآوری اقتصادی آن صورت می گیرد.

وی در خصوص تاثیر برجام بر وضعیت معادن کشور گفت: اگر توافق صورت گیرد، رقابت صورت می گیرد که ما شاید توان رقابت نداشته باشیم. در صورت رخ دادن این اتفاق، راه سرمایه گذاری خارجی باز می شود که البته وابسته به اصولی رفتار کردن ما است و رفتارهای برجام اول را نباید تکرار کنیم که بنوعی سردرگم بودیم. فرصت فعال سازی معادن کشور در صورت انجام رفتار اصولی، به صورت صحیح در جامعه جهانی مطرح شود و باید نسبت به جذب سرمایه گذاری خارجی، اقدامات صحیحی انجام دهیم زیرا این نوع سرمایه گذاری نیاز به تخصص داشته و نباید با اصول و قوانین بین المللی و قوانین ما، در تعارض باشد.

وی با اشاره به آسیب های حضور سرمایه گذاران خارجی در معادن کشور، اذعان کرد: ما لازم است بدانیم که سرمایه گذاران قصد معطل کردن معادن را نداشته و باید تکنولوژی موردنظر را داشته باشند، در تامین ماشین آلات یاری برسانند. از سویی ما نیز باید بتوانیم در بازارهای جهانی با قیمت جهانی محصولات را عرضه کنیم و توانایی آن را داشته باشیم که سهم خود را در بازارهای جهانی احیا کنیم که تمام این ها مزایایی است برجام می تواند به همراه داشته باشد. از سوی دیگر با حضور شرکت های دیگر و شکل گرفتن رقابت، ما باید از نظر کیفیت و قیمت تمام شده، توانایی رقابت با شرکت های بزرگ را داشته باشیم که البته این موضوع دشوار است و باید مراقب بود که شرکت های بزرگ نتوانند به راحتی بازارهای ما را بگیرند و در قرارداد بستن، باید به مسائل حقوقی و داوری اتاق بازرگانی به عنوان حکم توجه داشت. ما نباید زیر بار این برویم که اگر دچار اختلافی ( با طرف خارجی) شدیم، رسیدگی به دادگاه های خارج از کشور موکول شود زیرا در آن جا احتمال باخت ما بسیار زیاد است. ما باید در کنار استفاده از ماشین آلات خارجی، تکنولوژی های خارجی را هم بگیریم و آن هایی را که امکان ساخت شان در ایران وجود دارد را در قرارداد ذکر کنیم که این دسته، حتما در کشورمان ساخته شود. آموزش نیروی انسان در زمینه بهره برداری و ساخت را نیز باید در قراردادها بیاوریم.

جمیلی در خصوص حضور چینی ها در معادن کشور گفت: آن ها در تمام دنیا حضور دارند و فقط به ایران نیامده اند. چینی ها به دنبال فعالیت جهانی بوده و برنامه بسیار بلندمدتی دارند. حضور آن ها برای کمک به ما بد نیست اما بستگی دارد که کدام گروه از چینی ها قصد آمدن به کشور را دارند؛ آن هایی که قدرتمند هستند و صاحب تکنولوژی هستند یا آن هایی که کالای فیک تولید می کنند و به عقیده من، در حال حاضر اگر ما بتوانیم گروه اول را جذب کنیم، بسیار مناسب است زیرا چینی ها در اروپا و آمریکا هم سرمایه گذاری دارند و باید به کارنامه آن ها نگاه کرد؛ به عنوان مثال باید توجه کرد که تکنولوژی آن ها با محیط زیست ساز گار باشد.

وی در پایان درباره نسبت معادن خصوصی به معادن دولتی، اظهار کرد: معادن بزرگ ما عمدتا دولتی و شبه دولتی هستند و معادن متوسط و کوچک به بخش خصوصی تعلق دارند و این یکی از ایراداتی است که در کشور ما وجود دارد و ما باید تلاش کنیم که با انجام اکتشافات صحیح، معادن بزرگ کشف کنیم که این موضوع نیازمند تعریف برنامه بلندمدت است زیرا در دنیا اصولا اکتشافات را دولت ها انجام می دهند و در کشور ما به دلیل نبود بودجه کافی و حضور نداشتن این موضوع ( اکتشاف معدن) در اولویت های دولت ها نیست. اکتشافات ما عمدتا سطحی است و این سبب کوچک ماندن معادن ما شد و اگر توانایی اکنتشافات عمیق را داشته باشیم، به آینده معادن می توانیم امیدوار شویم.کار در معدن در دنیا آسان نبوده و از صنایع سخت و زیان آور محسوب می شود و باید تلاش کرد با تکنولوژی روز، این دشواری را کاهش داده و معادن را هوشمندسازی و مکانیزه کنیم. استفاده از هوش مصنوعی و ربات ها و علم ماهواره در معادن برای اکتشاف و استخراج به بهبود وضعیت کمک می کند.ایلنا

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید