237361

کمر خمیده معدن کاران در هرمزگان

دنیای معدن: معادن یکی از ظرفیت های اقتصادی در استان هرمزگان هستند. بیشترین معادن استان از نوع مصالح ساختمانی مانند گچ و شن و ماسه است.

به گزارش دنیای معدن، طبق اطلاعات موجود، هرمزگان در ذخایر معدنی سنگ گچ رتبه نخست را داراست اما بهای چندانی به این ظرفیت داده نشده است.

طی سال های اخیر فشار تحریم ها و ضعف زیرساختی در استان عرصه را بر معدن کاران گچ تنگ کرده است؛ به گونه ای که به گفته رئیس خانه معدن استان هرمزگان شاهد رکود صادراتی در این بخش هستیم.

«مهدی روئین اهلی» می گوید تداوم این روند خانه نشینی شاغلان در بخش معادن گچ را به زودی رقم می زند. او برای حل این معضل راهکار می دهد؛ ضرورت دارد استاندار هرمزگان به عنوان نماینده عالی دولت و نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی برای حل مسائل معدن کاران گچ ورود کرده و رایزنی های لازم را انجام دهند. طی گفت و گویی که با رئیس خانه معدن استان داشتیم به موضوع مافیای معدن در استان هرمزگان نیز پرداخته و نقاط ضعف سامانه کاداستر معدن را هم بررسی کرده ایم.

کم و بیش با چالش های معادن کشور آشنا هستیم؛ از نوسانات بازار و تحولات قیمتی تا تحریم، وجود معارضین و غیره. برای شروع لطفا دغدغه های کنونی معدن کاران استان را تشریح کنید.

معادن گچ پیشانی و آبروی معادن هرمزگان هستند؛ عمده تولیدات این معادن صادراتی و منشاء ارزآوری برای کشور است.

همچنین اشتغالزایی قریب به دو هزار نفری را برای استان به همراه داشته است. به دلیل صادرات محور بودن معادن گچ استان در سایه تحریم های آمریکا و نظام سلطه جهانی، فروش صادراتی معادن دچار مشکل شده است.

از طرف دیگر ضعف هایی که در زیرساخت های بندری نسبت به کشورهای رقیب مانند عمان داریم مزید بر علت شده و بازار را از فعالان معدنی ما ربوده و چندی نمانده که تولید و اشتغال موجود در این بخش متوقف شود.

مشکل اصلی رکود صادراتی معادن گچ استان، افزایش هزینه های حمل دریایی است که متاثر از تحریم، ریسک حضور کشتی های خارجی را در آب های ما زیاد کرده است.

برای برون رفت از این شرایط پیشنهاد می شود دولت در یک اقدام مقطعی چند ماهه تا خروج از رکود حاکم به کشتی های ایرانی سوخت با قیمت سوبسیدی نه قیمت دلاری فوب خلیج فارس توزیع کند و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز کشتی با کرایه های مناسبتر در اختیار صادرکنندگان گچ استان هرمزگان قرار دهد.

اگر این ۲ اقدام عملیاتی شود حیات اقتصادی بیش از ۳۰ معدن گچ استان و قریب به دو هزار نفر شاغل مستقیم در این بخش حفظ می شود.

طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس {شهریور ۱۴۰۰} حدود ۵ هزار معدن غیر فعال با اهداف فعالیت اقتصادی غیرمولد در ید اشخاص حقیقی و حقوقی محبوس هستند. درباره مافیای معدن در کشور و استان هرمزگان چه نظری دارید؟

تنها دلیل غیر فعال بودن نزدیک به ۵۰ درصد معادن کشور فعالیت اقتصادی غیر مولد اشخاص حقیقی یا حقوقی نیست، بلکه وجود دلایل متعددی به غیر فعال بودن آن بخش از معادن کشور دامن زده است؛ از جمله این دلایل می توان به غیر اقتصادی شدن فعالیت های معدنی در اثر تحولات بازار، عوامل خارج از ید و شرایط فورس ماژور مانند معارضین معادن، تحریم های بین المللی، فقدان زیرساخت های مورد نیاز برای فعالیت های معدن، تعارض میان فعالیت های معدنی و دستگاه های اجرایی و وضع برخی مقررات غیرکارشناسی در خصوص صادرات مواد معدنی اشاره کرد.

اگر دولت اراده جدی برای فعالسازی طیف گسترده معادن غیر فعال کشور دارند باید برای بند بند موارد فوق راهکارهای عملیاتی پیش بینی و پیاده کند.

تنها جایی که واژه مافیا معنا پیدا نمی کند بخش معدن است.

کافی است آن مقام محترم که نادانسته این واژه های سمی را در مورد بهره برداران معادن به کار می برد فقط یک روز از پشت یال و کوپال اداره اش بلند شود و وارد یک معدن در نقطه کور استان محل مسئولیتش شود، آن وقت است که همان تعبیر مقام معظم رهبری «افسران و سربازان جنگ اقتصادی» را در مورد معدن کاران به کار می برد.

برخی شنیده های غیر رسمی حاکی از این است که تعداد نامشخصی معدن در هرمزگان در تصرف و انحصار بیش از ۲۰ سال افرادی خاص است. این گزاره را رد یا تایید می کنید؟ لطفا دلیل خود را توضیح دهید.

این گزاره را در حال حاضر صد درصد رد می کنم و دلیل دارم. تا سال ۱۳۹۳ یکی از منادیان و معترضان این موضوع شخص بنده بوده ام و با گوشت و پوست درد این موضوع انحصار را لمس کرده ام؛ از سال ۱۳۹۴ که سیستم کاداستر برای ثبت محدوده های معدنی عملیاتی شد، هیچ موضوع غیرشفافی در سامانه کاداستر وجود ندارد.آخرین اطلاعات محدوده های معدنی تماما در این سامانه موجود است. تا قبل از وجود سامانه کاداستر اطلاعات معادن کشور صرفا منحصر در دست افرادی بود که به طریقی دسترسی به آن اطلاعات داشتند، اما امروز این اطلاعات از حالت انحصار خارج شده و در اختیار همه ایرانیان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید