235374

اختصاص 800 میلیارد تومان به توسعه زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

دنیای معدن: معاون منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس گفت: امسال 800 میلیارد تومان صرف توسعه زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به منظور زمینه‌سازی برای تمرکز هرچه بیشتر سرمایه گذاری بخش‌‌های مختلف خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن، عبدالعظیم نجیبی معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس بیان داشت: منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در رشد جذب سرمایه‌گذاری عملکرد ویژه‌ای داشته و مزیت‌های منطقه‌ای در این زمینه توانسته منجر به اتفاقات خوبی در زمینه توسعه صنایع متنوع در این منطقه شود.

وی افزود: ایمیدرو نیز با درک این موقعیت ویژه منطقه‌ای و جایگاه این منطقه در کشور 800 میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های منطقه اختصاص داده است تا شاهد استحکام بخشی به زیرساخت‌های منطقه ویژه خلیج فارس برای استقرار هرچه بیشتر صنایع مختلف باشیم.

به گفته نجیبی، برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، باید ابتدا زیرساخت‌های اساسی را برای حضور آنها فراهم کرد تا سرمایه گذاران نیازی به صرف هزینه اضافی برای تامین زیرساخت های مورد نیاز خود از جمله آب، برق، گاز و راههای دسترسی نداشته باشند به همین دلیل، سرمایه گذاران همواره در مناطقی حضور می یابند که پتانسیل های بیشتری داشته باشند. منطقه ویژه خلیج فارس، که از دهه 80 شمسی شروع به فعالیت کرده، به تدریج زیرساخت های خود را برای حضور گسترده سرمایه گذاران داخلی و خارجی مهیا نموده و به محل جذب سرمایه گذاری به خصوص در حوزه صنایع معدنی و فلزی تبدیل شده است.

نجیبی فینی با اشاره به اقدامات زیرساختی منطقه ویژه ادامه داد: مهم‌ترین اقدامی که در رابطه با ایجاد جذابیت برای حضور سرمایه‌گذاران جدید در منطقه ویژه خلیج فارس صورت دادیم، ایجاد زیرساخت‌ها بوده است. پروژه آب‌رسانی از پساب فاضلاب‌ها به صنایع آغاز شده است و حدود دو سال دیگر ۱۱۰هزار مترمکعب پساب قابل‌استفاده در منطقه وجود خواهد داشت.

وی در خصوص تامین برق نیز تأکید کرد: طرح‌های بزرگ که نیازمند به تامین بالای انرژی هستند همانند ستاره سیمین یا فولاد هرمزگان، باید خودشان برق مورد نیاز خود را تأمین کنند که افزایش ظرفیت برخی واحدهای نیروگاهی موجود در استان از جمله این راهکارها است.

نجیبی فینی همچنین گفت:طرحی با همکاری دانشگاه هرمزگان در مرحله مطالعاتی است که تمامی فرصت‌های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس را پیش روی سرمایه گذاران قرار می‌دهد که از جمله آن می‌توان به سرمایه گذاری در حوزه صنایع پایین دستی با ارزش افزوده بالاتر اشاره کرد. معتقد هستیم، دانشگاه‌ها مشاور خوبی برای صنایع هستند و بر اساس تجربه مثبت کشورهای دیگر، ارتباط خوب دانشگاه‌ها با صنایع سبب پیشرفت بیشتر می‌شود. در حال حاضر دانشگاه هرمزگان پروپوزالی در خصوص مدیریت سبز انرژی تهیه کرده که در حال بررسی آن هستیم.

معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در ادامه به تمهیداتی قابل ارائه به شرکتهای دانش بنیان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت مراجعه به منطقه ویژه خلیج‌فارس می‌توانند از امکان پیش‌پرداخت کم و اقساط بلندمدت بهره‌مند شوند. برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این آمادگی را داریم که با بانک‌ها برای ارائه تسهیلات رایزنی کنیم. همچنین امکان اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌های فولادی و پتروشیمی بزرگ نیز وجود دارد./فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید