235341

نبود ثبات در قوانین، ابرچالش اجرای پروژه‌ها

دنیای معدن: معاون امور معادن و صنایع معدنی «ومعادن» گفت: اجرای پروژه‌ها با محاسبات اقتصادی و فنی آغاز می‌شود اما نبود ثبات در قوانین و مقررات و صدور دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، ممکن است اجرای بسیاری از پروژه‌ها را با چالش مواجه کند و محاسبات فنی و اقتصادی را به طور کلی تغییر دهد.

به گزارش دنیای معدن، امین صفری  بیان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با توجه به استراتژی‌ها، نقش و اهمیت شرکت در حوزه معدن و صنایع معدنی و فلزی کشور، پروژه‌های متعددی را در دست اقدام دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه شرکت بیشتر سهام شرکت‌های حوزه معادن و صنایع معدنی و فلزی را در اختیار دارد، در این بخش به فعالیت می‌پردازد و بر همین اساس اکثر پروژه‌ها نیز در این حوزه تعریف شده‌اند.

اجرای پروژه مس جانجا

معاون امور معادن و صنایع معدنی «ومعادن» با اشاره به یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی که در در حال انجام است، عنوان کرد: یکی از بزرگ‎‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌ها، معدن مس جانجا به شمار می‌آید که قرار است در این معدن با انجام اکتشافات تکمیلی و باطله‌برداری و سپس استخراج و در نهایت احداث کارخانه کنسانتره مس به ظرفیت ۱۳۰ هزار تن تکمیل شود.

صفری مطرح کرد: خوشبختانه در این پروژه قرارداد منعقد و شرکت مورد نظر و زمین برای انجام پروژه اختصاص داده شده است. همچنین مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت جهت تسریع در فرایند‌های اداری تعیین شده‌اند. علاوه‌براین، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی فازهای اجرای پروژه مشخص شده است. در حال حاضر نیز تیم اجرای پروژه در معدن فعالیت می‌کنند و عملیات اکتشافات تکمیلی را انجام می‌دهند تا بتوانیم جانمایی‌ها، طراحی‌ها و تست‌های تکنولوژی را مشخص کنیم و بر اساس نتایج مطالعات اولیه بتوانیم فرایند اجرایی و احداث کارخانه را آغاز کنیم.

وی تصریح کرد: اجرای پروژه مس جانجا در مسیر خوبی قرار گرفته است و این پروژه نسبت به دیگر پروژه‌های بزرگ که اقدامات اولیه در آن‌ها مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد، به نظر می‌رسد پروژه جانجا در زمان خوبی روی ریل اجرایی قرار گرفته است.

اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در صبانور

معاون امور معادن و صنایع معدنی «ومعادن» در خصوص دیگر پروژه‌های مهم شرکت توسعه معادن و فلزات در حوزه صنایع معدنی و فلزی، اذعان کرد: پروژه‌های متعدد دیگری را در دست اقدام داریم که از جمله آن‌ها می‌توان به پروژه‌های صبانور اشاره کرد و کارخانه‌های فرآوری سنگ‌آهن برای افزایش ظرفیت در حال اجرا است؛ به طوری که قرار است میزان تولید کنسانتره از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به پنج میلیون تن در سال افزایش پیدا کند.

صفری تاکید کرد: در صبانور پروژه‌ها در معادن مختلف مشخص شده‌اند. در هر سه معدن گلالی، شهرک و باباعلی پروژه‌های کنسانتره تعریف شده است و این کارخانه‌ها در حال طراحی‌های اولیه هستند. همچنین در صبانور یک طرح یک میلیون تنی برای احداث کارخانه گندله‌سازی در دست اقدام داریم و این پروژه حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. امیدوار هستیم تا سال آینده، عملیات ساخت پروژه گندله‌سازی به اتمام برسد و شاهد راه‌اندازی پروژه باشیم.

وی اذعان کرد: گفتنی است که پروژه‌های دیگری برای صبانور در حوزه معدن‌کاری و به ویژه اکتشافات معدنی در غرب کشور در حال انجام است که امیدوار هستیم با اجرای این پروژه‌ها، صبانور به قطب جدیدی در تولید سنگ‌آهن در کشور تبدیل شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی «ومعادن» در ارتباط با پروژه‌های این شرکت در حوزه فولاد، مطرح کرد: در بخش فولاد نیز شرکت فولاد کردستان، یکی از پروژه‌های در دست اقدام شرکت توسعه معادن و فلزات خواهد بود. این پروژه شامل احیا مستقیم به ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و همچنین فولادسازی به ظرفیت یک میلیون تن است. پیمانکار‌ها در هر دو پروژه مشخص شده‌اند و به زودی عملیات اجرایی دو پروژه و نیز سفارش تجهیزات عملیات سیویل آغاز خواهد شد.

صفری اضافه کرد: پروژه بعدی «ومعادن»، فولاد اردبیل است که پیمانکار آن مشخص شده است و عملیات اجرایی آن پیش می‌رود. خوشبختانه در این پروژه سرعت اجرا بالا به نظر می‌رسد و پروژه فولاد اقلید نیز در حال اجرا و پیمانکاران مشخص شده است. ظرفیت این پروژه یک میلیون تن خواهد بود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی «ومعادن» تاکید کرد: باید توجه داشت که اجرای پروژه‌های فولادسازی این‌چنینی، مناطق مختف کشور را چه از نظر اشتغال، چه از نظر توسعه اقتصادی و در نهایت از نظر توسعه انسانی به طور کامل متحول می‌کند.

پروژه‌های تجلی

صفری در ادامه به پروژه‌های تجلی اشاره کرد و گفت: تعدادی از طرح‌های «ومعادن» در شرکت تجلی در نظر گرفته شده است. در ابرکوه یزد، پروژه آهن اسفنجی، فولادسازی و کلاف تعریف شده است. همچنین پروژه زغال‌سنگ در گلنرود و توسعه اکتشافات در مناطق مختلف کشور توسط تجلی پیش می‌رود. ضمن اینکه در کک‌سازی طبس، پروژه افزایش ظرفیت در دست اقدام است و در تلاش هستیم باتری‌های آن را راه‌اندازی کنیم که هم تامین زغال و هم تولید کک این پروژه را افزایش خواهیم داد.

وی تصریح کرد: تعدادی طرح اکتشافی نیز در استان‌های اردبیل، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در حال انجام است که این امر توسط شرکت یاقوت توسعه معادن و فلزات پیش می‌رود. به دنبال فعالیت برون‌مرزی هستیم که در واقع با توجه به نیاز کشور به مواد معدنی در آینده، در کشورهای قزاقستان، ترکیه و حتی سنگال نیز بررسی‌های اولیه انجام شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی «ومعادن» اضافه کرد: شرکت توسعه معادن و فلزات با طرح‌هایی که در دست اقدام دارد، در آینده نه چندان دور نقش نخست و مهمی را در صنایع معدنی و فلزی کشور ایفا خواهد کرد.

ابرچالش‌های اجرای پروژه‌ها

صفری با اشاره به چالش‌ها و مشکلات اجرای پروژه‌ها، اظهار کرد: به طور حتم اجرای این پروژه‌ها، با چالش‌هایی همراه خواهد بود. به طور مثال در بخش انرژی، به شدت با چالش کمبود برق مواجه خواهیم بود. برای رفع این معضل، در حال تلاش و برنامه‌ریزی هستیم تا به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر یا انرژی‌های پاک پیش برویم زیرا از نظر سرزمینی و زیست‌محیطی با توجه به کمبود انرژی در کشور، باید به این سمت حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: در رابطه با تامین انرژی، در حال انجام برنامه‌ریزی‌های لازم هستیم زیرا استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان سوخت معدن و صنایع معدنی تاکنون صرفه اقتصادی نداشته است. بنابراین با توجه به کمبود‌هایی که در صنعت برق وجود دارد، به طور حتم استفاده از انرژی تجدیدپذیر در بخش معدن و صنایع معدنی صرفه اقتصادی خواهد داشت. امیدوار هستیم بتوانیم یک طرح خوب در این زمینه تعریف کنیم و مدیرعامل هلدینگ نیز روی این موضوع تاکید جدی دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی «ومعادن» خاطرنشان کرد: در بخش نیروی انسانی در تمام پروژه‌ها و حوزه‌های صنایع معدنی و فلزی، با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم. تلاش می‌کنیم در پروژه‌ها از نیروهای جوان استفاده کنیم و نسل جدیدی را در حوزه معدن و صنایع معدنی جهت اجرای پروژه به وجود آوریم.

صفری به یکی از ابرچالش‌های حوزه معدن و صنایع معدنی اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌های جدی ما در این زمینه، نبود ثبات قوانین و مقررات در کشور است. با توجه به طرح‌هایی که در دست اقدام داریم، هر یک از پروژه‌ها با محاسبات اقتصادی پیش می‌روند. ثبات اقتصادی و قوانین و مقررات در هر یک از این پروژه‌ها تاثیر می‌گذارد. همچنین تغییر قوانین و مقررات، صدور بخشنامه‌های جدید و دستورالعمل‌ها نیز تاثیر قابل توجهی در روند اجرایی پروژه‌ها و در نتایج و شاخص‌های اجرایی آن‌ها می‌گذارد. این مقوله اجرای پروژه‌ها را به صورت جدی با چالش مواجه کرده است. متاسفانه برای این امر راهکاری نیز وجود ندارد؛ مگر اینکه با یک خرد جمعی، بخش خصوصی و حاکمیت بتوانند ثبات را در قوانین و مقررات ایجاد کنند.

وی بخش حمل و نقل را نیز دیگر چالش اجرای پروژه‌های معدنی و فلزی دانست و یادآور شد: کمبود ریل و راه آهن در کشور بسیار جدی است و باید به این موضوع به صورت ویژه توجه شود. البته نیازمند این هستیم بخش‌هایی که متولی راه آهن هستند، برای توسعه آن پیش‌قدم شوند تا راه آهن توسعه پیدا کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید