233543

سازمان صمت مازندران به فناوری نوین نقشه برداری هوایی معادن مجهز شد

دنیای معدن - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت مازندران گفت که نقشه برداری از معادن و نظارت بر فعالیت واحدهای معدنی در مازندران از این پس با فناوری نوین نقشه برداری فتوگرامتری و برآورد احجام برداشت شده از معادن انجام می شود.

به گزارش دنیای معدن، عباس عبدی روز پنجشنبه در گفت وگویی اظهار کرد: با خرید تجهیزات جدید و به روز نقشه برداری شامل پهپاد فانتوم، GPS مولتی فرکانس و دیگر متعلقات به منظور نظارت دقیق بر عملیات معادن روباز و کنترل فعالیت معدن کاران از نظر اصول فنی و ایمنی در معادن، از این پس نقشه برداری معادن و تعیین احجام برداشت شده در واحدهای معدنی مازندران با بالاترین دقت محاسباتی انجام می شود.

وی افزود: نقشه برداری توپوگرافی، تعیین حجم و صحت سنجی اطلاعات ارائه شده توسط بهره برداران از عملکرد هر واحد اقداماتی هستند که با خرید تجهیزات نقشه برداری تکنولوژی نوین فتوگرامتری در مازندران قابل اجرا شده اند.

این مسئول با بیان این که اضافه شدن این تجهیزات به حوزه مدیریت معادن مازندران کیفیت نظارت بر عملکرد بهره برداران معادن در استان را افزایش می دهد، خاطرنشان کرد: ماده معدنی جزو انفال محسوب می شود و یکی از مهمترین وظایف سازمان صمت دریافت حقوق دولتی معادن براساس میزان برداشت واقعی معادن از کوه است. سازمان صمت مازندران در گذشته بر اساس خوداظهاری بهره بردار و تائید داده های هر واحد توسط مسئول فنی معادن استان، آمارهای میزان برداشت از معادن را دریافت می کرد و طبق همین داده ها حقوق دولتی را مشخص و از بهره برداران معادن دریافت می کرد.

عبدی افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۹ برای نزدیک شدن داده ها به واقعیت این طرح را ارائه کردیم که نقشه برداری زمینی توسط بهره بردار و با کمک نظام مهندسی معادن استان انجام شود. با اجرای این طرح نقشه برداری احجام از عرصه های عملیاتی معادن روباز شاهد افزایش ۱۳۸ درصدی مبالغ دریافتی حقوق دولتی استان نسبت به سال ۱۳۹۸ بودیم. اکنون نیز پیش بینی می شود که به کارگیری فناوری نوین نقشه برداری هوایی، داده های معدنی مربوط به برداشت از معادن استان به واقعیت نزدیک تر شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت مازندران اظهار کرد: تجهیزات مورد نیاز خریداری شده و دو نقشه بردار سازمان نیز در حال آموزش هستند. استفاده از این فناوری در نظارت فنی بر معادن استان نیز تاثیرگذار است.

عبدی افزود: با این تجهیزات و فناوری که به به روزترین نرم افزار در زمینه تعیین احجام مجهز است، امکان نقشه برداری یا نظارت بر ۶۰۰ هکتار عرصه معدنی در هر روز برای مازندران فراهم می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید