237250

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی کاشان اعلام کرد:

نیاز به 11.8هزار میلیارد ریال سرمایه برای توسعه فاز نخست و اشتغالزایی 19500نفری

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی کاشان از نیاز به 11.8هزار میلیارد ریال سرمایه برای توسعه فاز نخست و اشتغالزا19500 نفری در این منطقه خبر داد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از (ایمیدرو)، بهزاد کاظمیان، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی کاشان در وبینار معرفی پتانسیل های مناطق ویژه اقتصادی ایمیدرو، گفت: پیش بینی می شود فاز نخست توسعه این منطقه حداقل نیاز به جذب 11هزار و 800 میلیارد ریال دارد که منجر به ایجاد اشتغال برای19 هزارو 500نفر خواهد شد.

وی افزود: مجموع سرمایه گذاری جذب شده تاکنون در طرح های سرمایه گذاری این منطقه 850 میلیارد ریال و مجموع مساحت اراضی واگذار شده نیز 5 هکتار است که اشتغال مستقیم 145 نفر را به دنبال داشت.

تسهیلات ویژه سرمایه گذاران

کاظمیان تصریح کرد: تسهیلاتی برای سرمایه گذاری در این منطقه در نظر گرفته شده است که می توان به مواردی همچون معافیت مالیاتی، معافیت گمرکی، سیستم یکپارچه و متمرکز مشاوره سرمایه گذاری و صدور مجوز فعالیت، و نیز همراهی و مشاوره جهت اخذ مجوزهای لازم از جمله سازمان محیط زیست اشاره کرد.

وی یادآور شد: نزدیکی به شهرهای صنعتی و فرودگاه بین المللی امام خمینی، دسترسی به ریل و آزادراه و امکان استقرارصنایع شیمیایی و معدنی تخصصی در پهنه ای به مساحت 23 هکتار برخی از مزایای موقعیت استراتژیک منطقه ویژه اقتصادی کاشان است. همچنین ازجمله مواد معدنی مهم دریاچه نمک آران و بیدگل در نزدیکی این منطقه می توان به یون منیزیم اشاره کرد. وی ادامه داد: 10 تا 12 نوع کانی در شورابه های دریاچه که در صنایع کود شیمیایی، کاغذ، عایق کاری لوله، ضدیخ، مواد آرایشی، پزشکی و شیشه مورد استفاده قرار می گیرد، وجود دارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی کاشان تشریح کرد: از مزیت های این منطقه می توان به امکان شکل گیری و تکمیل زنجیره های ارزش صادرات محور در پیوند با صنایع معدنی، تولید ماشین آلات و تجهیزات در منطقه (اصفهان، تهران و قم) و دسترسی به بازارهای مواد اولیه و سهولت در تامین ماشین آلات و تجهیزات از طریق ریل و شبکه بزرگراهی متصل به پایانه های ترانزیتی بین المللی اشاره کرد. همچنین تسهیل ساز و کار قانونی، اجرایی و تامین امکانات زیربنایی، سهولت در استقرار واحدهای صنعتی، موقعیت برجسته استراتژیک و وجود پهنه های ویژه انبارهای روباز و سرپوشیده از دیگر مزیت های این منطقه به شمار می روند.

فرصت های توسعه صنایع معدنی

کاظمیان اظهار کرد: فرصت های بسیاری در توسعه صنایع معدنی در این منطقه وجود دارد که می توان به معادن فلزی(آهن، مس، سرب، روی و منگنز)، معادن غیر فلزی(از جمله آهک صنعتی، باریت، تالک، خاک صنعتی، خاک نسور و دولومیت)، معادن مصالح ساختمانی(آهک لاشه، آهک و مارن، سنگ گچ و گچ خاکی) و نیز معادن انواع سنگ های تزیینی(شامل چینی، مرمریت، گرانیت، تراورتن و مرمر) اشاره کرد.

وی ادامه داد: ساخت ماشین آلات و لوازم یدکی صنایع معدن، استخراج و ساختمان، تعمیرات ماشین آلات استخراج، انتقال و فرآوری برخی از فرصت های سرمایه گذاری توسعه صنایع معدنی در این منطقه هستند. همچنین فرآوری، سورتینگ، دپو و صادرات فرآورده ها از طریق بندرخشک و جاده‌ای و نیز شرکت های تحقیق و توسعه و خدمات پشتیبانی از دیگر فرصت های توسعه صنایع معدنی به شمار می رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید