234129

ظرفیت های معدنی خراسان جنوبی فرصتی برای توسعه ارتباطات با قرقیزستان

دنیای معدن- استاندار خراسان جنوبی گفت: ظرفیت های خراسان جنوبی به عنوان پایتخت معدنی ایرانی، فرصتی برای توسعه ارتباطات با کشور قرقیزستان است.

به گزارش دنیای معدن، جواید قناعت، استاندار خراسان جنوبی صبح امروز در دیدار با سفیر قرقیزستان، اظهار داشت: استان خراسان جنوبی به جهت ساختار زمین شناسی ویژه ای که دارد، از حدود ۵۰ نوع ماده معدنی متنوع برخوردار است.

وی با بیان اینکه بنا به اطلاعات وزارت صمت ۱۱ درصد ذخایر قطعی معدنی ایران در خراسان جنوبی قرار دارد، تصریح کرد: زغال سنگ، منیزیت، خاک های صنعتی، سنگ های تزئینی، بنتونیت، سنگ آهن، مرمریت، طلا، مس، پتاس و غیره از مهم ترین مواد معدنی این استان است.

استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: در گستره وسیع جغرافیای خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران، ذخایر معدنی فراوانی وجود دارد که اغلب در نوع خود کم نظیر و گاهاً بی نظیر است.

قناعت تأکید کرد: با توجه به ظرفیت های بالقوه استان در زمینه ذخایر معدنی، موضوع فرآوری این ذخایر از برنامه های اولویت دار ما در خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به پیشینه اقدامات کشور قرقیزستان در زمینه بهره برداری از معادن و فرآوری ذخایر معدنی، اظهار داشت: این تجربه و توان می تواند در استان خراسان جنوبی نیز استفاده شود.

استاندار خراسان جنوبی از ظرفیت های کشاورزی استان گفت و خاطرنشان کرد: تولید محصولات باکیفیت زرشک، زعفران و عناب از مهم ترین فرصت های کشاورزی خراسان جنوبی است.

قناعت ضمن دعوت از سفیر، رایزن اقتصادی، سرکنسول و هیئت های تجاری قرقیزستان برای سفر به خراسان جنوبی، متذکر شد: بازدید میدانی از ظرفیت های استان و رایزنی فعالان بخش خصوصی دو کشور از مهم ترین برنامه هایی است که می تواند در این سفر رقم بخورد.

«توردکن سیدیکوف» سفیر قرقیزستان ضمن اعلام آمادگی برای سفر به خراسان جنوبی، گفت: علاقه مندیم تبادلات تجاری این کشور را از طریق خراسان جنوبی گسترش دهیم.

وی تصریح کرد: خواهرخواندگی یکی از استان های کشور قرقیزستان با خراسان جنوبی هم می تواند به توسعه تعاملات بینجامد.

 

دیدگاهتان را بنویسید