235364

مخاطرات نیروی متخصص خارجی برای معدن؛

در آینده با کمبود نیروی متخصص معدن مواجهیم

دنیای معدن: یک کارشناس حوزه معدن در خصوص دعوت وزارت صمت از کارشناسان خارجی حوزه معدن گفت: به نظر من این اتفاق بدی نیست به این شرط که برای کارشناسان خارجی فرش قرمز پهن نکنیم و متخصصان ما کنار بیاستند و ببینند که فرصت‌های شغلی یکی یکی از دست می‌رود و اگر این اتفاق بیفتد همه ما مقصریم.

به گزارش دنیای معدن رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران که به میزبانی خوزستان برگزار شد به دعوت از معدن‌کاران خارجی برای همکاری در اکتشاف معادن در ایران اشاره کرد.

آیدین زینال‌زاده، کارشناس حوزه معدن در این خصوص اظهار کرد: مساله نیاز حضور کارشناسان خارجی در کشور و استفاده از خدمات آن‌ها تفاسیر مختلفی دارد.

وی بیان کرد: در صحبت‌های پیشین با رسانه‌های مختلف تخصصی حوزه معدن بارها اشاره کرده‌ام که ما چند سالی است که با مشکلی جدی روبرو هستیم که خطری خفته در خود دارد و آن کاهش ورودی رشته مهندسی معدن به دانشگاه‌هاست و بسیاری از دانشگاه‌ها مجبور شده‌اند این رشته را حذف کنند.

این کارشناس حوزه معدن افزود: این یعنی در آینده با کمبود نیروی متخصص در حوزه اکتشاف، بهره‌برداری و فرآوری مواد معدنی مواجه خواهیم بود.

زینال زاده گفت: راه حل این مشکل واردات نیروی متخصص نیست و بنده راه حل جذب یا عدم جذب افراد تحصیل‌کرده در رشته مهندسی معدن را طی ۱۵ سال گذشته به نوبه خود پیگیری کرده‌ام که برنامه‌های مستند تخصصی حوزه اکتشاف، معدن و صنایع معدنی تهیه و در صدا و سیما منتشر کرده‌ام. با این وجود یک نفر نمی‌تواند جریانی را تغییر دهد یا آن را بهبود ببخشد.

وی تصریح کرد: بحث تحریم‌ها امروز خروجی‌هایی از جمله بحث ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های روز دنیا در خصوص مسائل سخت‌افزاری حوزه زمین‌شناسی، اکتشاف، بهره برداری و صنایع معدنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس با اشاره به اینکه وقتی از تجهیزات روز دنیا بی‌بهره بمانیم از دانش روز هم عقب خواهیم ماند؛ افزود: در گذشته در وزارت صمت و در حوزه تخصصی معدن به مرور قبل از بازنشستگی کامل نیروهای قدیمی جذب نیرو انجام می‌شد تا افراد جوان‌تر و کسانی که تجربه کار ستادی نداشتند در کنار افرادی با تجربه قرار بگیرند و این تجربیات کاری که باید در سیستم حاکمیت معدنی در وزارت صمت انجام می‌شد را به نیروهای جوان تر منتقل می‌کردند و من خود آخرین نسل‌های جوانی بودم که به وزارت صمت ورود کردم و در کنار بزرگان قرار گرفتم.

زینال زاده اشاره کرد: در سال‌های نخست دهه هشتاد ما جوان‌ترها نیمی از سال را با افراد با تجربه در ماموریت به سر می‌بردیم تا جزییات را بیاموزیم و از دید نظارتی و حقوقی آن را آموختیم اما این رویه قطع شد.

وی گفت: در حوزه معدن در اجرا هم همینطور است و عملا جذب نیرو چه در ارگان های دولتی و چه غیر دولتی دچار پیچیدگی شده است و معمولا خروج افراد از مجموعه با نارضایتی و جذب نیروها با اکراه است؛ به همین دلیل نیروهای قدیمی و جدید نمی‌توانند در کنار هم قرار بگیرند و تجربیات منتقل نمی‌شود.

این کارشناس بیان کرد: ما در حوزه‌ای فعالیت می‌کنیم که پیشرفت آن در جهان بسیار سریع است و سرعت تکنولوژی بسیار بالا رفته و ما عقب هستیم و یکی از راه‌های چاره این است که مهندسانی که خارج از کشور هستند به کشور وارد شوند و دانش انتقال پیدا کند.

زینال زاده تصریح کرد: به نظر من این اتفاق، اتفاق بدی نیست به این شرط که برای کارشناسان خارجی فرش قرمز پهن نکنیم و متخصصان خسته ما بایستند کنار و نگاه کنند که فرصت‌های شغلی یکی یکی از دست می‌رود و اگر این اتفاق بیفتد همه ما مقصریم./ایراسین

دیدگاهتان را بنویسید